Gå til innhold

Password Generator- bruke til å hacke med?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mener en sånn generator som gir deg et tilfeldig, sterkt passord (tilfeldig kombinasjon av tall, store og små bokstaver samt spesialtegn), så er svaret nei. Siden hvert eneste tegn i alle passordene en slik generator gir deg er tilfeldig generert for hver gang, er sjansen for at en slik generator kan brukes til å "finne ut" et annet passord ca. den samme som det er for at du skriver inn riktig passord hvis du trykker noen tilfeldige taster.

Skrevet
Hvis du mener en sånn generator som gir deg et tilfeldig, sterkt passord (tilfeldig kombinasjon av tall, store og små bokstaver samt spesialtegn), så er svaret nei. Siden hvert eneste tegn i alle passordene en slik generator gir deg er tilfeldig generert for hver gang, er sjansen for at en slik generator kan brukes til å "finne ut" et annet passord ca. den samme som det er for at du skriver inn riktig passord hvis du trykker noen tilfeldige taster.

Jeg har hørt at det finnes et "script" hvor hackere kan bruke for å finne passord og så hacke brukerkontoer... Er det noe man kan gjøre for å hindre at noe sånt skjer? :-o

Skrevet

Ha sikre passord, en god brannmur og ikke være helt ukritisk til hva man foretar seg på nettet. Å bruke en idiotsikker nettleser kan også være greit.

Hvis noen virkelig bestemmer seg for at de vil ha tak i en av kontoene dine, er det en viss sjanse for at de klarer det uansett. Det er da viktig å skille mellom datakriminelle som gjerne lever av denslags, og script kiddies som ikke forstår eller bryr seg om mekanikken bak, men bruker ferdiglagde løsinger til å plage folk fordi de synes det er morsomt.

Skrevet
Ha sikre passord, en god brannmur og ikke være helt ukritisk til hva man foretar seg på nettet. Å bruke en idiotsikker nettleser kan også være greit.

Jeg bruker passord som jeg ikke lagrer på pc'n. Og de jeg har består av tall, bokstaver og lignende. Jeg bruker Microsoft Security Essentials og Malwarebytes plus den sedvanlige Windows brannmur. Jeg går ikke på hva som helst av sider.

Jeg bruker følgende add-on fra Firefox- blant annet AdBlock Plus, Ghostery, NoScript, WOT, PhZilla, BetterPrivacy, FlagFox og FEBE. Lurer på å installere CryptFire og Modify Headers...Hvilke andre bør jeg velge i såfall? :-o

Skrevet

Det finnes mange ulike programmer til å "knekke" passord, men de fleste baserer seg på såkalte ordlister eller prøv-og-feil metoden.

De ordlistebaserte programmene bruker en liste eller en database med mange mange tusen forskjellige vanlige ord og diverse kombinasjoner av bokstaver og tall som mange finner på å bruke som passord, og kan med disse gjøre mange forsøk på innlogging på veldig kort tid.

Den andre varianten, som er mindre effektiv, forsøker bare alle mulige kombinasjoner av tall, og bokstaver og spesialtegn.. Du skal ha et veldig dårlig passord skal denne fungere.

Det er derfor, at du ikke skal bruke vanlige ord som passord, men velge en tilfeldig kombinasjon av store og små bokstaver, tall og gjerne spesialtegn som komma, bindestrek osv osv. Som gjør det mindre sannsynlig for folk og slike programmer til å gjette seg frem til passordet ditt.

Som Zealuu nevnte så er dette metoder som "drittunger" bruker, og har ingenting med hacking å gjøre.

Hvis du bruker gode passord, bruker en trygg nettleser (ikke IE :P) og har vettet litt med deg når du surfer på nettet, leser mail og ikke trykker på rare linker mottatt på msn etc. så klarer man seg somregel greit.

Helt trygg er man uansett ikke, det tror jeg man aldri kan bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...