Gjest scorpius Skrevet 28. desember 2010 #21 Skrevet 28. desember 2010 Hei, har gått på Wellbutrin i snart ett år nå. Har egentlig ikke fått noen effekt av den, hverken positive eller negative. Ingen bivirkninger heller... Uansett, lykke til
krem Skrevet 29. desember 2010 Forfatter #22 Skrevet 29. desember 2010 Nå er det snart et år siden jeg startet på Wellbutrin. Jeg slet i starten med bivirkninger som svette, feber, kvalme og jeg ble mer deprimert. Etter samtale med lege ble det bestemt at jeg skulle gå på Wellbutrin og Cipralex. Dette har fungert kjempebra for meg. Jeg sliter litt med at jeg ikke kommer ned i vekt og får plutselige svetteanfall, men ellers fungerer jeg fint i hverdagen. 1
Gjest Line Skrevet 19. mars 2011 #23 Skrevet 19. mars 2011 Hei, kom over denne tråden når jeg googlet.. Saken er at jeg har gått på wellbutrin i 6 mnd å begynner nå å få virkelige bivirkninger. Hadde ikke så mye i starten, kun mindre søvn og noe hodepine. Følte det hjalp på deresjonen å jeg fungerte noe normalt. men som sagt, nå begynner ting å bli ille.. Har skjelvinger, hodepine, går rundt å er trøtt hele tiden og nummen i kroppen Er så ille at jeg kjenner ikke bena og armene mine.. er redd.. for skjønner ikke hva som skjer. Er veeeldig deprimert igjen, å ting er tungt. Klarer såvidt å stå opp med barna mine Har gått på 300mg, men har kuttet ned til 150mg denne uka ( uten å snakke med legen min) fordi jeg har vært redd for bivirkningene. Skal til legen på torsdag, og er spent hva hun vil si.. Har ikke vært så veldig suicidal før, men i det siste har tankene vært der. Jeg er utslitt å veit ikke om jeg orker å fungere meg.. Noen flere som har opplevd at medisinen har sluttet å funke?
Gjest ca... Skrevet 25. mars 2011 #24 Skrevet 25. mars 2011 Hei Jeg begynte med medisinen Wellbutrin for en uke siden. Jeg synes at den hjelper mindre enn jeg hadde håpet på og jeg kunne tenke meg å høre om dere drar på jobb og aktiviteter som vanlig når dere tar denne medisinen?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2011 #25 Skrevet 25. mars 2011 Hei Jeg begynte med medisinen Wellbutrin for en uke siden. Jeg synes at den hjelper mindre enn jeg hadde håpet på og jeg kunne tenke meg å høre om dere drar på jobb og aktiviteter som vanlig når dere tar denne medisinen? en uke er fort kort tid til å merke evt effekt av medisiner:) jeg har lenge gått på 300 mg wellbutrin og er usikker på hva jeg synes, kan vel ikke akkurat si at jeg har blitt så mye mindre deprimert. Antidepressiva virker veldig ulikt, så alle må finne sin egen vei når det gjelder dette.
Gjest ca... Skrevet 27. mars 2011 #26 Skrevet 27. mars 2011 Skrevet 25 mars 2011 - 17:54 en uke er fort kort tid til å merke evt effekt av medisiner:) jeg har lenge gått på 300 mg wellbutrin og er usikker på hva jeg synes, kan vel ikke akkurat si at jeg har blitt så mye mindre deprimert. Antidepressiva virker veldig ulikt, så alle må finne sin egen vei når det gjelder dette, Men går du på jobben? Jeg jobber i en barnehage og er redde å gå på jobben
Ego Skrevet 27. mars 2011 #27 Skrevet 27. mars 2011 Om man skal la være å gå på jobb så må det da være pga depresjonen i seg selv, ikke pga medisinen. Mange mennesker går på antidepressiva i flere år - det sier seg selv at man ikke kan la være å jobbe av den grunn. Om du derimot opplever ekstremt sterke bivirkninger kan det jo være en idé å få sykemelding i starten.
Gjest tuilltøtta Skrevet 10. mai 2011 #28 Skrevet 10. mai 2011 Har gått på wellbutrin retard en uke nå, og merker helt klart en forskjell. Negativt sådan. Svettetokter, veldig slapp, veeeldig kort lunte, mer deprimert enn jeg var i utgangspunktet. Muskelsmerter og leddsmerter. Og angsten er såpass heavy at jeg ikke går utomhus. Jeg er normalt sett veldig aktiv og sosial. Nå er det ikke overskudd til trening og ikke nerver til sosialisering. I tillegg tar jeg meg veldig nær av den minste ting og synes veldig synd på meg selv, buhu!. Måte på hvor selvsentrert jeg skal være da... jeg klager å syter til mine nærmeste heeele tiden. Tydelig at de er møkklei da, for det er ingenting i veien med antennene mine;) Jeg ville egentlig gå på cipralex, som jeg gikk på tidligere. Men siden det var i overkant slitsomt å ikke ha sexlyst overhodet så mente hun at jeg skulle gå over til wellbutrin. Sorry, bad choice! jeg er mer fucked og manisk enn vanlig, mer av alt egentlig. Jeg ser ikke noe positivt med dette. Jeg har ADHD som jeg ikke medisineres for, fordi jeg setter vanligvis pris på meg selv og toppene mine, jeg er engasjert og energisk sosial og en gledesspreder. Men innimellom går jeg på en smell da! jeg vet at smellene kommer, og jeg vet heldigvis at de går over! bare litt greit å få litt drahjelp i de tyngste periodene ikke sant? Med cipralex ble jeg mer likegyldig og passiv. Men altså, heller det enn totalt tilbakestående når det kommer til alt som omhandler det å leve et tilsynelatende normalt liv. Da går jeg heller for lite sex og oppegående, enn denne følelsesmssige karusellen jeg har vært på nå. Det har vært texas bananas! tar ikke en tur til på det tivoliet her gitt! . Og ikke nok med det, jeg er tydeligvis en av de få, men jeg har hatt en hinsides rå apetitt, jeg har spist for to! om ikke tre... og the lovehandles are back! takk for det! Rett før badesesongen...jaja, det blir å ligge bak en knaus og heller trene seg opp til sommersesongen 2012 i stedet.
Gjest Butterfly Skrevet 26. juli 2011 #29 Skrevet 26. juli 2011 Hei! Ser at det ikke er skrevet noe om bruken/erfaring av Wellbutrin Retard på et halvt år... Jeg har begynt med disse medisinene (150mg) for 3 dager siden (gikk rett over fra Cipralex), og forventet ikke noen virkning allerede nå? Men jeg syntes jeg har blitt rene duracell kaninen! Cipralex fikk meg i en stemning av "intet". Null interesse av noe, ingen energi, vektøkning, lite sexlyst. Kan den nye medisinen virke så fort? Føler meg "gira", og i natt var jeg våken til klokka 3!! Utrolig å få tilbake energi, men dette går kanskje litt vel fort i svingene...??? Noen med erfaring de kan dele med meg? Takker for alle svar:)
Gjest Butterfly Skrevet 26. juli 2011 #30 Skrevet 26. juli 2011 Ops! Hadde nok ikke lest alle svarene ser jeg...beklager;)
Gjest Jinx Skrevet 15. september 2011 #31 Skrevet 15. september 2011 Jeg har brukt Remeron i snart ett år nå, gikk fryktelig opp i vekt. Jeg lider av Post traumatisk stress syndrom, agorafobi...tidvis veldig langt nede. Jeg skal starte med Wellbutrin i morgen. Jeg er ikke så altfor glad i den type medisin, men må man,så må man. Men jeg må si at jeg gruer meg :o/
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #32 Skrevet 15. september 2011 Jeg har brukt Remeron i snart ett år nå, gikk fryktelig opp i vekt. Jeg lider av Post traumatisk stress syndrom, agorafobi...tidvis veldig langt nede. Jeg skal starte med Wellbutrin i morgen. Jeg er ikke så altfor glad i den type medisin, men må man,så må man. Men jeg må si at jeg gruer meg :o/ Det går nok bra! Hvis du ikke liker effekten så kan nok legen finne et annet alternativ til deg, men jeg håper du får ønsket effekt!
ssecret Skrevet 17. januar 2012 #33 Skrevet 17. januar 2012 Jeg lurer på noe: Kan man begynne på Wellbutrin med en gang, eller må man absolutt ha prøvd vanlig antidepressiv først?
altflyter Skrevet 17. januar 2012 #35 Skrevet 17. januar 2012 (endret) Anyone? Tror det kommer an på legen din, men det vanlige er at de setter deg på cipralex eller Zoloft som er de mest vanlige ssri preparatene... Evt Remeron, som har litt mindre bivirkninger, men de blir man veldig trøtt av...Er det noen spesiell grunn til at du vil ha akkurat dem? Endret 17. januar 2012 av altflyter
ssecret Skrevet 17. januar 2012 #36 Skrevet 17. januar 2012 Er så redd for å bli satt på noe som gjør meg sløv eller ukonsentrert
Gjest Alva Skrevet 8. februar 2012 #37 Skrevet 8. februar 2012 Synes folk flest har utrolig lite utholdenhet og toleranse for livets opp og nedturer. Så og si alt skal behandles/kureres bort. Vet det finnes alvorlig deprimerte som trenger behandling, men Gud bedre hvor mange som behandles uten at dette er nødvendig. Mange blir like raskt frisk uten medisiner som den tiden de bruker på å teste ut ulike medikamenter.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #38 Skrevet 8. februar 2012 Synes folk flest har utrolig lite utholdenhet og toleranse for livets opp og nedturer. Så og si alt skal behandles/kureres bort. Vet det finnes alvorlig deprimerte som trenger behandling, men Gud bedre hvor mange som behandles uten at dette er nødvendig. Mange blir like raskt frisk uten medisiner som den tiden de bruker på å teste ut ulike medikamenter. Hvorfor ikke ta medisiner dersom det kan gjøre en bedre/frisk fortere? Vanligvis blir ikke lette depresjoner behandlet med medikamenter, så de som får medisiner har det nok veldig vanskelig. (Det er forresten annet enn depresjoner som blir behandlet med psykofarmaka også.) 1
Gjest Alva Skrevet 8. februar 2012 #39 Skrevet 8. februar 2012 Er fullstendig klar over at lette depresjoner ikke oftest behandles med psykofarmaka. Men jeg personlig mener terskelen for medikasjon er blitt lavere. Både ønsket om medisiner og legers raske beslutning om å prøve ut medisiner. Ingen vits å ta medisiner om en blir like fort frisk uten vel...... Er det denne utviklingen vi vil ha? Synes også flere og flere unge er sykemeldt og uføretrygdet. Toleransen og utholdenheten for ubehag er definitivt blitt lavere om dagen. Antidepressiva gis som oftest i behandling mot depresjon. Og det var vel denne medisinen det var snakk om her. Ritalin for ADHD symptomer er en annen sak. Denne diagnosen krever en helt annen utredning enn depresjon, og det vil da være stødigere grunnlag å medisinere ut fra.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #40 Skrevet 8. februar 2012 Er fullstendig klar over at lette depresjoner ikke oftest behandles med psykofarmaka. Men jeg personlig mener terskelen for medikasjon er blitt lavere. Både ønsket om medisiner og legers raske beslutning om å prøve ut medisiner. Ingen vits å ta medisiner om en blir like fort frisk uten vel...... Er det denne utviklingen vi vil ha? Synes også flere og flere unge er sykemeldt og uføretrygdet. Toleransen og utholdenheten for ubehag er definitivt blitt lavere om dagen. Antidepressiva gis som oftest i behandling mot depresjon. Og det var vel denne medisinen det var snakk om her. Ritalin for ADHD symptomer er en annen sak. Denne diagnosen krever en helt annen utredning enn depresjon, og det vil da være stødigere grunnlag å medisinere ut fra. Jeg tenkte på andre pyskiske lidelser enn depresjon, som også blir behandlet med antidepressiva. Man vet jo gjerne ikke hvor fort man blir frisk, så jeg ser ikke problemet med å medisinere feks en moderat depresjon med antidepressiva, som sjelden gjør en verre (ja, noen får ekstreme bivirkninger men hos de fleste går de over fort). Det er litt dumt å finne ut etter å bare ha blitt verre av feks psykoterapi, at man kunne blitt fortere frisk om man fikk antidepressiva. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå