Gå til innhold

Anbefale oppdrettere av sheltie ( shetland sheepdog)


Gjest Gjest_melissa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_melissa_*

hei :)

jeg lurte på om noen hadde noen anbefalinger av oppdrettere av shetland sheepdog og kanskje litt erfaring om rasen? Vi har passet hunder mange ganger og har bestemt oss for å få en hund selv. Jeg har lest om mange forskjellige raser og fant ut at sheltien passet oss perfekt. Har hørt at man må sosialisere dem ganske tidlig fordi de fleste kan være veldig reserverte ovenfor fremmede. Noen råd?

og anbefalinger av oppdrettere som venter valper/har valper leveringsklare sånn ca i slutten av mars starten av april? må ikke være leveringsklare akkurat da. :-) takk på forhånd :D :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_la flaca_*

Folk har for lett for å godta at det avles på nervøse og pysete sheltier syns jeg, det skal de ikke være! (skeptisk til fremmede skal liksom begrense seg til at de ikke hopper i armene på hvem som helst).

Planlegger selv sheltievalp i juni, så jeg vet stort sett hva som finnes gjennom klubben ihvertfall.

Imaferrari venter et sobelt kull i februar, der jeg vet begge foreldrene har topp temperament. Neste kull de skal ha er med Blue Silver Otto, som er en utrolig flott hannhund.(blue merle) Vakker, trivelig og trygg. Tispa kjenner jeg ikke. Så har du Mellsjøhøgda som planlegger en tricolor kombinasjon, der begge foreldrene er utadvendte, aktive og stødige hunder. Lyngvetun har også parret to tisper som skal ha i februar/mars, men det vet jeg ikke kombinasjonen (for den vil de ikke ut med). Bare at de er holdt for å være et veldig bra oppdrett.

Anbefaler dere å bruke god tid, og spørr og grav om temperament på begge foreldrene. Spør om de bjeffer mye, hvordan de fungerer på utstilling, om de spiser godt, hvordan de reagerer på å få besøk.(det vil du jo oppleve selv) osv osv. Kjempeviktig at tispa er rolig og tilgjengelig for at valpene skal preges på en god måte. Er tispa nervøs smitter det garantert over på valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har en valp fra Kennel Orreknuppen.Orreknuppen

Hun er verdens mest trivelige hund, og totalt fryktløs i omgang med mine store hunder.

Datteren min er kjempefornøyd med oppfølgingen hun får fra sin oppdretter, så den kennelen kan vi anbefale sterkt.

Det ser ut som det er planlagt et kull med samme mor som vi har valp fra. Jeg ville tro at de valpene kommer en gang på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Melissa_*

tusen takk for alle svar :) har en liste om diverse ting jeg skal spørre oppdretterne om før jeg bestemmer meg for hvem jeg skal ta .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller færreste oppdrettere røntger sheltie for hofteleddsdysplasi- "for det er ikke et problem". Dessverre er det endel hunder som sliter med nettopp dette, og jeg ville ikke kjøpt fra noen som ikke røntger hundene. Kennel Eagermind kan jeg på det varmeste anbefale- hun er fantastisk kunnskapsrik, har utrolig flotte hunder både mentalt og fysisk, og er laangt over gjennomsnittet engasjert. http://www.eagermind.be/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller færreste oppdrettere røntger sheltie for hofteleddsdysplasi- "for det er ikke et problem". Dessverre er det endel hunder som sliter med nettopp dette, og jeg ville ikke kjøpt fra noen som ikke røntger hundene. Kennel Eagermind kan jeg på det varmeste anbefale- hun er fantastisk kunnskapsrik, har utrolig flotte hunder både mentalt og fysisk, og er laangt over gjennomsnittet engasjert. http://www.eagermind.be/

Skulle til å anbefale henne selv også, da jeg så innlegget ditt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_la flaca_*
Skulle til å anbefale henne selv også, da jeg så innlegget ditt :jepp:

Caroline får ikke kull før tidligst juli, derfor nevnte jeg ikke henne. Dessuten har hun stor pågang på det kullet allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_la flaca_*

Ellers er det ikke veldig vanskelig å finne hunder som er røntget lenger, flere og flere gjør det. Jeg ville aldri vurdert et kull der foreldrene ikke er røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er somregel verdt å vente på å kjøpe fra dyktige oppdrettere, La Flaca :) Og jeg synes virkelig jeg ser maange kull som er etter unrøntgede foreldre enda jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_la flaca_*
Det er somregel verdt å vente på å kjøpe fra dyktige oppdrettere, La Flaca :) Og jeg synes virkelig jeg ser maange kull som er etter unrøntgede foreldre enda jeg?

Plenty dyktige oppdrettere på shelti sjø;) Og det kommer an på hva slags hund man er ute etter!

Jeg vurderer Eagermind fordi jeg skal konkurrere i lydighet/agility med hunden OG stille ut, men en sånn hund kan bli for mye for folk som bare ønsker seg en kompis. Er man ute etter en shelti som ikke krever så voldsomt er det mange oppdrettere å velge i. Som har tilgjengelige hunder som er røntget og øyelyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...