Gå til innhold

Wellbutrin Retard - antidepressiva

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ingen som har opplevd håravfall med wellbutrin?

AnonymBruker
Skrevet

jo jeg, mister mye hår og gjør det fortsatt flere måneder etter at jeg sluttet

Anonymous poster hash: 051af...14c
Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Jeg begynte med wellbutrin for snart to uker siden, men tror jeg velger å slutte nå... Har fått veldig kort lunte og vanvittige humørsvingninger.. Har hatt mange tanker om å ta livet av meg...og også uttrykt meg via facebook på en sånn måte at alle vet jeg er veldig deprimert. Velger å gå uten medisin nå... har ikke tro på at det hjelper så mye, i og med at alle har så mange bivirkninger.

Gidd en måned på Venlafaxine Bluefish, men følte ingen virkning av dem...

Skrevet

Hei. Jeg begynte med wellbutrin for snart to uker siden, men tror jeg velger å slutte nå... Har fått veldig kort lunte og vanvittige humørsvingninger.. Har hatt mange tanker om å ta livet av meg...og også uttrykt meg via facebook på en sånn måte at alle vet jeg er veldig deprimert. Velger å gå uten medisin nå... har ikke tro på at det hjelper så mye, i og med at alle har så mange bivirkninger.

Gidd en måned på Venlafaxine Bluefish, men følte ingen virkning av dem...

Har du gått opp i vekt av den?

Gjest Lolita
Skrevet

Jeg begynte på Wellbutrin for halvannen uke siden nå. Jeg har tidligere forsøkt Cipralex og Venlafaxin (effexor). Syntes Venlafaxinen var helt forferdelig i starten, men etter hvert følte jeg at jeg ble så mye bedre. Legen mente noe annet, og nå har jeg gått over på Wellbutrin.

I starten kjente jeg selvmordstanker og tanker om å skade meg selv tok helt av! Dette er jo en kjent bivirkning, så jeg har latt det gå.

Jeg har også merket vektnedgang, men ikke fordi jeg er mindre sulten. Tvert imot! Etter at jeg startet kjenner jeg det gnager konstant i magen! Det virker for meg som om de øker forbrenningen. (Forsøker å ikke spise mer enn vanlig likevel)

Økt sekslyst har vært et absolutt pluss!

Nattsvettingen er ikke så ille som med venlafaxin, men er der likevel. Drømmene er helt vannvittige (og det gjør meg absolutt ingenting!)

Føler at det er lettere å stå opp om morgenen

Anbefaler særdeles forsiktighet i forhold til alkohol! Plutselig lå jeg der bevisstløs. Ellers har det gått fint med alkohol i små mengder. Nesten gjort ting bedre, og ikke hatt opplevelse av tungsinn.

Plutselig nå det siste døgnet kjenner jeg en helt syk svimmelhet! Det startet etter at jeg tok meg ut på trening i går, og jeg er heeelt ødelagt! Jeg googler og forsøker å finne ut av om dette er noe som gir seg. For hvis ikke kan jeg ikke fortsette. Er avhengig av å komme meg på jobb og kjøre barn i barnehage, og kjenner at jeg ikke er istand til å kjøre!

Dette var en heller lite infromativ oppramsing av min effekt av Welbutrin. Jeg håper på at den vil hjelpe på i lengden, og prøver å være tålmodig, men denne svimmelheten plager meg for den gjør at jeg ikke kan fungere i hverdagen, og det MÅ jeg jo!

Så håper noen kan berolige meg og fortelle at det snart vil gå over!!??

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg synes noen her på tråden trekker konklusjoner etter veldig kort tid. Jeg har slitt med depresjoner, PTSD og periodevis utbrenthet de siste 15 årene. Jeg valgte psykoterapi uten medikamentelt supplement for å håndtere livet mitt. Først og fremst fordi jeg hadde et medikamentmisbruk bak meg. Jeg hadde veldig god utbytte av terapien, men i perioder handlet jeg irrasjonelt fordi min lidelse hadde "topper" som gjorde at depresjonen og angsten fikk overtak. Da valgte jeg "de gamle" overlevelsesstrategiene; jeg isolerte meg fra omverdenen. Jeg ble sykemeldt fra jobben i måneder om gangen. "Verktøyene" jeg hadde med meg fra behandlingen og bevisstheten jeg hadde utviklet om min egen lidelse, liv og atferd var ikke tilstrekkelig. Etter 10 år med vurdering fram og tilbake bestemte jeg meg for å prøve Efexor og gå ned til 80% stilling. Dette forandret tilværelsen min. De siste to årene har jeg kun vært borte fra jobben tre uker pga ankelbrudd og jeg har ikke merket noe av de "toppene" jeg hadde før. Kan til og med hende jeg har hatt dem, men de førte i alle fall ikke til isolasjon. (nedturer er jo en del av livet.) Jeg klarte å handle "rasjonelt." Ulempen var nattesvette, manglende sex-lyst, vektøkning og lavere aktivitetsnivå. Da jeg hadde time hos en vikar av fastlegen min, som har fulgt meg alle dissse årene, fikk jeg høre om Wellbutrin. Han nevnte W som et supplement til Efexor for å få optimalisert livskvaliteten ved å prøve preparatet mot bivirkningene jeg opplever. Derfor er jeg her inne og leser om deres erfaringer...

• 6 måneder senere...
Skrevet

Ingen tvil om at folk reagerer forskjellig på denne medisinen! Helt sikkert som alt annet av medisin også, men jeg merker at mange har litt store håp i starten av denne medisinen, jeg er på 3 uke på den nå, og nå tror jeg den berømte nedturen er på vei før oppturen (at den begynner å virke optimalt håper jeg).

1 uka merket jeg ingenting, litt vondt i magen og småkvalm, hetetokter.. men depresjonen forsvant helt!

2 uka hadde jeg nesten ingen kvalme, litt indre uro av og til (spesielt restless legs).

Nå 3 uka så har jeg fått kvalme, jeg skjelver (spesielt i nakken), mye indre uro om kvelden. Kvalmen kommer som oftest om kvelden den og, og veldig skjelvninger.. Det tror jeg er pga lite matinntak. Mistet matlysten.

Håper dette høres normalt ut? At det går nedover nå før det går oppover?

Er grusomt, men ikke ulevelig så lenge det er lys i enden av tunellen.

Anonymous poster hash: 69af0...964
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det etter uke 3 ?

Anonymous poster hash: 6c019...440

AnonymBruker
Skrevet

Den kan vel ta opptil et par måneder før en merker full effekt av antidepressiva. Jeg går på en annen ad, og fikk økte selvmordstanker i starten. Dette er normalt i følge legen min. Man må gi det litt tid. De aller fleste bivirkninger forsvant også etter noen måneder.

Anbefaler å snakke med legen før dere slutter etter to uker.

Anonymous poster hash: cbffd...d96

AnonymBruker
Skrevet

På det medikamentet jeg går på nå sliter jeg med to bivirkninger: vektøkning og null sexlyst. Altså, jeg er totalt aseksuell, noe som er et problem siden jeg har samboer!

Er det noen her som har gått på Wellbutrin en stund som kan fortelle om den har påvirket sexlysten på noen måte?

AnonymBruker
Skrevet

Selvmordstanker. Hva om jeg får lyst å ta livet av meg? Har hatt depressive tanker men ikke selvmordstanker tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som startet med 150mg og måtte opp i dose etterhvert? Hvilken uke gikk dere opp i dose? Er på uke 5 og føler ikke det virker helt optimalt.

Ellers trives jeg med de, alt er bedre, ikke hatt selvmordstanker heller heldigvis, det er jeg glad for..

Men vanvittige drømmer, det har jeg!

AnonymBruker
Skrevet

startet på 150 mg og gikk opp til 300. Trodde de ikke hjalp og sluttet, men da merket jeg at de hadde hatt litt effekt likevel, så begynte på'n igjen. Da rett på 300 mg, siden jeg aldri hadde noen som helst bivirkninger overhodet. Så har ikke opplevd noe ubehag, men sexlysten har i alle fall økt i forhold til på cipralex (som er et jævlig medikament), er mindre irritabel og har gått noe ned i vekt. Ikke opplevd noe mer selvmordstanker på W, derimot var de sterke på cipralex.

Søvenen er bedre. Jeg har rimelig syke drømmer ja, men det har jeg alltid så ser ikke på det som en bivirkning.

Anonymous poster hash: 4b897...228
AnonymBruker
Skrevet

startet på 150 mg og gikk opp til 300. Trodde de ikke hjalp og sluttet, men da merket jeg at de hadde hatt litt effekt likevel, så begynte på'n igjen. Da rett på 300 mg, siden jeg aldri hadde noen som helst bivirkninger overhodet. Så har ikke opplevd noe ubehag, men sexlysten har i alle fall økt i forhold til på cipralex (som er et jævlig medikament), er mindre irritabel og har gått noe ned i vekt. Ikke opplevd noe mer selvmordstanker på W, derimot var de sterke på cipralex.

Søvenen er bedre. Jeg har rimelig syke drømmer ja, men det har jeg alltid så ser ikke på det som en bivirkning.

Anonymous poster hash: 4b897...228

Aah, takker for svar!

De hjelper meg, det er det ingen tvil om, bare ikke helt optimalt enda. Håper at det hjelper med doseøkning da. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke glad i å trene men har mye tvangstanker og angst rundt at jeg tror andre ikke liker meg. Tar 150 mg wellbutrin. Burde jeg gjøre noe mer i tillegg? Trene? Er ikke nok glad i meg selv og føler meg hemmet sosialt. Spiser sunt. Ingen problemer med mat. Tips?

• 1 år senere...
Annonse
Skrevet

Nå er det snart et år siden jeg startet på Wellbutrin. Jeg slet i starten med bivirkninger som svette, feber, kvalme og jeg ble mer deprimert. Etter samtale med lege ble det bestemt at jeg skulle gå på Wellbutrin og Cipralex. Dette har fungert kjempebra for meg. Jeg sliter litt med at jeg ikke kommer ned i vekt og får plutselige svetteanfall, men ellers fungerer jeg fint i hverdagen.

Jeg begynte med Wellbutrin i fjor, og skulle trappe ned på Zoloft samtidig på grunn av jævlige bivirkninger av disse. På grunn av en ekstremt traumatisk hendelse i livet mitt akkurat samtidig som medisinbytte endte det med at jeg brukte begge deler i noen måneder, uten å si fra til lege.. Idiotisk, ja, men jeg tror faktisk denne kombinasjonen reddet livet mitt denne høsten.

Jeg trappet etterhvert ned på Zoloft som jeg skulle (fortalte legen alt), og det gikk greit en god stund. Men nå er angsten jeg hadde før jeg begynte på Zoloft for mange år siden tilbake for fullt. Angst på jobb, angst på skolen, angst på kvelden, angst når jeg våkner, angst konstant. Det er uutholdelig. Samtidig fungerer Wellbutrin så bra på depresjonen at jeg ikke vil slutte på den!

Jeg har lyst til å spørre legen om jeg kan få gå på begge medikamenter samtidig, men er redd for at hun skal si nei. De månedene jeg gikk på begge deler følte jeg meg som et helt normalt menneske, og det var så utrolig deilig! Har aldri følt meg normal før! Bivirkningene til medikamentene er jo motpoler, så alle bivirkninger forsvant også, de utlignet på en måte hverandre.

Så jeg lurer da på om det er flere som går på både Wellbutrin og et SSRI-preparat samtidig? Var det legens forslag, eller spurte du selv?

Skrevet

Jeg begynte med Wellbutrin i fjor, og skulle trappe ned på Zoloft samtidig på grunn av jævlige bivirkninger av disse. På grunn av en ekstremt traumatisk hendelse i livet mitt akkurat samtidig som medisinbytte endte det med at jeg brukte begge deler i noen måneder, uten å si fra til lege.. Idiotisk, ja, men jeg tror faktisk denne kombinasjonen reddet livet mitt denne høsten.

Jeg trappet etterhvert ned på Zoloft som jeg skulle (fortalte legen alt), og det gikk greit en god stund. Men nå er angsten jeg hadde før jeg begynte på Zoloft for mange år siden tilbake for fullt. Angst på jobb, angst på skolen, angst på kvelden, angst når jeg våkner, angst konstant. Det er uutholdelig. Samtidig fungerer Wellbutrin så bra på depresjonen at jeg ikke vil slutte på den!

Jeg har lyst til å spørre legen om jeg kan få gå på begge medikamenter samtidig, men er redd for at hun skal si nei. De månedene jeg gikk på begge deler følte jeg meg som et helt normalt menneske, og det var så utrolig deilig! Har aldri følt meg normal før! Bivirkningene til medikamentene er jo motpoler, så alle bivirkninger forsvant også, de utlignet på en måte hverandre.

Så jeg lurer da på om det er flere som går på både Wellbutrin og et SSRI-preparat samtidig? Var det legens forslag, eller spurte du selv?

Jeg har hatt Lars Tanum som foreleser i noen veldig overfladiske forelesninger i psykofarmaka, og en av de tingene han forteller at han ofte gjør, er nettopp å ha pasienten på to ulike antidepressiva samtidig. Han mener det ofte stabiliserer bedre.

Anonymous poster hash: 5693b...7eb

Skrevet

Hvordan er det med wellbutrin for dere som sliter med angst? Blir den verre?

Skrevet

Hvordan er det med wellbutrin for dere som sliter med angst? Blir den verre?

Jeg tar det for angst, og den har reddet livet mitt med å redusere den kraftig så jeg nå lever normalt :)

Skrevet

Jeg tar det for angst, og den har reddet livet mitt med å redusere den kraftig så jeg nå lever normalt :)

Oi, men den tar vel ikke normalt angst? Har hørt den ofte gjør den verre for mange :O

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...