Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Jeg har lenge tenkt å begynne på p-piller, men det har liksom ikke blitt noe av. Men har nå innsett at jeg er nødt før det går galt. Men, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Jeg må til legen sant? Er det bare å ringe og bestille en vanlig legetime (kan det ikke ta mange dager før man får time?)? Synes det er litt flaut å ta opp med legen... Og så er jeg redd for at syklusen min skal bli helt annerledes hvis jeg bgeynner på p-piller...blir den det? Jeg går nemlig på friluftsliv på fhs, og er mye på tur...derfor er det viktig for meg å ha kontroll på mensen...vite at jeg ikke får det på tur lissom.
Gjest Sandbekken Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Bare til å bestille en vanlig legetime Legen er så vandt med å skrive ut p-pilleresept at han blunker sikkert ikke en gang! ikke noe å være redd for Det jeg mener du burde være redd for er pillen! Tenk deg nøye om, les om bivirkningene og erfaringer. Det finnes sikker 50 tråder om dette her inne. Jeg angrer ihvertfall sykt på de tre små årene jeg gikk på p-piller.. ps: syklusen min kødda seg til både på minipillen og vanlig p-pille.. Endret 9. februar 2010 av Sandbekken
Pjukset Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Finnes det ikke piller som utsetter mens, som ikke er ppiller? Jeg mener å huske jeg tok dette for mange år tilbake, men aner ikke om det finnes lenger. Hvis hensikten med å bruke ppiller kun er for å utsette mens nå og da, så kanskje dette kunne vært et alternativ?
Gjest TS Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Takk for svar Uff, vil ikke at syklusen skal endre seg, det blir så stress å ikke vite når jeg får mensen...er det noen piller man vet at ikke ødelegger syklusen? Hensikten er prevansjon, ikke å utsette;)
Gjest Sandbekken Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Minipiller, de uten så mye hormoner (som kan gi stygge bivirkninger) er den som tuller mest med syklusen har jeg erfart. Du kan være heldig å miste mensen helt, du kan få den konstant eller bare spotte (blø litt, ofte) Med vanlige P-piller er det ikke så vanlig at mensen blir tullete, for der har du 7 (?) piller med andre ingredienser som gjør at du får mensen, og kan kontrollere den. Men disse pillene har også enda flere bivirkninger. Og hvis du har et mønster av blodprobb eller andre hjertesykdommer i familien, kan disse være livsfarlige. "Mensen" du får av p-pillene er ikke vanlig mens, i den forstand at eggløsningen ikke er til stede. Dette har jeg hør er litt av grunnen til mange av bivirkningene til pillen. For når man normalt har mensen med eggløsning, utløses etterhvert et stoff som heter progesteron. Dette stoffet menes å motvirke depresjon, brystkreft, dårlig hud.. og mye mer jeg ikke husker
Gjest TS Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Shit, det er visst ikke så lett med disse pillene...virker jo som at alle på min alder (20+-) bruker de...er jo bare jeg som er kjepetreig med å begynne tydeligvis. Men det virker jo som det er masse bivirkninger uansett hvilke jeg begynner på :/
-Fisken- Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Du kan også få resept på p-piller på en helsestasjon.
Antoinette Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Shit, det er visst ikke så lett med disse pillene...virker jo som at alle på min alder (20+-) bruker de...er jo bare jeg som er kjepetreig med å begynne tydeligvis. Men det virker jo som det er masse bivirkninger uansett hvilke jeg begynner på :/ Det er slettes ikke alle p-piller som gir "masse bivirkeninger", du må huske på at alle de kvinner som ikke merker noen bivirkninger ikke skiver om det på KG. Selv har jeg brukt p-piller lenge og har ikke merket noe. P-piller er fine saker, du får full kontroll på mensen og er beskyttet mot graviditet. Du burde forsøke Yasmin.
Gjest Sandbekken Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 (endret) om bivirkningene her står det mer.. Siden selger også slike "fruktbarhetscomputere" som jeg ihvertfal har hatt god nytte av selges billig på finn Selvsagt, jeg mener ikke å skremmme deg å si at alle kvinner får stekre bivirkninger. Men det er fakta at dannelsen av stoffet progesteron uteblir ved bruk av p-piller. se her: litt om progesteron (finnes mer info om det stoffet, men jeg fant det ikke nå) Selv synes jeg det er skremmende at leger tar så utrolig lett på det å skrive ut resept på p-piller. Jeg liker ikke at samfunnet presser p-piller på unge jenter som ikke vet bedre, bare for å bli kvitt abortutgifter! Det er horibelt det helse-norge driver med! Ikke ALLE jenter på din alder bruker pilla heller.. Jeg er 21 og er glad jeg sluttet! Endret 11. februar 2010 av Sandbekken
Pjukset Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Hva med p-ring? Da får man regelmessig mens, skal være uten bivirkninger så vidt jeg vet (de jeg kjenner som går på det er ihvertfall veldig fornøyd).
Antlers Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Jeg bruker Cerazette som er østrogenfrie minipiller. Vil anbefale deg å prøve disse. Jeg slipper mensen helt nå, og har ingen bivirkninger, i motsetning til da jeg gikk på vanlige p-piller, fysj! De 3 første månedene hadde jeg av og til såkalte spot-blødninger. Det var såpass lite at jeg egentlig ikke trengte å bruke truseinnlegg engang, men gjorde det for sikkerhets skyld.
Gjest Sandbekken Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Da jeg gikk på cerrasette mista jeg først mensen, så etter et halvt år kom den.. Greit å ha mensen, men den kan jo ha pauser også liksom! Gikk i to måneder med blødninger før jeg bytta merke. Selvsagt, dette med bivirkninger er individuelt og hhvis det er p-piller du vil bruke så vil jeg likevel anbefale cerrasette. Denne hadde veldig lite bivirkninger helt til mensen kom
Antlers Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Da jeg gikk på cerrasette mista jeg først mensen, så etter et halvt år kom den.. Greit å ha mensen, men den kan jo ha pauser også liksom! Gikk i to måneder med blødninger før jeg bytta merke. Selvsagt, dette med bivirkninger er individuelt og hhvis det er p-piller du vil bruke så vil jeg likevel anbefale cerrasette. Denne hadde veldig lite bivirkninger helt til mensen kom Skulle sikkert ha lagt til at det bare er noen som mister mensen helt av Cerazette, og de er slettes ikke perfekt for alle! Men verdt et forsøk, ja. Jeg er superfornøyd
Gjest Jente 19 Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Jeg går på yasmin, jeg før mensen nøyaktig samme dag hver måned. Jeg har haller aldri hatt noen bivirkninger. Etter at jeg begynte på p-piller fikk jeg mindre blødning og mindre smerter. Det er herlig å vite når jeg får mensen og bare det å kunne hoppe over en måned vis jeg vil også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå