Gjest nervøs bilfører Skrevet 9. februar 2010 #1 Del Skrevet 9. februar 2010 jeg fikk lappen i desember og jeg synes det er kjempegøy og kjøre bil, men bare når det er på små plasser hvor det ikke er lange avstander og ikke stor fart. skal jeg kjøre lengre så er jeg såå nervøs, ikke sånn nervøs at jeg sitter og skjelver. men jeg tenker BARE på "enn hvis, hva om, kanskje det og det skjer", og SPESIELT om jeg møter lastebil! jeg er LIVREDD for at lastebilhengeren skal få sleng i en sving og treffe bilen jeg kjører eller sitter som passasjer i. jeg er så redd for å dø i trafikken at jeg går hele tiden og tenker på det før og imens en biltur. dette har ikke hemmet meg på noe vis og være med og kjøre eller og kjøre bil, for jeg vet at det ikke er vits i og tenke sånn. men hvordan greie og bli kvitt tankene?? noen som er/har vært likens? atpåtil har jeg søkt meg en jobb nå som innebærer bilkjøring som en del av jobben, dvs å kjøre noen mil hver dag fra en plass til en annen plass hele dagen. jeg tenker som så at det blir en måte og overvinne frykten på, men det kan jo og gå andre veien? og når jeg tenker på denne frykten vil jeg egentlig ikke ha den jobben, samtidig som jeg ikke vil la den ta overhånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 10. februar 2010 #2 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg har også vært redd for lastebiler etter en ulykke jeg hadde. Jeg ble påkjørt av en lastebil som ble ført av sjåfør som mente han hadde rett til å kjøre på meg når jeg var foran i et flette-felt (han påstod da at jeg hadde vikeplikt for lastebiler som var bak meg). Etter dette må jeg kjøre strekningen med flette-feltet igjen så fort jeg fikk bilen tilbake etter reparasjoner, og jeg brukte mye tid på å kjøre foran og bak lastebiler slik at jeg sluttet å være redd for dem. I dag holder det for meg å ta mine forhåndsregler, som å holde god avstand som gjør at jeg kan bremse ned til full stopp før jeg tar igjen lastebilen, og holde god avstand til lastebilen når den er bak meg slik at den ikke tar igjen meg under nedbremsing. Jeg ligger heller ikke ved siden av lastebiler lenger jeg må, for jeg vet at de ikke ser hva som er på siden av dem. Og før jeg kjører forbi sjekker jeg at de ikke bruker blinklyset sitt. Med slike forhåndsregler tror jeg at med tiden til hjelp vil du kunne overvinne frykten for lastebiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
crazyforgum Skrevet 12. februar 2010 #3 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg tror du bare bør kjøre, kjøre og kjøre enda mer. God bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 13. februar 2010 #4 Del Skrevet 13. februar 2010 Jeg er enig i at du bør kjøre litt hver dag og ikke la deg overmanne av skrekken. Jeg er også redd for at svære tilhengere skal få sleng, men jeg prøver da å finne ut hvordan jeg på best mulig måte kan komme meg ut av den situasjonen. Altså kjøre forbi på en forsvarlig måte. Så jeg prøver å bruke tankene på det heller, om du skjønner. Jeg var for mange, mange år siden utsatt for en ulykke på glatt føre og jeg kjenner enda i magen hvordan bilen sklei og sklei...det gikk relativt bra, men jeg har måttet jobbe med meg selv. Og tvunget meg selv til å kjøre når jeg helst ville la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #5 Del Skrevet 13. februar 2010 Øvelse gjør mester :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nefer Skrevet 13. februar 2010 #6 Del Skrevet 13. februar 2010 Jeg var i en bilulykke for et par år siden. En front mot front i en 80 sone. Slet med angst i lange tider etterpå, eneste som hjalp ar å gjøre det jeg var mest redd for, å kjøre. Går helt fint i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 13. februar 2010 #7 Del Skrevet 13. februar 2010 Som andre sier så er det bare å øve og øve. Hvis du kjenner en rolig og erfaren sjåfør som gidder å sitte på med deg så kan dette være til stor hjelp. Mannen min har brukt mye tid på å bare prate til meg hver gang vi møter en lastebil eller buss, minne meg på å bare holde rolig fart og ligge midt i feltet. Sammen med ham kunne jeg oppsøke "farlige" situasjoner, og etterpå prate om hva som gikk bra og ikke, og hva jeg kunne gjøre annerledes neste gang. Er forstatt nervøs, men jeg truer ikke lenger med å kjøre av veien hver gang jeg ser en buss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå