Gå til innhold

Dere som har bittelitt kresne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine er 1 og 3, og eldstemann er ikke direkte kresen, men heller ikke spesielt åpen for å smake nye ting. Til tider er det vanskelig å komme på noe å ha til middag som kan tenkes å falle i smak. Vi stresser ikke rundt måltidene, og det hender at hun til slutt smaker på noe vi har hatt flere ganger.

Det er sikkert flere som har småspiste barn som ikke er så glade i prøve ukjent mat, så kanskje noen vil dele middagstips som barna deres liker? Eventuelt serveringstips eller barnevennlige måter å tilberede på.

Blir veldig glad for tips, men det er fint om de som har altetende barn ikke svarer... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er ikke interessert i å smake på nye ting. En sjelden gang får han for seg at han vil smake, og dermed får han utvidet mathorisonten sin noe. Han spiser sunt og godt brød og pålegg, men middager er et mareritt. Så jeg slenger meg på her for tips.

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Mine er blitt fire og seks, og den verste særheten er over...

Da de var mindre opplevde jeg at det vanskeligste å få i dem var gryteretter, wok eller annen mat som var sammenblandet. Mye bedre å servere ting hver for seg, feks. en skål med mais, en skål med tomater osv, slik at de kunne velge selv.

Både da de var mindre og nå er det hovedsakelig bearbeidet mat som faller best i smak. Blant favorittene er fiskekaker, fiskegrateng, fiskeboller, fiskepinner, kjøttpudding, kjøttkaker i brun saus, kjøttboller i tomatsaus, kyllingkjøttboller og kyllingvinger. Og selvfølgelig tomatsuppe og pannekaker.

Av grønnsaker har mais, brokkoli og gulrøtter vært de mest likte. Sukkererter og tomater har også gått greit.

Løk og paprika får jeg ikke i noen av dem. Til nød kan jeg ha i hvitløk, eller mose inn litt løk med stavmikser i en tomatsaus...

Ellers kan det være et godt tips å ta treåringen med på matlagingen. Da blir de straks litt mer interessert i å spise også.

Skrevet
Mine er blitt fire og seks, og den verste særheten er over...

Da de var mindre opplevde jeg at det vanskeligste å få i dem var gryteretter, wok eller annen mat som var sammenblandet. Mye bedre å servere ting hver for seg, feks. en skål med mais, en skål med tomater osv, slik at de kunne velge selv.

Både da de var mindre og nå er det hovedsakelig bearbeidet mat som faller best i smak. Blant favorittene er fiskekaker, fiskegrateng, fiskeboller, fiskepinner, kjøttpudding, kjøttkaker i brun saus, kjøttboller i tomatsaus, kyllingkjøttboller og kyllingvinger. Og selvfølgelig tomatsuppe og pannekaker.

Av grønnsaker har mais, brokkoli og gulrøtter vært de mest likte. Sukkererter og tomater har også gått greit.

Løk og paprika får jeg ikke i noen av dem. Til nød kan jeg ha i hvitløk, eller mose inn litt løk med stavmikser i en tomatsaus...

Ellers kan det være et godt tips å ta treåringen med på matlagingen. Da blir de straks litt mer interessert i å spise også.

Der svarte du for meg. :)

Her er kanskje noen oppskrifter, er mer rettet mot kresen ungdom.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=463991

Skrevet

Vi har begynt å ty til belønninger for å få vår utrolig kresne 3-åring til å spise middag. Han elsker druer og all slags frukt (heldigvis) så vi lover druer til dessert hvis han spiser en gitt mengde middag. Fungerer vel tålelig greit, men jeg aner ikke hva jeg ellers skal gjøre. Han er sta og blånekter og smake. Det er kanskje litt alderen også, han likte mer mat mellom 1-2 år. Jeg HÅPER dette går seg til for jeg liker ikke den kresenheten, men jeg prøver å ikke lage noe issue rundt det. Har hørt at når de blir fire kan man pushe mer og forlange at de spiser maten sin.

Skrevet

Guttungen på snart 3 år har gått fra å være altetende til å ha blitt veldig selektiv. Vi lager ikke egen mat til han, men han finner som regel noe han kan spise av det vi har. Blir typisk at han bare spiser en av tingene da, men greit nok (vel, ikke helt greit når den ene tingen var ketchup eller tyttebærsyltetøy).

Skrevet

Hvis noen av dere har barn som ikke liker gullerøtter (kokte) så kan jeg anbefale å koke gullerøttene, for å så helle de over i smeltet smør og tilsette sukker til det smaker greit.

Det har blitt brukt i generasjoner i sambo`s familie for å få småtroll til å spise gullerøtter, og de bruker bare mindre og mindre sukker, og tilslutt spiser de gullerøttene uten noe :)

Kanskje ikke det sunneste i verden, men etter nedtrapping så blir det etterhvert sunt :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Stavmiksaren er min venn, vi har noko vi kallar pinglesuppe heime hos oss. Det er ei kva som helst slags suppe med bønner/erter/grønsaker i, som vert køyrt glatt med stavmiksar. det kan vere minestrone, kjøttsuppe eller brokkoli. Alt blir spiseleg berre det ikkje er fullt av grønsaksbitar eller liknande.

Skrevet

Jeg har prøvd alle triksene som nevnes her, både belønninger, kjøre maten til en glatt masse, la han være med på matlagingen osv. Det er ingenting som får han til å smake på mat han ikke kjenner. Han var altetende til han var rundt 2 år, så jeg håper han bare er i en fase nå.

Skrevet

Vår treåring er veldig glad i fisk.

Så fiskewok eller foliebakt laks, eller kokt torsk er slagere hos oss...

Og så er han veldig glad i rosiner, som vi bruker en del i indisk mat... Så da spiser han sausen også, og venner seg til den smaken. (For rosinene kokes i sausen.)

Han elsker å "dyppe" mat. Så jeg serverer stort sett saus ved siden av middagen. Så kan han ta det han vil spise og dyppe i saus. (Eller kechup... :sjenert: )

Både indisk og taco er fine retter hos oss, da de består av brød/lefse, rømme/raita å dyppe i, mais, ost og andre ting han kan velge å spise.

Vi har vært ganske strenge på "må smake før man kan si at man ikke liker", og det har i det minste fått han til å smake på nye ting. Noe likte han, og noe likte han ikke.

Får han noe han ikke liker i munnen, har han lov å spytte det ut igjen. (alt må tygges en gang først da...)

Ellers har ungen i alle tider nektet å spise potet, så vi har brukt mye ris. Men nå ser det ut som potet er på vei inn, og ris er på vei ut...

Å la han velge mellom to mulige middager før vi startet matlagingen har også hjulpet noen ganger.

Pluss at vi har ganske åpent for å smake mens vi lager mat. Så han får testet det meste av råvarer hver for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...