Gå til innhold

Til dere andre småbarnsmødre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ville gått for en lekegrind, da er barnet trygt og du kan få 10 min til å dusje. Ellers jeg er svært enig med de som skriver at et barn ikke trenger din oppmerksomhet 24/7 så du knapt får dusjet eller gått på toalettet.

Og barnefaren må jobbe med sin innstilling til det å faktisk være småbarnspappa. Å bare "nekte" holder ikke.

Hvis barnet er 2 år, er både lekegrind og seng kortvarige løsninger... Det er ikke så lenge før det klatres ut av begge deler. Og det skjer gjerne plutselig, nærmest over natta.

Jeg har latt ungen leke på eget rom, med badedøra på gløtt, eller inne på badet. (Er veldig begrenset hva man får tak i der. )

Men som regel dusjer jeg om kvelden, så jeg slipper i morgenstresset.

Om pappaen er hjemme, så er jo gjerne den ene sammen med ungen mens den andre dusjer, så det går jo veldig greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har heller ikke vært noe problem her, så lenge han hadde tålmodighet det så satt han i vippestolen sin, og etter det har han fått være på badet sammen med meg. Jeg dusjer ganske kjapt, men bruker vel like lang tid på å ordne meg som før. Hvis han er alt for klåfingra er det jo bare å ta med noen leker på badet.

I det siste har han faktisk vært på rommet sitt og lekt mens jeg har dusja, det er vis a vis badet.

Pappa`n er long gone når vi står opp, så han har jeg aldri hatt noe hjelp av på morran :ler:

Skrevet

Enten så dusjer jeg mens pappaen har han (og dette er det beste alternativet), før pappaen drar på jobb, eller så tar jeg han med meg inn i dusjen, setter han i badekaret, eller bare lar han leke på badet. Da går det gjerne i dopapiridoen, spise krem, tømme shampoflasker osv ;-) Men, det er uaktuelt å la han være i et annet rom enn det jeg er i ettersom yndlingsleken, for tiden, er å klatre.

Skrevet

Mine to på 1,5 og 3,5 er med inn på badet. Jeg låser døren, gir de noen leker og dusjer kjapt - de lange dusjene tar jeg når pappaen er hjemme. Vi har dusjkabinett med glassdør og som regel er de mer opptatt av meg enn å leke, syns det er morsomt å se mamma med såpe i håret.

Skrevet

Her i huset har pappaen ungen mens jeg er i dusjen. Ungen (1,5 år) har ikke klart å være på badet mens jeg dusjer, for han har vært redd for dusjen en lang periode og begynt å vræle, men nå går det litt bedre, da. Noen ganger kan jeg putte ham i badekaret uten vann, så fungerer det som en lekegrind. Vi burde barnesikre badet litt mer, for hvis han får romstere fritt i mer enn 30 sek, drar han solkrem, tamponger og kontaktlinser ut over gulvet, spiser en hårklemme, putter en bleie i do og sutter på dokosten...

Din mann burde absolutt jobbe med instillingen sin. Dersom han fortsatt sover når ungen har våknet og du skal i dusjen, så lemper du bare ungen opp i senga til mannen din, så våkner han nok raskt skal du se. Og så må du kanskje beregne tiden slik at du er ferdig i dusjen tidsnok til at mannen din også rekker å stelle seg før han må dra på jobb.

Skrevet

Min toåring er av og til med i dusjen, ellers er han fornøyd med å tusle rundt på egen hånd mens jeg dusjer. Han står som oftest utenfor dusjen, klemmer nesa mot døra og lager rare tryner :ler: Han sover heldigvis til sju-kvart over sju om morgenen, så hvis jeg vil dusje før jobb kan jeg stå opp litt tidligere.

Stort sett dusjer jeg om kvelden når han sover hvis jeg vil ha badet for meg selv.

Skrevet
Stort sett dusjer jeg om kvelden når han sover hvis jeg vil ha badet for meg selv.

Samme her, og det burde jeg også presisert i forrige innlegg (i tilfelle noen skulle tro at jeg aldri dusjer :ler: ). Å dusje om kvelden, bruke lang tid på både hår, kropp og føtter, kunne smøre seg inn, nappe øyenbryn og generelt bruke tid på badet, har etterhvert blitt vanen for meg i hvert fall. Morgen-alternativet, en rask skvett på kroppen for så å løpe ut med vått hår, er ikke like fristende. Som Mim sa, mor er ikke pri en akkurat da, alt annet er viktigere.

Kvelden derimot, det er mors egen tid :sjarmor:

Gjest wings i.i.
Skrevet

Oi det var tidlig!! Jeg må vekke mi før jeg skal på jobb.

Hadde hun våknet så tidlig måtte hun/han nesten bare vært på badet med meg, med noe å spise eller drikke, evt noen leker.

Skrevet

Hvor gammel er ungen din da?

Min på 2 år er som regel med i dusjen, sitter i egen balje og leker med badelekene sine. Når jeg føner håret og sminker meg gidder han ikke være på badet lengre, så da tusler han ut i stua, setter på en dvd og tuller et teppe rundt seg.

Gjest Gjest_Hoppetussa_*
Skrevet
Barnet mitt våkner grytidlig hver morgen og jeg sliter med å få dusjet og gjort meg "fin" om morgenen før jobb.

Det våkner tom før kl seks!!!

Hvordan får dere andre dette til?

Vi har prøvd pg legge h*n senere, men det hjelper ikke...

Takk for alle tips :gjeiper:

halloen!

Fatt mot! Mine er nå 11 og 13 år, men jeg husker dette veldig godt. Og ha ungene på badet sammen med meg om morgenen var bare koselig. Før de begynte å bevege seg, lå de på håndkle og pludret, og etterhvert ble det litt mer æksjen", men da var de på sine rom eller i stuen, og det er riktig som noen sier her, - ungene trenger ikke oppmerksomhet hele tiden. Lykke til!

Skrevet

Jeg dusjer hver kveld når barna har lagt seg, da har jeg tid til en lang og god dusj og får både vasket håret skikkelig og skrubbet hele kroppen.

Så skyller jeg bare håret i vasken om morgenen.

Skrevet

Min lille pod er 6 mnd, men aldri hatt noe problem med å få dusjet :) Enten ligger han på gulvet med noen leker, eller så ligger han i lekegrinden med babycall.

Sitter ofte barnevakt for nevøen min på 2. Da er det lekegrind, eller så sitter han i sin egen lille badebalje, mens jeg følger godt med :) De lange dusjene er allikevel på kvelden..

Gjest Gjest_gina_*
Skrevet

Mange gode tips her. Brukte først vippestolen flittig, men nå er den uaktuell pga. aktiv baby som bare vil klatre/krype. Merker det blir vanskeligere å dusje, men jeg pleier bare å ha døren åpen og håndkle lett tilgjengelig hvis jeg må fyke ut av dusjen fordi han forsvinner ut av syne. Han pleier å sitte og glo på meg da, hvertfall en stund. Og det pleier å være nok til at jeg får gjort det viktigste.

Skrevet

Eg er heime med to ungar, og greier då å få stelt meg om morgonene for det. Mannen min drar på jobb før me står opp, så eg er åleine om alt. Kler på og steller ungane fyrst, og så plasserer eg dei eit trygt sted, eller tar dei med meg på badet. Brukar uansett berre fem minutt - ein kjapp vask, påkledning og børsting av hår. Hårvask tas på kveldstid når ungane søv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...