Gjest ts Skrevet 9. februar 2010 #1 Skrevet 9. februar 2010 Kjenner jeg begynner å bli litt frustrert nå.. Elsker å bake kaker, men får det rett og slett ikke til! En gjenganger er at kakene bare blir f.eks. 2 cm høye i kanten, mens de gjerne blir 6-7 cm høye på midten. Følger oppskriftene til punkt og prikke, og tror jeg gjør alt rett. Noen som vet hva dette kan skyldes?
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #2 Skrevet 9. februar 2010 Når du tar røra oppi forma: Smør røre litt opp på kanten av forma. Hvis du ikke gjør det, henger den igjen i kanten mens den hever, og resultatet blir som du beskriver. For øvrig: Det er jo smaken som teller, gjør ikkeno om kaka er høyest midt på
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #3 Skrevet 9. februar 2010 Et triks er å skjære av toppen med en skarp kniv og dekke til med frosting
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #4 Skrevet 9. februar 2010 Kjenner jeg begynner å bli litt frustrert nå.. Elsker å bake kaker, men får det rett og slett ikke til! En gjenganger er at kakene bare blir f.eks. 2 cm høye i kanten, mens de gjerne blir 6-7 cm høye på midten. Følger oppskriftene til punkt og prikke, og tror jeg gjør alt rett. Noen som vet hva dette kan skyldes? For tykk røre kanskje, prøv med 1 ekstra egg og en liten dæsj melk ;)Da vil den lettere flyte gjevnt utover i forma.
Gjest navnelapp Skrevet 9. februar 2010 #5 Skrevet 9. februar 2010 Eg ville ikkje ha byrja å "ordna" med oppskriftene. Sjekk temperaturen på omnen din, om den er rett ift det som termostaten viser. Fordel røra utover i forma med ein slikkepott slik at den er høgare i kantane. Sikt saman mjøl og bakepulver, då fordeler bakepulveret seg betre. Pass på at smøret er kolna før du har det i, bruk eventuelt flytande Bremykt, det gjev god smak og er lett å dosere. Bruk vekt heller enn volummål, altså dl og liter. Lykke til! :-)
Gjest Eurodice Skrevet 9. februar 2010 #6 Skrevet 9. februar 2010 Kjenner jeg begynner å bli litt frustrert nå.. Elsker å bake kaker, men får det rett og slett ikke til! En gjenganger er at kakene bare blir f.eks. 2 cm høye i kanten, mens de gjerne blir 6-7 cm høye på midten. Følger oppskriftene til punkt og prikke, og tror jeg gjør alt rett. Noen som vet hva dette kan skyldes? Smører du kakeformen? Du skriver ikke noe om det. Det kan tenkes at det er bare det som skal til.
Ella_Grey Skrevet 9. februar 2010 #8 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Har du for varm ovn? Da får kaken fort stekeskorpe ytterst/kantene, mens midten fortsetter å heve. Samme hvis du steker for lavt (skal stekes på midten). Endret 9. februar 2010 av Ella_Grey
bombadilla Skrevet 9. februar 2010 #9 Skrevet 9. februar 2010 De andre har sagt det, men jeg liker gjentagelser Når jeg baker, smører jeg kakeformen helt opp i kanten av formen, og strør mel som ristes i formen og fester seg i smøret (overskuddet kastes). Det funker! I tillegg vil jeg råde deg til som Alt Godt sier å sjekke om temperaturen i ovnen er riktig i forhold til termostat. Det kan være at det bare er det som er problemet her.
Gjest ts Skrevet 9. februar 2010 #10 Skrevet 9. februar 2010 Takk for mange gode tips! Har ikke smurt formen, kanskje jeg bør begynne med det? Kjøpte formen på Christiania glassmagasin, og damen i kassen sa jeg slapp å smøre formen, men hun har kanskje ikke så god peiling da! Tror også jeg skal sjekke ovnen også..
Gjest navnelapp Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Det finst former som dei seier ikkje skal smørast, men mi erfaring er at det er berre tøys. Dei må smørast, og det beste er det som bombadilla seier over her, å smøre først og så strø forma. Men det viktigaste for å få eit godt resultat er å følge oppskrifta nøye, ha rett temperatur under steikinga og å jamne røra utover mot kantane før steikinga.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå