Gå til innhold

Til dere andre småbarnsmødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt våkner grytidlig hver morgen og jeg sliter med å få dusjet og gjort meg "fin" om morgenen før jobb.

Det våkner tom før kl seks!!!

Hvordan får dere andre dette til?

Vi har prøvd pg legge h*n senere, men det hjelper ikke...

Takk for alle tips :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gammel er barnet?

Jeg tar med meg toåringen min i dusjen, hu minste sitter på badet med meg i en vippestol ;)

Skrevet

Fin på morgenen før jobb?? :hoho:

Her i huset er "fin" det samme som å få pusset tennene og gredd håret. Ambisiøst med andre ord. Men du skriver "vi", så da kan vel pappaen ta seg av babyen mens du hopper i dusjen?

Skrevet

Ta barnet med på badet, de fleste barn liker å være naken på varmt badegulv eller å leke litt med badeleker og sånt i dusjen. Har du en sånn Ikea-babystol, kan du sette den i dusjen (hvis barnet er for lite til å kravle rundt på egen hånd).

Tips ang. tidlig våkning: Det kan lønne seg å legge barnet tidligere, merkelig nok. En del barn blir overtrøtte og sover urolig hvis de legges for seint. Da våkner de tidlig og ikke uthvilt.

Skrevet

Min fireåring har alltid ordnet seg selv - mens jeg ordner meg.

Tidligere var han med på badet hvis han var våken, nå kler han på seg selv - eller jeg hjelper og så leker på rommet sitt mens jeg putter på facen og drar håret i en hestehale.

Nå spiser han frokost i barnehagen, den har faren smurt . Våkner han før, sitter han sammen med oss og spiser.

Men vi står opp før klokken seks og er i barnehagen (rett nedi veien) sånn halv åtte så det er klart vi stresser ikke om morgenen. Leser to aviser og drikker kaffe også jeg mens håret tørker. Noen ganger følger far og han skal rekke en buss, men det går det også.

Barn trenger ikke din udelte oppmerksomhet til en hver tid. Det ER lov å snu seg bort i ti minutter for å kle på seg og sminke seg.

Skrevet

Jeg dusjer som regel med ungene på badet. Eller mannen må ta dem. Er ganske kjapp, det er ikke mamma som har pri en her om morran.

Skrevet

Hvor gammel er han/hun? Jeg er i permisjon enda da, men jeg legger min 7,5 måneders gamle datter naken på et håndkle på badegulvet med en leke, og hun er helt fornøyd med det! Hun leker litt og ser litt på meg.

Skrevet

Barnet er to. Vi har et knøttlite bad og h*n leker stadig med dobørsten og hårskum osv.

Far er ikke til hjelp:( han skal enten ha badet selv, eller forsover seg eller stresser ut døren. Han har gjentatte ganger sagt at det er komplett uaktuelt å passe på barnet mens jeg dusjer.

Må innrømme at jeg ikke er den raskeste.

Noen ganger har jeg satt h*n i sengen med leker på rommet sitt...

Skrevet
Barnet er to. Vi har et knøttlite bad og h*n leker stadig med dobørsten og hårskum osv.

Far er ikke til hjelp:( han skal enten ha badet selv, eller forsover seg eller stresser ut døren. Han har gjentatte ganger sagt at det er komplett uaktuelt å passe på barnet mens jeg dusjer.

Men kjære vene, det kan da ikke mannen din bestemme! Har han ikke like stort ansvar for barnet, du jobber jo du også? Dette bør du ikke gi deg på.

Det høres greit ut å sette barnet i sengen med leker, sålenge det er trygt.

Skrevet

Hm, her synes jeg det høres ut som dere har et større problem enn hvordan du skal få tid til å dusje om morgenen. Man passer ikke sitt eget barn, man tar ansvar for det.

Men til den praktiske biten; dersom det er det at barnet får tak i ting inne på badet som gjør at det ikke kan være der, må du vel sette deg opp ei hylle høyt oppe på veggen? :)

Skrevet

Du får dusje om kvelden i stedet, da.

Sminke seg kan man gjøre ved forkostbordet.

Skrevet

Lekegrind?

Jeg sto opp rett før barnet da jeg jobbet, ca 5.45, for å få dusjet i full fart. Rakk jeg bare å vanne kroppen så kunne han være med på badet. Han ville gjerne komme inn i dusjen hvis han skulle være der når jeg dusjet, så det var ikke suksess. Etterhvert så mannen etter gutten da han ikke hadde så stress om morgenen.

Skrevet

Sengen er jo en grei lekegrind så lenge barnet ikke kan klatre over kanten. Ellers er jeg enig i at det høres ut som det er andre problemer her enn kun tid på badet.

Skrevet

du kan jo alltids sette han foran tv med film og frokost?

Eller bare la han leike på stua eller rommet,viss bade ikke er så langt unna da..

Det har hendt jeg har gjort det med toåringen min, alltid hatt baddøra oppe så han bare kan komme inn viss det skulle være noe :)

Skrevet

Jeg ville gått for en lekegrind, da er barnet trygt og du kan få 10 min til å dusje. Ellers jeg er svært enig med de som skriver at et barn ikke trenger din oppmerksomhet 24/7 så du knapt får dusjet eller gått på toalettet.

Og barnefaren må jobbe med sin innstilling til det å faktisk være småbarnspappa. Å bare "nekte" holder ikke.

Gjest chouchou
Skrevet

Jeg har en pà 3 og en pà 2 og de lar jeg leke sammen mens jeg forter meg i dusjen. (kanskje lettere med to)

I din situasjon ville jeg nok "barnesikret" badet og latt han/hun vaere der, eller jeg ville dusjet pà kvelden og heller sminket meg osv mens jeg holdt ett öye med barnet.

Ellers er jeg enig med de andre her om at manen din burde skamme seg! Nàr begge er i jobb mà dere stille opp for hverandre om morgenen. Dersom "problemet" er at du bruker lang tid sà mà du gjöre noe med det..

Skrevet

Jeg tar med datteren min inn på badet og lar henne leke med smykkeskrinet mitt og andre spennende ting. Da får jeg dusjet, fønet håret, sminket meg etc...Noen ganger setter jeg henne i badekaret når jeg dusjer. Da koser hun seg.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Min lille på snart ett leker på gulvet mens jeg dusjer.

Skrevet

Det har aldri vært noe problem her. Gutten vår (nå 14 mnd) har aldri hatt noe i mot å bli værende i sengen sin mens jeg dusjer. Jeg går inn til ham først og slår på lyset og gir ham et par leker i senga og så kan han fint sitte der 15-20 minutter og leke og "skravle" så jeg får dusjet og stelt meg.

Skrevet

Ååååh, må bare si at hjertet mitt smeltet av alle barnehistoriene her :rødme: gleder meg bare mer og mer til min kommer nå :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...