Gå til innhold

Ny partner

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Laly_*
Skrevet

Har alltid brukt kondomer selv, bortsett fra med eksen. Vi var hverandres første. Blir det en gang aktuelt å ikke bruke det, kommer jeg nok til å ville se svart på hvitt at partneren ikke er smittet! På samme måte som jeg gladelig viser han at jeg heller ikke er smittet.

Må man gå til fastlege eller kan man bare gå til et random legesenter og spørre om HIVtest?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet
Jeg er ikke interessert i enkeltkasuspratet til kristian 82; poenget mitt at sjansen for å bli smittet er utrolig liten. Slapp av, sier jeg bare.

Vel, slike holdninger som dette er jo nettopp grunnen til at 1/3 av norske HIV-smittede ikke vet selv at de er smittet. Har man vært seksuelt aktiv og ikke testet seg, er det mulig at man har HIV.

Helsevesnet, som du refererer til i et annet innlegg, oppfordrer alle til å teste seg ved hvert partnerbytte. Det er mye dyrere for helsevesnet å betale kostbare medisiner for HIV/AIDS-syke enn å ta blodprøver av mange for å forhindre videre smitte.

Og JA, man bør kreve å se testresultater før ubeskyttet sex. Det er vel ikke verre enn å ta testen samtidig, så får man jo resultatet ca samtidig også og kan vise hverandre.

Sjansen er betydelig nok - nesten 5000 registrerte HIV-smittede i Norge og store mørketall utgjør en viss risiko i en så liten befolkning.

Skrevet
Slapp av. Sjansen for å bli smittet av en som helt sikkert er HIV-positiv, er under 1/1000. Og det er hvis man er sikker på at personen er smittet. Det vil si at hvis man har 10 000 samleier med en HIV-smittet person, så vil man bli smittet i mellom 5 og 8 tilfeller. Dette gjelder vaginalt samleie.

Ingen større sorg enn uvitenheten!

Er det sant?! Jeg burde vel google og finne det ut selv, men.

Skrevet

Fastlegen min sa at hun aldri har opplevd at noen av hennes pasienter har vært hiv-positiv, så kanskje det skal mye til å bli smittet da? Men i Afrika for eks, hvor de dør som fluer på aids, hva skyldes dette? Puler de rundt mer enn oss lzm?

Skrevet (endret)
Jeg er ikke interessert i enkeltkasuspratet til kristian 82; poenget mitt at sjansen for å bli smittet er utrolig liten. Slapp av, sier jeg bare.

Det er ikke enkeltkasusprat. Ja, sjangsen er liten, men noen i Norge smittes ca hver dag, så hvorfor ta sjangsen på at du er/blir en av de? Det gjør i alle fall ikke jeg.

Tror det er du som ikke skjønner helt hvordan de smitter, spesielt ikke HIV. Som tidligere påpekt er det ikke nødvendigvis sånn at man overfører smitte til sin partner, så du får ikke alle kjønnssykdommene på "sextreet" til din kjære.

Det er et greit poeng, alle tror at de ikke er i risikogruppen men det kan godt være at eksen til eksen var en HIV-smittet heroinmisbruker, hvem vet. Det er likevel ikke 100% sikkert at den smitten klarer å reise helt fra heroinmisbrukeren til deg, faktisk vil jeg tro sjansen er lav uten at jeg skal komme med et tall.

Jeg er også enig i at man bør teste seg, men det er faktum at sjansen er lav.

Jeg sa ikke noe om at hiv nødvendigvis smitter hver gang og ned over hele "sextreet" nei. Hiv er jo i motsetning til f.eks. gonore,klamydia, langt mindre smittsom. Treet illustrer imidlertid at en tankegang basert på "risikopersoner" ikke holder vann, og jeg skjønner heller ikke hvorfor en skal satse på at "har Frida pult en med hiv, så sjangser jeg på at hun ikke fikk Hiv av han".

Bra du er enig at man bør teste seg, og jepp, klart er sjangsen lav - men siden sykdommen er så grusom, hadde jeg ikke tilgitt meg selv om jeg ikke i alle fall gjorde alt som var mulig for å unngå å få den - krever jo lite tid og energi og ta en test og ha sikker sex med folk man ikke vet er friske.

Fastlegen min sa at hun aldri har opplevd at noen av hennes pasienter har vært hiv-positiv, så kanskje det skal mye til å bli smittet da? Men i Afrika for eks, hvor de dør som fluer på aids, hva skyldes dette? Puler de rundt mer enn oss lzm?

---------

http://www.lommelegen.no/378606/hivtest

Usikker sex = anbefales å ta hivtest. Liten sjangs for positiv, men en vet ikke, så det er i alle fall det helsemyndighetene anbefaler.

Du finner også fastleger som aldri har hatt pasienter med lungekreft, eller som har blitt skadet i bil ulykker, håper det ikke gjør så du innbiller deg at ingen får lungekreft/ingen dør i bil ulykker?

Men ja, få smittes, men i 2009 var hiv smittede det året høyere enn hva det tidligere har vært - altså økning i smitte, på tross av økt kunnskap. Det skyldes at folk tenker "skjer ikke meg, sjangsen er så lav" osv. så blir det til at folk smittes. Leger og eksperter har også advart mot at hiv spesielt kan få fotfeste i hetrofile unge miljøer, og mener det skyldes flaks at det ikke har skjedd foreløpig.

Endret av kristian82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...