Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 I mange tråder her inne, og i andre forum, ser jeg at noen mennesker sier at de spiser "lavkarbo", men når de lister opp hva de spiser, så lurer jeg på hva som er så "lavkarbo" med deres kosthold. Ok, de har kuttet ut tradisjonell brødmat, redusert inntak av poteter og pasta, men de spiser da like mye karbohydrater som før... Den eneste forskjellen jeg kan se, er at de har erstattet brød, pasta og poteter med andre karbohydratkilder som bønner, linser, quinoa, grønnsaker, frukt osv... Noen igjen hevder at de spiser lavkarbo, mens det de egentlig gjør, er å spise mat med lav GI, og har kuttet ut/redusert inntaket av raske karbohydrater. Jeg har til og med snakket med noen som hevdet at de spiste lavkarbo, men de kunne spise glutenfritt brød, pasta, pizza osv... Er det noe glutenfritt brød ikke er, så er det lavkarbo... Ok, jeg trodde at lavkarbo var at man reduserte karbohydratinntaket til et minimum, eller kuttet det nesten helt ut, og erstattet det med økt inntak av fett og proteiner. Tar jeg feil, eller blir lavkarbo som begrep brukt veldig løst...? Et lite ps: Jeg spiser ikke lavkarbo og har heller ikke noe ønske om det, men jeg blir veldig forvirret når noen sier at de spiser lavkarbo, men spiser like mye karbohydrater som jeg gjør, bare fra andre kilder. For meg er det like forvirrende som at en som spiser fisk, sier at hin er vegetarianer. Håper noen kan forklare dette for meg.
onyx Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har merket meg det samme som deg og er helt enig. De fleste virker ikke som de vet hva slags kostfilosofi de egentlig følger, de bare hiver seg på en bølge og spiser slik de tror det er. Faktisk vil jeg påstå at de fleste som påstår de spiser lavkarbo, egentlig ligger på et normalkarbonivå i forhold til det høykarbonivået de kanskje hadde før.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Faktisk vil jeg påstå at de fleste som påstår de spiser lavkarbo, egentlig ligger på et normalkarbonivå i forhold til det høykarbonivået de kanskje hadde før. Det er mitt inntrykk også. Det er derfor jeg er så forvirret.
Gjest Gjest_Lille_* Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 I mange tråder her inne, og i andre forum, ser jeg at noen mennesker sier at de spiser "lavkarbo", men når de lister opp hva de spiser, så lurer jeg på hva som er så "lavkarbo" med deres kosthold. Ok, de har kuttet ut tradisjonell brødmat, redusert inntak av poteter og pasta, men de spiser da like mye karbohydrater som før... Den eneste forskjellen jeg kan se, er at de har erstattet brød, pasta og poteter med andre karbohydratkilder som bønner, linser, quinoa, grønnsaker, frukt osv... Noen igjen hevder at de spiser lavkarbo, mens det de egentlig gjør, er å spise mat med lav GI, og har kuttet ut/redusert inntaket av raske karbohydrater. Jeg har til og med snakket med noen som hevdet at de spiste lavkarbo, men de kunne spise glutenfritt brød, pasta, pizza osv... Er det noe glutenfritt brød ikke er, så er det lavkarbo... Ok, jeg trodde at lavkarbo var at man reduserte karbohydratinntaket til et minimum, eller kuttet det nesten helt ut, og erstattet det med økt inntak av fett og proteiner. Tar jeg feil, eller blir lavkarbo som begrep brukt veldig løst...? Et lite ps: Jeg spiser ikke lavkarbo og har heller ikke noe ønske om det, men jeg blir veldig forvirret når noen sier at de spiser lavkarbo, men spiser like mye karbohydrater som jeg gjør, bare fra andre kilder. For meg er det like forvirrende som at en som spiser fisk, sier at hin er vegetarianer. Håper noen kan forklare dette for meg. Nå kan jo jeg bare snakke for meg selv, men jeg har kuttet ut brød, pasta, poteter, sjokolade og havregyn med fiberrik knekkebrød og sunne grønnsaker med lav karbohydrat mengde.. Jeg kaller dette lavkarbo, men jeg ville ALDRI ha spiste glutenfrittbrød osv siden dette ineholder like mye karbo som annet brød. Denne livsstilen virker kjempe bra for meg, jeg kan spise mat uten å være redd for å legge på meg, og i tillegg blir jeg sjeldent sulten. Jeg mener også at denne maten hjelper med å holde meg frisk, fra halsbetennelser som jeg hadde ofte før. Har ikke blitt syk på 4 måneder, noe som er uvanlig for å være meg.. Jeg har en teori og det er at jeg ikke lenger maten bakteriene i halsen med så mye sukker som jeg gjorde for og derfor får ikke bakteriene et så godt levemiljø som før.. Lavkarbo har også mange andre helse gevinster:) Lavkarbo er et generelt begrep som omfatter alt fra fedon, LCHF, atkinson og ketolyse.. Alt ettersom hvor mange karbohydrater man inntar, og andre teorier..
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Nå kan jo jeg bare snakke for meg selv, men jeg har kuttet ut brød, pasta, poteter, sjokolade og havregyn med fiberrik knekkebrød og sunne grønnsaker med lav karbohydrat mengde.. Jeg kaller dette lavkarbo, Det er dette jeg snakker om... Du sier du har byttet ut raske karbohydrater med fiber og sunne grønnsaker... men det er da vel ikke det som avgjør om du lever lavkarbo eller ikke? Altså, mitt spørsmål er at det kan da ikke være hvilke karbohydrater du spiser som avgjør om du spiser lavkarbo, men hvor mange karbohydrater du spiser? Jeg skjønner ikke hvorfor så mange hevder at de spiser lavkarbo, når de egentlig spiser like mange karbohydrater som jeg gjør, men som jeg sa, fra andre kilder.
momo Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Nå er faktisk lavkarbo ganske mye, alt i fra de som spiser maks 15 g karbohydrater om dagen, til de som spiser maks 100 g karbohydrater om dagen. Og med 100 g, kan man fint spise en frukt, fullkornsknekkebrød og havregryn og sånn. Selv spiser jeg lavkarbo, men jeg ligger mellom 50-100 g karbohydrater om dagen, nå trener jeg nesten hver eneste dag og, så jeg trenger de karbohydratene. Og passer på att de karbohydratene kommer fra fullkornsprodukter.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Nå er faktisk lavkarbo ganske mye, alt i fra de som spiser maks 15 g karbohydrater om dagen, til de som spiser maks 100 g karbohydrater om dagen. Men da er jo du enig med meg om at det er mengden karbohydrater som avgjør om man spiser lavkarbo, eller ikke.
Gjest Gjest_Lille_* Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Det er dette jeg snakker om... Du sier du har byttet ut raske karbohydrater med fiber og sunne grønnsaker... men det er da vel ikke det som avgjør om du lever lavkarbo eller ikke? Altså, mitt spørsmål er at det kan da ikke være hvilke karbohydrater du spiser som avgjør om du spiser lavkarbo, men hvor mange karbohydrater du spiser? Jeg skjønner ikke hvorfor så mange hevder at de spiser lavkarbo, når de egentlig spiser like mange karbohydrater som jeg gjør, men som jeg sa, fra andre kilder. Nei det er hvor mange karbohydrater du spiser som av gjør, men siden man spiser lavkarbo burde man velge de man skal spise med omhu.. Dvs fra grønnsaker i stedet for brød og frukt:) Kanskje de som du har snakket med, ikke har lest innholdet i matvarene sine, eller at de har misforstått konseptet:)
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Nei det er hvor mange karbohydrater du spiser som av gjør, men siden man spiser lavkarbo burde man velge de man skal spise med omhu.. Dvs fra grønnsaker i stedet for brød og frukt:) Kanskje de som du har snakket med, ikke har lest innholdet i matvarene sine, eller at de har misforstått konseptet:) Nja... kanskje det, men jeg tror heller på Onyx forklaring... De fleste virker ikke som de vet hva slags kostfilosofi de egentlig følger, de bare hiver seg på en bølge og spiser slik de tror det er. I en annen tråd her inne, var det til og med en person som snakket varmt om lavkarbo, og begrunnet det med at kroppen ikke hadde godt av at halvparten av energien kom fra sukker... (den personen trodde altså at karbohydrater=sukker)
Kosteskaft Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Det finnes mange ulike retninger innenfor lavkarbo, som er et samlebegrep. Noen spiser lav-gi (feks Fedon), andre lowcarb-highfat (lchf)som ketolysedietten. Andre har lav karbohydrat inntak, relativt lite fett og mer proteiner. Man må bare lese seg frem til hva som fungerer best for en selv. De fleste er opptatt uansett av at karbohydratene kommer fra lav-gi mat, som grønnsaker som vokser over jorden, fullkornsprodukter, etc. Og ikke noe middels/høy karbo som hvetemel, sukker, poteter,frukt, juice, etc. Masse informasjon om ulike retninger: http://forum.lavkarbo.no/ Men å kalle det lavkarbo fordi man spiser glutenfritt er helt bak mål! Noen er tilhenger av å si at mellom 15 gram til 150 gram karbohydrater om dagen er lavkarbo. (Jeg mener personlig at 150 gram er for mye til å kalles lavkarbo, uansett kilde.)
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Lavkarbo er lavkarbo. Dersom man bytter ut høykarbomat med annen høykarbomat, spiser man ikke lavkarbo. Enkelt og greit. På lavkarbo hører ikke frukt i stor grad hjemme, men grønnsaker (som vokser over jorden, og dermed inneholder lite stivelse) er i de fleste retningen ok. Glutenfritt mel og slikt er selvsagt noe man unngår. Alle karbohydrater, enten de kommer fra sukker eller brød, brytes ned til glukose i kroppen, og påvirker kroppen på lik måte.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Jeg ser at jeg ikke klarer å formulere meg på en slik måte at dere skjønner hva jeg mener. Jeg opplever at mange bruker begrepet lavkarbo som en beskrivelse av et "lavt inntak av korte/raske karbohydrater", men de har i realiteten et moderat inntak av karbohydrater generelt. For mange år siden (før lavkarbofilosofiene gjorde sitt inntog) lærte vi i heimkunnskapen som en tommelfingerregel: under 20 % av daglig energiinntak = lavt inntak av karbohydrater 20-40 % av daglig energiinntak = redusert inntak av karbohydrater 40-60 % av daglig energiinntak = moderat inntak av karbohydratet Over 60% av daglig energiinntak = høyt inntak av karbohydrater Min kilde til forvirring ligger sikkert der... når noen, som har det jeg har lært er et moderat inntak av karbohydrater, sier at de spiser lavkarbo, mener de egentlig at de har et redusert inntak av raske/korte karbohydrater. Jeg snakker nå selvfølgelig ikke om de som virkelig har et lavkarbo kosthold, og som har satt seg ordentlig inn i kostholdsfilosofien. Jeg snakker om dem som tror at karbohydrater = sukker og hvetemel og ingenting mer, og som tror at de får et lavkarbo kosthold dersom de kutter ut disse to tingene... og disse har jeg etterhvert sett at det er mange av!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Jeg opplever at mange bruker begrepet lavkarbo som en beskrivelse av et "lavt inntak av korte/raske karbohydrater", men de har i realiteten et moderat inntak av karbohydrater generelt. Jeg skal komme med et eksempel... Dette eksempelet er hentet fra et annet forum, og selv om det er omskrevet så det ikke skal være gjenkjennelig, er essensen den samme. Dette er en kvinne som har begynt på "lavkarbo kosthold". I hverdagen vil det for meg si at jeg har droppet brød så langt det går, byttet ut hvit ris med naturris, og pasta spiser jeg bare i helgene. Til middag passer jeg på å ha bønner, linser, quinoa i stedet for poteter og pasta.
bergans Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Jeg ser at jeg ikke klarer å formulere meg på en slik måte at dere skjønner hva jeg mener. Jeg opplever at mange bruker begrepet lavkarbo som en beskrivelse av et "lavt inntak av korte/raske karbohydrater", men de har i realiteten et moderat inntak av karbohydrater generelt. For mange år siden (før lavkarbofilosofiene gjorde sitt inntog) lærte vi i heimkunnskapen som en tommelfingerregel: under 20 % av daglig energiinntak = lavt inntak av karbohydrater 20-40 % av daglig energiinntak = redusert inntak av karbohydrater 40-60 % av daglig energiinntak = moderat inntak av karbohydratet Over 60% av daglig energiinntak = høyt inntak av karbohydrater Min kilde til forvirring ligger sikkert der... når noen, som har det jeg har lært er et moderat inntak av karbohydrater, sier at de spiser lavkarbo, mener de egentlig at de har et redusert inntak av raske/korte karbohydrater. Jeg snakker nå selvfølgelig ikke om de som virkelig har et lavkarbo kosthold, og som har satt seg ordentlig inn i kostholdsfilosofien. Jeg snakker om dem som tror at karbohydrater = sukker og hvetemel og ingenting mer, og som tror at de får et lavkarbo kosthold dersom de kutter ut disse to tingene... og disse har jeg etterhvert sett at det er mange av! Må først få si at dine spørsmål i startinnlegget, TS, er noen av de mest fornuftige jeg har sett kudos! Du har helt rett i at det er mer eller mindre offisielle "inndelinger" for hva som kan klassifiseres som high CHO (HCO) og low CHO (LCO) diets. Vi kjørte et prøveforsøk for et par år siden hvor vi delte opp matvarer og dagsplaner som begge var HCO, men hvor GL og GI var svært forskjellige. Disse ble testet på samme gruppe mennesker, og vi målte så de glykemiske og insulinemiske responsene i etterkant. For at begge dietter skulle godkjennes som HCO, så måtte de ha bestå av min 60 % CHO. En LCO diett tror jeg må bestå av mindre enn 40 %, så veldig likt de tallene du refererer til. Nå er det mer nøyaktig å definere dagsbehov som gram per kg KM (kroppsmasse). En frisk, normalvektig person som er fysisk aktiv trenger ca 5-7 gr/kg KM. Toppidrettsutøvere ligger gjerne noen gram over dette per kg KM. Et reelt LCO kosthold gir dermed mindre enn 3 gr/kg KM. Et enkelt wiki-søk på karbohydrater og stivelse vil gi mye kurant info. Hva en matvare brytes til bestemmes av ensymer, tilgjengelighet, prosessering og noen enkle, fysiologiske regler. Den enkleste klassifiseringen husker vel de fleste fra naturfag og biologi; mono-, di-, oligo- og polysakkarider. CHO brytes dermed ned til enklere komponenter ut i fra dets opprinnelige utgangspunkt, og det kan være søtpotet, kvitt sukker eller et eple.
Snasen Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Det er nok et misforstått begrep, som så mye annet inne samme tema.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Jeg ser at jeg ikke klarer å formulere meg på en slik måte at dere skjønner hva jeg mener. Jeg opplever at mange bruker begrepet lavkarbo som en beskrivelse av et "lavt inntak av korte/raske karbohydrater", men de har i realiteten et moderat inntak av karbohydrater generelt. For mange år siden (før lavkarbofilosofiene gjorde sitt inntog) lærte vi i heimkunnskapen som en tommelfingerregel: under 20 % av daglig energiinntak = lavt inntak av karbohydrater 20-40 % av daglig energiinntak = redusert inntak av karbohydrater 40-60 % av daglig energiinntak = moderat inntak av karbohydratet Over 60% av daglig energiinntak = høyt inntak av karbohydrater Min kilde til forvirring ligger sikkert der... når noen, som har det jeg har lært er et moderat inntak av karbohydrater, sier at de spiser lavkarbo, mener de egentlig at de har et redusert inntak av raske/korte karbohydrater. Jeg snakker nå selvfølgelig ikke om de som virkelig har et lavkarbo kosthold, og som har satt seg ordentlig inn i kostholdsfilosofien. Jeg snakker om dem som tror at karbohydrater = sukker og hvetemel og ingenting mer, og som tror at de får et lavkarbo kosthold dersom de kutter ut disse to tingene... og disse har jeg etterhvert sett at det er mange av! Hvis noen har et "moderat inntak" av raske karbohydrater, spiser de per definisjon ikke lavkarbo. Enkelt og greit. Hva de selv måtte påstå er revnende likegyldig - det er åpenbart innholdet i maten som avgjør alt. Dessverre er kunnskapsmangelen rundt lavkarbo stor. Dette gir ofte pussige utslag,som f.eks bergans fanatiske korstogkampanje mot lavkarbo. Dersom noen tror sukker og hvetemel er de eneste karbohydratkildene, da er de rett og slett litt uopplyste.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 Hvis noen har et "moderat inntak" av raske karbohydrater, spiser de per definisjon ikke lavkarbo. Enkelt og greit. Hva de selv måtte påstå er revnende likegyldig - det er åpenbart innholdet i maten som avgjør alt. Men du mener at hvis de har et "moderat inntak" av lange/langsomme karbohydrater, så spiser de lavkarbo? :klø: Du mener altså det er innholdet, ikke mengden, som avgjør om det er lavkarbo?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 10. februar 2010 #18 Skrevet 10. februar 2010 Du har helt rett i at det er mer eller mindre offisielle "inndelinger" for hva som kan klassifiseres som high CHO (HCO) og low CHO (LCO) diets. Hyggelig å høre at du likte spørsmålene mine. Det var også godt å høre at det jeg har lært ikke er helt på viddene, selv om det er mange år siden nå. Men jeg lærte også noe helt nytt av ditt svar... jeg var ikke klar over at det nå hadde gått over til g/kg KM. Det var veldig interessant, og noe jeg vil få nytte av videre.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #19 Skrevet 10. februar 2010 Men du mener at hvis de har et "moderat inntak" av lange/langsomme karbohydrater, så spiser de lavkarbo? :klø: Du mener altså det er innholdet, ikke mengden, som avgjør om det er lavkarbo? Et moderat inntak av raske karbohydrater er milevis unna lavkarbo, selvsagt. Et moderat inntak av langsomme karbohydrater er også langt fra lavkarbo. Det heter LAVkarbo fordi karbohydratinntaket av helse- og vektmessige årsaker bør være LAVT. Lavkarbo-begrepet defineres litt løst rundt maks 150 g pr dag (noen definerer det også som maks rundt 70 g pr dag). Flere av filosofiene innenfor samlebegrepet lavkarbo opererer med langt lavere tall enn den øvre generelle grensen. Blant de mer restriktive finner man f.eks Atkins og Skaldemann. Fedon Lindberg derimot ligger nærmere maksmengden for definisjonen lavkarbo.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #20 Skrevet 10. februar 2010 Det heter LAVkarbo fordi karbohydratinntaket av helse- og vektmessige årsaker bør være LAVT. Den var dum! Det heter LAVkarbo, fordi karbohydratinntaket ER LAVT i et kosthold der man inntar få karbohydrater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå