sebra Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Hei! jeg sitter her og lurer på om jeg skal bli fosterhjem for dyrebeskyttelsen her i oslo. Er det noen der ute som har erfaringer? Jeg skal på ferie i to uker i mars, er det sånn da at de kan passe på dyrene man har hos seg imens? også lurte jeg på en annen ting, jeg er så fryktelig redd for at jeg skal knytte meg veldig sterkt til dyra og plutselig sitte her med ti katter.hvordan klarer dere og gi de fra dere når tiden er inne?
1111111 Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Jeg ville hvertfall ventet til etter ferien i mars. Det er jo uansett ikke slik at du ringer i dag, og får en katt i morgen Du blir jo knyttet til dyrene, men du "lærer" jo å gi dem fra deg. De får jo et godt hjem, og du får sjangsen til å ha flere katter hos deg som kan få nye hjem igjen Jo fler katter du tar til deg og gir bort igjen, jo fler katter får sjangsen til et nytt liv
Aftensol Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Vi er fosterhjem for katter og det er utrolig givende! Nå har vi en kattemor og 4 kattunger på ca 7uker... De har bodd ute hele livet siden vi fikk de for under en uke siden, så de er fremdeles redd oss, men det blir bedre og bedre! Hvis vi setter oss ned på rommet de er på og småsnakker med de og koser med mammaen så kommer de luskende ut fra bordet for å se på og leke mens vi er der :rødme: De er ikke helt husreine, men det kommer seg også.. Mammaen bruekr kun kassen, så ungene lærer det nok de også snart Vi har hatt 4 katter før og det har faktisk vært overraskende lett å si de fra seg igjen.. Rett og slett fordi jeg vet at de får et godt hjem! Hvis de som kom og hentet ikke ville gi de et godt hjem hadde de ikke betalt for katten.. Katten kommer gjerne til deg nykastrert/sterilisert eller med time om kastrering/sterilisering, samt med helsekort.. De kattene vi har hatt har vært veldig glad for å komme inn, og har ikke hatt lyst til å gå ut.. (maser ikke ved døren..) unntatt den ene, han kunne åpne dører Men jeg anbefaler også å vente til etter ferien din hvis du ikke har noen som kan komme innom og mate og kose litt med katten.. Dyrebeskyttelsen har ofte ikke nok folk til at de har "feriehjem" for fosterhjemskattene...
Gjest Gjest_mjau_* Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har vært fosterhjem i flere år nå, og det er såå koselig! Vi bor i blokk, så å skaffe egne katter har ikke vært aktuellt da jeg ikke er så glad for å ha innekatter. Men kattene som bor midlertidig hos oss kan uansett ikke slippes ut da de kan rømme videre, så dette passer oss utmerket! Du skriver du er redd for å knytte deg til kattene, det kommer du til å bli. Det du må instille deg på er at de ikke er dine selv om du kommer til å bli glad i de. Vi har vel hatt nærmere 30 katter på besøk i løpet av tiden som fosterhjem og jeg har knyttet meg til samtlige. Det er ganger jeg absolutt ikke har hatt lyst til å gi de fra meg (noen har vært hos oss i mange måneder) men jeg trøster meg med at de får en ny, snill og stabil familie hvor de har gode utemuligheter (noe jeg ikke har mulighet til å gi de). En annen ting å tenke på er mange av disse kattene har hatt en røff start på livet, og er derfor preget av dette. Vi har hatt kjempe skye katter som ikke har turt å vise seg på flere uker, katter som bæsjer/tisser der de ikke skal, og katter som rett og slett er rampete (mange er jo ikke vant til "regler"). Det er sikkert noen som vil bli fosterhjem bare for å kose masse med katter, men man må altså ha mye tålmodighet. Når det er sagt; når verdens mest skremte lille pus etter laang tid endelig kryper oppi fanget ditt er tilogmed alle de triste avskjedene verdt det!
sebra Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2010 jeg skal tenke på det litt til.jeg har veldig lyst på en katt, men jeg vet jo ikke hvor jeg er i verden om noen år eller hva jeg gjør så vil ikke få en katt nå som jeg senere må finne ett nytt hjem til, og derfor tenkte jeg at dette er jo en fin mulighet til å ha katt i hus, samtidig som jeg får mulighet til å hjelpe dyrebeskyttelsen. men jeg er så redd for at jeg ikke kommer til å takle det å gi fra meg kattene så bra, så jeg får tenke en stund på det.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 http://www.dooa.no/hjelpesenteret/fosterhjem.asp Tenk over hva du kan tilby og hvor lenge. Siden dyrebeskyttelsen finner gode hjem og har krav til nye eiere vil det ikke føles som å gi en katt til fremmede.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå