Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Vel, igjen har jeg kastet meg over snusboksen etter utallige løfter til venner og bekjente om at jeg skal slutte. Tenkte jeg skulle bruke denne tråden til å finne en god måte å slutte på, samt dele erfaring med andre som har samme problem. Jeg har snust i ca. tre år nå, og vil virkelig slutte. Hvorfor er det så vanskelig? Vel, jeg har verdens dårligste selvdisiplin. Da et nært familiemedlem fikk kreft, bestemte jeg meg for at nå var det slutt, ooog da gjenstår det bare å kunne legge snusen på hylla. Noen som kjenner seg igjen og har noen gode tips til å snu denne dårlige vanen?
Gjest Gjest_kaia_* Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Hei. Er ei dame på 35... Jeg slutta idag...:-) tok min siste kl.12 idag. Har motivert meg leeeenge....og bestemt meg for at nå er det NOK. FØler snusen gjør meg grå og gusten og tapper meg for energi - føler du det? samtidig er det dyrt...ca 2000kr i mnd har jeg brukt - og det er helt vilt. Men det er først og fremst med tanke på helsa at jeg ville slutte. Har prøvd å slutte før...men alltid begynt på igjen i et dårlig øyeblikk. Nå prøver jeg å la være å tenke: åååå,jeg har sååå lyst på,så kjedlig livet er uten snus,og tenk hvor kjedlig alt husarbeid blir uten en snus.....ISTEDENFOR tenker jeg: Å så deilig å slippe å ha alle de giftstoffa i kroppen,nå skal jeg få glød igjen og få overskudd. Går også mye turer - som er deilig! Spent på å høre mer om du bestemmer deg for å slutte eller ikke :-))
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Så godt å høre at jeg ikke er alene. Jeg er 20, og tenker at om jeg ikke slutter nå, så vil jeg aldri greie det senere i livet. Hvor lenge har du snust? Eller, når begynte du? Husarbeid ja, det vil bli gruelig kjedelig. I tillegg skriver jeg og lager musikk, kommer trolig til å bli sittende ved pianoet med skjelvende fingre. Har selv merket at det hjelper på snussuget å gå turer. Men så er det synet av samboeren med snusen i munnen da jeg kommer hjem igjen da... Alle på skolen min snuser også, noe som gjør det veldig fristende å ta en selv. Huff. Dette blir tøft! Men jeg har bestemt meg nå, skal slutte. Kjenner den tar fra meg verdifull energi jeg trenger til studiene
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 # Okei, jeg slenger meg på jeg. Slutter idag jeg også, så har jeg noen å dele sytingen med fremover. Etter kl. 21:00 er det over og ut! Gjentar for meg selv: Sluttdato 10 februar, 21:00. Der, første steget er tatt. Og siden jeg er anonym her, starter jeg inleggene mine med # for at du/dere skal vite at det er meg
Twinkle* Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 (endret) Jeg slenger meg på om en stund. Samboeren min handlet nettopp snus til meg i Sverige,har 8 bokser igjen,etter det blir det slutt!! Jeg har snust i 3 og et halvt år (ca.) ,så er ganske så avhengig. Våkner til og med på nettene og vil ha snus Jeg har forresten sluttet en gang før. Syntes ikke det var så kjempevanskelig. Var verst de første dagene. Da hjalp det godt med nikotinfri snus,da det største savnet for meg var å ha noe under leppa. Og nikotinplaster var bra. Tabba meg ut og skulle bare ta en snus etter å ha vært uten i 3uker. Da var det på an igjen Lykke til folkens! Endret 10. februar 2010 av Twinkle*
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 # Ah, vært der. Jeg brukte nikotintyggis, nicorette. Tenker å starte på igjen med det til det verste suget gir seg. Det gikk bra forrige gang hvertfall da er det bare å unngå den ene snusen jeg liksom skal "unne" meg denne gangen. En time igjen nå.
Eveline86 Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Lykke til alle sammen! Jeg har nå vært snusfri i 23 dager etter 4 år med snusavhengighet. Den første tiden var fryktelig tung, men med tyggis, trening og mat (alt for mye mat dessverre) har det gått greit. Jeg hadde ikke motivert meg for å slutte, men fikk sjokk en dag da jeg skulle kjøpe meg snus og jeg så at det kostet over 70 kroner for ei eske. Den eska hadde jeg ikke i 2 dager engang, og dermed bestemte jeg meg på flekken for å slutte! Stay strong ladies
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 # Hvordan taklet du fristelsen av å se andre rundt deg snuse?
Spiralis Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Jeg sluttet til ferien i 2009 .. så jeg har vel pasert 200 snusfrie dager Jeg er kjempestolt, for det er slettes ikke første gangen jeg har forsøkt å slutte. Jeg har tidligere klart å holde meg snusfri i 1 1/2 år ved en anledning, men ellers så har jeg hatt tilbakefall etter noen uker/måneder/dager. Det var faktisk litt lettere fordi jeg ikke ble så sinna når jeg hadde abstinenser denne gangen. Ved et tidligere forsøk på å slutte var jeg helt rasende i flere måneder før jeg ga opp. Mine tipps til de som skal slutte er: Før du slutter: 1.Tenk gjennom på forhånd hva du skal gi deg selv som belønning når du skal unne deg noe. Det har vært et tilbakevennende problem for meg tidligere. 2. Tenk også på hva du skal gjøre når du får en rie med abstinenns. For meg er det bare har fysisk trening som hjelper skikkelig mot abstinens. Når jeg begynner å bli rastløs. .. TREN SOM F**. Selve sluttinga: 1. Bruker du løssnus så gå over til posesnus! Da får du mer kontroll på mengden. Gi deg selv restriksjoner på hvor mye du får bruke. F.eks. en pose før lunch, en etter og tre på kvelden. 2. når du har kjørt på lav dose lenge nok til at du er sånn rimelig komfortabel med det så er du klar for å kutte helt. 3. Hiv boksen om kvelden. Jeg sluttet til helga slik at jeg kunne bruke helga til å trene som en tulling. ... så har man kraftig abstinens noen dager og så bedrer det seg ..og så går det 5-7 dager .. OG DA MÅ DU PASSE PÅ! .. "jeg har jo klart å holde opp i en uke så bare EN kan vel ikke være så farlig!" UT Å TRENE! .... "Skal jeg ALDRI få unne meg NOE kos!" UT Å TRENE! ... Gå tre timers tur, sykle milevis, løfte vekter. Bare ikke la deg selv bli gående rastløst fram og tilbake på stuegolvet å tenke på hvor lyst du har på bare en liten pris.
Vilma Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Jeg blir med på dansen! Jeg har snuset i 8 år, hjelp! Jeg hadde som nyttårsforsett; "slutte å snuse". Jadda, det gikk jo bra, sitter med snusen under leppa as we speak Jeg vil også slutte, men har ikke lyst helt enda. Om noen mnd kanskje, å jeg skal slutte Jeg tror det beste er å bare bestemme seg for det, ikke si at "etter denne boksen, da.. da er det slutt altså.." Bare bestem deg, kast snusen i søpla! Å gå ut med den Det er ihvertfall min strategi. Ikke planlegge så mye rundt det- bare gjøre det en vakker dag Lykke til!!
Eveline86 Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 # Hvordan taklet du fristelsen av å se andre rundt deg snuse? Jeg har samboer som snuser, og slet veldig i begynnelsen med å se på at han satt å snusa..Har egentlig ikke noen tips til hvordan man kan takle fristelsen. Hva jeg gjorde? Spiste masse mat...hele tiden :gjeiper: Ja, det var utrolig vanskelig de første to-tre dagene, men det blir lettere for hver dag. Etter de første dagene er nikotinen ute av kroppen din, og det er kun vanen som sitter igjen..
Gjest Gjest_kaia_* Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Hei igjen :-) Ja,en og en halv dag uten nå.......det går jo bra,sjøl om jeg hadde lyst på etter middagen :-) MEN HELE TIDA tilbake til at det er dette jeg vil.....vil IKKE ha dette skapte behovet hengende over meg igjen. Det er jo ingen som sier at man trenger nikotin i kroppen - det er et skapt behov,som det dermed MÅ gå an å slutte med. KJenner jeg kan bli litt amper..og tenke at innerst inne har jeg lyst å sette meg i bilen og dra å kjøpe - først DA kan jeg slappe av og kose meg igjen...noen som kjenner seg igjen? MEN jeg vil klare det denne gangen.........jeg må tenke at helsa blir bedre og jeg får mer å rutte med ( trenger det) Hvordan går det med dere andre da?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Hei! Vel, skrev jo igår at jeg skulle slutte. Dessverre så fikk jeg et skikkelig sammenbrudd. Huff, trodde virkelig jeg skulle greie det. Men nå nærmer det seg bursdagen min, og da satser jeg på at den datoen vil spille en stor rolle i livet mitt, og at det blir den offesielle sluttdatoen. Like skuffet over meg selv som hver gang jeg har knekt sammen. Det er virkelig ikke verdt det lenger. Sliter virkelig på skolen, så er nok det som lå bak denne gangen. Livet er hardt. Skuffet MEN LOVER, meg selv og dere. På bursdagen min er jeg snusfri.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 Hvordan går det med deg som sluttet?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Her er i allefall siste snusen i munnen for øyeblikket. Ser mye lysere på det nå, og da er jeg klar for å være snusfri til bursdagen min som er om en uke Dette føles bra!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå