Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #1 Skrevet 4. september 2003 Jeg har jo nå da fått laget den hjemmesiden min, men etter at den ble lagt ut har jeg fått tips om å ha menyen på hver eneste side, ikke bare den første siden, slik som jeg har gjort. Jeg syns selvfølgelig at dette var en god ide, men er det noen som har tips om hvordan jeg kan gjøre dette enklest mulig. Jeg må nok innrømme at jeg ikke kan FrontPage særlig godt. Når jeg lagde hjemmesiden trykket jeg bare her og der for å teste ut ting og tang. Jeg har forsøkt slikt som klipp og lim-funskjonen, for å få menyen på de andre sidene, men det går helt galt. Vel, det jeg vil frem til her, er hvordan jeg skal få menyen på de andre sidene uten å måtte starte helt på nytt... :oops: Sjekk hjemmesiden min, så skjønner dere sikkert hva jeg mener? Håper dere kan hjelpe meg med dette ( føler jeg har mast skrekkelig mye om den hjemmesiden her nå..)
Scorpina Skrevet 5. september 2003 #2 Skrevet 5. september 2003 Hm...synes du har fått det bra til å være nybegynner. Fin og behagelig bakgrunn har du også valgt keep up the good work. Hvis du velger å bruke første side som mal for samtlige sider (da slipper man jo forsåvidt å bruke "Home") så er det bare å merke 1. siden - lime og kopiere inn i den nye siden du har fremme så fjerne du teksten og setter inn det du skal ha på side 1,2,3 etc.... Håper du skjønner hva jeg mener *s* Ps - var jo knakende kjekk kar du har fått deg :D
Prada Skrevet 5. september 2003 #3 Skrevet 5. september 2003 Bruk frames, eller rammesider som det heter i den norske utgaven av FrontPage. Da deler du liksom siden inn i flere områder, der forskjellige sider vises (en side delt i to viser to forskjellige html-sider, f.eks. en side med meny og en med innholdet i samme bildet). Les hjelpe-filene, eller bruke veiviser for rammesider - veldig enkelt når man kommer igang - og utolig mye lettere å oppdatere/legge til nye sider senere.
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2003 #4 Skrevet 5. september 2003 Takk for hjelpa! Jeg har prøvd å fikse på det, men det går ikke helt som jeg vil.. Skal ikke gi meg riktig ennå
Labella Skrevet 5. september 2003 #5 Skrevet 5. september 2003 Her finner du et lite kurs i Frontpage. Jeg har ikke sett noe særlig på det, så jeg vet ikke hvor godt det er, men det ser ut som om det er ganske innholdsrikt i hvert fall. Selv bruker jeg ofte "delte kantlinjer" fremfor rammer (frames). Med delte kantlinjer kan du velge hvilke kantlinjer som skal være felles, og du kan f. eks. ha samme meny og overskrift på alle sidene uten å bruke rammer. Rammer har den ulempen at man kan komme inn på en side uten rammer, eller inn i bare en rammeside, hvis man finner siden din via en søkemotor. Eksempel: går du inn på denne URLen: http://sveinegil.net/fp2000/meny.htm kommer du inn i en rammeside, og får kun opp menyen. Går du inn her: http://sveinegil.net/fp2000/begynn.htm får du bare opp siden uten menyen, og det er vanskelig å finne hovedsiden.
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2003 #6 Skrevet 5. september 2003 Sånn, nå har jeg fiksa litt på den. Sleit endel med de frames'ene, så det ble til at jeg bare tegnet opp en linje for å skille, for deretter å kopiere over til de andre sidene slik som du sa Scorpina. Ble sikkert mye ekstrajobb, og det er så absolutt ikke den beste løsningen designmessig, men det får gå.. Fikk bytta ut et par av bildene også. Takk for alle tips. SKal ikke se bort ifra at det kommer flere spørsmål etterhvert.. :oops: Ps - var jo knakende kjekk kar du har fått deg Ja ikke sant? :D
Scorpina Skrevet 6. september 2003 #7 Skrevet 6. september 2003 YES!! Bra arbeid du har gjort so far!! Et lite triks du også kan gjøre hvis du har en side med masse info på slik at siden blir laaangt er å sette inn en link helt nederst; du skriver "top" merker denne, velger "link til" og setter inn http'en nedenfor i html redigeringa. (http://home.no.net/rgravrak/tegninger.html#top )(overhoooodet ikke nødvendig dette, husk det, men artig er det jo å kunne "blære" seg litt med små triks og touch ) Lykke til videre med arbeidet. Å lage hjemmesider er GØY og man lærer utroooolig masse:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå