Gå til innhold

Sunn og god mat til tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt bekymra for tenåringen i huset her. Det er en heftig alder, og vi velger våre kamper med omhu. Å dytte fisk og grønnsaker ned halsen på jenta er lite aktuelt. Men kostholdet slik det er i dag er ikke bra.

Hun spiser ikke fisk, utenom fiskepinner og fiskeboller. Alt annet er utelukket, inkludert fiskekaker.

Grønnsaker er det også dårlig med. Hun spiser poteter og kokte gulrøtter, og that's it. Alle andre grønnsaker må vi finhakke så smått at hun ikke kan finne biter av det i maten. Jeg har blitt rene mesteren i å kamuflere grønnsaker i gryteretter og lignende.

Aller helst ville hun spist pizza, taco eller lasagne hver dag. Pluss brødskiver.

Vi har klart å få henne til å ta vitamintilskudd og omega 3. Er dette nok?

Er det noen som har gode tips om måter å få fisk og grønnsaker i henne uten å bruke rå makt? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en tenåring. Men jeg spiser ikke fisk selv. Utenom fiskeboller, fiskepinner, fiskekaker, fiskegrateng. Jeg ble så skremt selv ang fisk at jeg har fått skrekken. Iallefall ikke tving noen til å spise kald kokt ekkel fisk.

Din datter høres helt normal ut.

Og har et godt råd, når hun vil ha fiskeboller med hvitsaus....ta å bland ut sausen med gulrotvannet feks. ;)

Man kan ikke ha pizza hver dag, så finn på noe annet som er sunt du. :)

Skrevet

Taco er ikke så ille da, dersom det er en del grønnsaker med. Sushi, røkelaks, krabbe, få henne til å prøve forskjellige ting.

Skrevet

Min mamma fikk helt angst når jeg ikke ville ha fisk til middag, at jeg ikke fikk lov til å gå fra bordet uten å ha spist opp hele fiskemiddagen - og på trass hadde hun fiskemiddag minst 2 ganger i uka.

Jeg klarte ikke å spise fisk på mange år etterpå, og ikke før de siste årene har jeg klart å spise laks og ørret (men ingenting annet) igjen.

ikke press på med fisk. Lag gjerne variert mat - tacos hver dag blir jo ensformig og ikke så bra :) men det finnes masse annet man kan lage også

Skrevet

Kylling er jo sunt. Hva med wok? Grønsakene blir langt bedre da enn når de er kokte.

Skrevet

Supper kan en putte mye grønnsaker i uten at det vises. Min beste venn på kjøkkenet er stavmikseren!

Skrevet

Trøste deg med at de fleste vokser fra det.. personlig var jeg døden nær når jeg måtte spise fisk/grønnsaker, men elsker det i dag :)

Wok er en god ide, likeledes suppe. Liker hun potetmos? Jeg lager ofte mos av agrønnsaker som erstatning for potetmos; da lager jeg mos med blomkål, brokkoli og gulerøtter - koker dem møre først, moser og har i litt fløte, salt og pepper - snadder!!!!

Skrevet

Det finnes utallige retter med fisk som ikke smaker klassisk "kokt torsk og poteter". Fiskegryter, gratenger, stekt laks osv. Mange som har ostetopping og pasta som tilbehør hvilket gjør det veldig "ungdomsmataktig"^^

Sjekk oppskrifter på www.matprat.no og liknende sider:)

Til fiskeboller kan du blande inn gulrøtter i terninger og erter, kjempegodt og gir det en mer delikat farge.

Prøv en fiskesaus som heter "Lofoten Fiskesaus", den er kjempegod til fisk og har en oppskrift på baksiden som lyder ca. sånn her:

Torskefilet kokes som vanlig og legges i en ildfast form

+ Lofoten Fiskesaus

Toppes med ost

Serveres med kokte poteter, eller mer spennende, pasta:)

Den er sweet!

Skrevet (endret)

La datteren din slippe å spise fisk, men få henne til å smake på enkle ting som røkelaks eller marinert ovsbakt laks. Jeg ville ikke oppfordret henne til å spise fiskepinner, som inneholder masse dårlig fett og lite ren fisk. Kanskje en fiskeburger?

Uansett ville jeg heller fokusert på å gjøre de tingene hun liker sunnere og i nye varianter. Kyllingwraps kan gjøres kjempesunne. De fleste som liker lasagne liker lignende ovnsretter, du kan prøve å lure henne til å smake en grønnsakslasagne med pastaplater og grønnsaker som ikke er så dominerende i smaken, med en godt krydret tomatsaus og ost på toppen som gjør at det blir veldig likt en vanlig lasagne, bare mye bedre. :)

Endret av Glynis
Skrevet

Lag wok på vanlig måte (gulerøtter, veldig små brokkolibiter, vannkastanjer o.l), ha i stekt laks skjært i terninger, krepsehaler/reker, kokte nudler/woknudler og hell på soyafløte. Kjempegodt!

Bruk gjerne sukkererter, jeg ante ikke hvor godt det faktisk er før jeg ble eldre, siden mine foreldre ikke lagde mat med dem i.

Skrevet

Samme problemet her. Gratenger pleier å slå an, pølsegrateng, skinkegrateng osv. Kan varieres i det uendlige, og det går fint å ha litt gulrøtter, purre og kanskje litt erter i. Det er da litt.

Ellers er jo wraps ganske sunt hvis du bruker fullkornlefser. Hvis de spiser det grønne da. Jeg har en som bare spiser kjøtt og ost også i wraps, da er det nytteløs. Hvis hun spiser salat, kan fullkorns pitabrød med diverse fyll være et alternativ til wraps.

Wok nytter ikke her, det blir for mye og for "direkte" grønnsaker. Men lapskaus og supper går fint..

Vi får trøste oss med at det går over (forhåpentligvis)

Skrevet

Det er derfor det er flott med soyafløte over, blir på en måte en slags lapskaus :)

Gjest witness93 (ikke på)
Skrevet

Jeg er 16 år, da. for litt siden likte ikke jeg heller grønnsaker,bare poteter og erter ved siden av sausen liksom.

Men nå elsker jeg det, steker sånn blomkål blanding, masse forskjellig krydder på, så vips nydelig ^^ ekstra godt er det jo med et pr stekte poteter også. trenger jo ikke å steke i noe fett, så blir vel ikke usunt da? stekte grønnsaker er i allefall 10 ganger bedre enn kokte, synes jeg , da:)

Fisk har jeg ALDRI likt, å kommer aldri til å like, så der forstår jeg henne godt : p

-witness93.

Skrevet

Lur i så masse grønnsaker du bare greier når du lager lasagne..

Jeg pleier å lage tomatsaus av:

1 løk, litt hvitløk som surres i litt olje til de blir myke.

Tilsetter 2 bokser hermetiske tomater

koker opp, sammen med 2-3 gulerøtter.

Kjører alt i en blender, så alle "bitene" blir borte...

Koker opp igjen, tilsetter 3-4 puter med frossen spinat.

Krydrer med salt, pepper, spisskummen, chilipulver og grillkrydder.

Blir en veldig god saus!

Hva med å kjøpe en tapas bok, eller skrive ut masse forskjellige tapas oppskrifter og se gjennom de sammen. Se om dere finner noen retter som er sunne og ser gode ut..

Asparges med spekeskinke er jo kjempe godt!

Paprika og sopp med forskjellig fyll

+++

Velg noen retter hver og lag i vei! Ha som regel at alle skal smake på alt.. Men at man ikke må spise opp hvis man virkelig ikke liker det?

Kanskje en god måte på å bli glad i grønnsaker...

Skrevet

Her var det jo kommet inn masse gode tips. Tusen takk, alle sammen! Jeg skal prøve meg på flere av forslagene her. :)

:smilyblomst:

Skrevet

Vi spiser kyllingpita en del. Samme som taco, men med kylling i stedet for kjøttdeig, og så i pitabrød. Med maiskorn, paprika, agurk, bittesmå tomater, salat (som ungdommen ikke spiser), fersk ananas, eple og revet ost.

Ellers har vi suksess med ovnsstekte poteter med olivenolje, basilikum og timian.

Laksepasta går også ned på høykant. Pasta, laks/ørret i biter stekt i panne, pestosaus, asparges bare såvidt innom stekepanna, småtomater og rucculasalat. KJempegodt. Og er det lørdag har vi masse pinjekjerner i ;-)

Tomatsuppe med ordentlig tomat. Jeg jukser, og putter tomatpure i posesuppa, for jeg har aldri lært det ordentlig, og det er superraskt. Bytt ut en dl vann med melk og hiv oppi tomatpure, så får du en fyldig og god suppe med god næring.

Skrevet

Bytt ut fiskepinner med fisk du panerer selv i først egg, så brødrasp. Hjemmelaget potetmos kan lages med nøytrale grønnsaker som f.eks. blomkål. Har og en rett jeg lager med tagiatelle fullkornspasta, lofoten fiskesaus, purre og reker, krepsehaler eller små biter av røkelaks. Lager du burger selv kan du bytte ut kjøttdeig med karbonade, og lure inn finhakket sopp, rødløk osv. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...