Gå til innhold

Ny partner

Gjest Gjest_nina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_nina_*

Det ligger litt i bakhodet på meg, men har ikke vært aktuelt å teste da jeg har vært singel i noen år nå uten noen seksuelle partnere. Men skulle jeg møte en kjekk mann.. vel, jeg skulle ville vite, det er mitt liv jeg risikerer!

Så nettopp på Oprah, der 6 kvinner var blitt smittet av en og samme mann, og de hadde bidratt til at han nå fikk en dom på 24 år. Mest sannsynlig hadde han smittet over 20 kvinner, men ble dømt for 6.

Det var en smittevern ekspert på programmet som uttalte at det ikke kun er et problem for single, også gifte kvinner som tror de lever i monogamt forhold. Mennesker mellom 17 til 78 var på hennes kundeliste. Det var også tilfeller om smitte på eldreboliger/senter.

Så, både menn og kvinner, spør dere om testing før dere havner i senga?

Eller bruker / forlanger dere bruk av kondom - Alltid - Hver gang?

Eller tenker dere ikke noe på det, avskriver det fordi vi bor i Norge, og du anser sannsynligheten for at h*n er smittet ikke er tilstede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjestefrøken

Jeg er singel etter mange år i forhold. Jeg har hatt et par sexpartnerer der jeg ikke har brukt kondom, og dette angret jeg veldig på i etterkant. Jeg ble nervøs for Hiv og testet meg for å få det ut av verden, og det gikk heldigvis fint.

Jeg kommer garantert til å bruke kondom i fremtiden. Jeg er mamma til to små, og da er det uansvarlig av meg å risikere å bli Hiv smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Menn bør forlange å pule med gummi uansett. HIV er en ting, graviditet er noe helt annet (og mye mer sannsynlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mina_*

Jeg har ikke hatt mange forhold, men i de få jeg har hatt har jeg alltid krevd at han testet seg før vi sluttet med kondom. Da er det en selvfølge at jeg tester meg også.

Går han ikke med på det så er han bortkasta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger litt i bakhodet på meg, men har ikke vært aktuelt å teste da jeg har vært singel i noen år nå uten noen seksuelle partnere. Men skulle jeg møte en kjekk mann.. vel, jeg skulle ville vite, det er mitt liv jeg risikerer!

Så nettopp på Oprah, der 6 kvinner var blitt smittet av en og samme mann, og de hadde bidratt til at han nå fikk en dom på 24 år. Mest sannsynlig hadde han smittet over 20 kvinner, men ble dømt for 6.

Det var en smittevern ekspert på programmet som uttalte at det ikke kun er et problem for single, også gifte kvinner som tror de lever i monogamt forhold. Mennesker mellom 17 til 78 var på hennes kundeliste. Det var også tilfeller om smitte på eldreboliger/senter.

Så, både menn og kvinner, spør dere om testing før dere havner i senga?

Eller bruker / forlanger dere bruk av kondom - Alltid - Hver gang?

Eller tenker dere ikke noe på det, avskriver det fordi vi bor i Norge, og du anser sannsynligheten for at h*n er smittet ikke er tilstede?

Heeeelt uaktuelt at jeg har ubeskyttet sex med noen som ikke vet at de er friske. At du er frisk, vet du IKKE, før du har tatt en HIV test, så at de også tar en HIV test før jeg har ubeskyttet sex med de er soleklart. Symptomfri med hiv kan du være i 5-10 år, så uten en negativ test, tror du bare at du ikke har det, og det er lite sannsynelig at du har det,men 100% sikker er du ikke. Alt annet enn 100% på det området der er uaktuelt.

Vil de ikke teste seg, så neivel, det er toppen av umodenhet, ansvarsløshet osv. så da er det :goodbye:

Eneste jeg kjenner som ikke bryr seg om å teste seg - også for HIV - er de som knuller rundt ubeskyttet her og der, og satser på at det går bra. Sånn kar er ikke jeg, og en sånn dame skal jeg ikke ha!

Får forresten skrekken på andres vegne, når jeg tenker på hvor mange jenter kompiser av meg puler uten kondom på ONS. Han ene er veldig glad i å ha sex - jobber som guide - i utlandet også, med afrikanere, thailand osv. Kjipt for en jente på 23 med 4 partnere, som møter han som elsker nummer 5. HUn utsetter seg for en smitterisiko som ikke nødvendigvis er så liten, og så totalt unødvendig.

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

219 visninger og bare 6 svar.. hmm, ble spørsmålet ubehagelig for resterende? Vil ikke vite, vil ikke tenke på slikt?

Synes bare vi må være bevisste jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Arne_*

Såklart skal man be om en HIV-test før man har ubeskyttet sex med personen - og selvsagt også ta en selv. Dette er en samfunnsplikt som bør gjøres for å hindre en fæl sykdom i å spre seg ytterligere.

Når det gjelder eksempelet til TS - en mann i USA som ble dømt for å ha gitt seks kvinner HIV - så skjønner jeg ikke helt greia. Selvsagt er det ondskapsfullt gjort å ha ubeskyttet sex med noen om man vet at man er smittet, men han har da ikke tvunget disse kvinnene til å ha ubeskyttet sex med ham uten å kreve en HIV-test først. Ergo kan de i bunn og grunn takke seg selv og sin godtroenhet. Det blir selvsagt noe annet hvis man blir voldtatt eller kjæresten er utro etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart skal man be om en HIV-test før man har ubeskyttet sex med personen - og selvsagt også ta en selv. Dette er en samfunnsplikt som bør gjøres for å hindre en fæl sykdom i å spre seg ytterligere.

Når det gjelder eksempelet til TS - en mann i USA som ble dømt for å ha gitt seks kvinner HIV - så skjønner jeg ikke helt greia. Selvsagt er det ondskapsfullt gjort å ha ubeskyttet sex med noen om man vet at man er smittet, men han har da ikke tvunget disse kvinnene til å ha ubeskyttet sex med ham uten å kreve en HIV-test først. Ergo kan de i bunn og grunn takke seg selv og sin godtroenhet. Det blir selvsagt noe annet hvis man blir voldtatt eller kjæresten er utro etc.

Herregud. Mannen var en sosiopat, det var vel ikke ofrenes feil. Hun ene spurte han jo også om HIV-test og han sa han var negativ. Jeg nekter å tro at du krever signert legeattest av de du har sex med. Forøvrig tror jeg heller ikke det er noe vanlig å kreve at partneren har tatt HIV-test i det hele tatt..

Kanskje grunnen til at folk ikke svarer her i tråden er at noen her virker litt skinnhellige og nedlatende. Det finnes nok mange av oss (sikkert et flertall) som har sex uten kondomer med kjærester og elskere uten å ha sett noen HIV-test.

Enig i at det er noe man bør være obs på, denne tråden og hovedsakelig programmet til Oprah har ført til at jeg har bestilt legetime og skal snakke med han om å ta test (noen som vet hva det eventuelt koster forresten?). Så det er bra man setter søkelys på det, men det trenger ikke være på en "jeg er bedre enn deg"-måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Sjansen for å bli smittet av en som helt sikkert er HIV-positiv, er under 1/1000. Og det er hvis man er sikker på at personen er smittet. Det vil si at hvis man har 10 000 samleier med en HIV-smittet person, så vil man bli smittet i mellom 5 og 8 tilfeller. Dette gjelder vaginalt samleie.

Ingen større sorg enn uvitenheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Mannen var en sosiopat, det var vel ikke ofrenes feil. Hun ene spurte han jo også om HIV-test og han sa han var negativ. Jeg nekter å tro at du krever signert legeattest av de du har sex med. Forøvrig tror jeg heller ikke det er noe vanlig å kreve at partneren har tatt HIV-test i det hele tatt..

Kanskje grunnen til at folk ikke svarer her i tråden er at noen her virker litt skinnhellige og nedlatende. Det finnes nok mange av oss (sikkert et flertall) som har sex uten kondomer med kjærester og elskere uten å ha sett noen HIV-test.

Enig i at det er noe man bør være obs på, denne tråden og hovedsakelig programmet til Oprah har ført til at jeg har bestilt legetime og skal snakke med han om å ta test (noen som vet hva det eventuelt koster forresten?). Så det er bra man setter søkelys på det, men det trenger ikke være på en "jeg er bedre enn deg"-måte.

Hiv test er gratis.

Nei, er jo nettopp derfor kjønnssykdommer fortsatt florerer, og leger frykter at f.eks. HIV skal etablere seg langt sterkere i den hetrofile befolkningen i Norge i tiden som kommer.

Er det så vanskelig? Ny partner, sex med kondom til begge har vært en tur hos legen, og svarene foreligger 1 uke senere, begge er friske, kondomen kastes. Om folk ikke en gang gidder det, så ja, jeg skjønner ikke at de tør men.

Slapp av. Sjansen for å bli smittet av en som helt sikkert er HIV-positiv, er under 1/1000. Og det er hvis man er sikker på at personen er smittet. Det vil si at hvis man har 10 000 samleier med en HIV-smittet person, så vil man bli smittet i mellom 5 og 8 tilfeller. Dette gjelder vaginalt samleie.

Ingen større sorg enn uvitenheten!

Du får si det til de som har blitt HIV smittet etter en ONS med en dame på ferietur i USA, eller de som har blitt hivsmittet av kjæresten sin og han var kjæreste nummer 2.

Ingen større fallgruve, enn hovmod!

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nevnes av Kristian82 er ikke noe godt argument for hysteri ala Oprah Winfrey-styles. Dette er basert på fordommer om HIV. Med mindre man har hatt sex med en person som befinner seg i risikogruppen, er det ikke grunn til å bekymre seg. Hva sjansen er for å bli smittet utenfor dette, er så liten at det ikke er vits å nevne. Å overbelaste helsevesenet på bakgrunn av en slik tenk-hvis-tankegang er totalt bortkastet, med mindre man har berettiget mistanke om smitte, f. eks hatt sex med en i risikogruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

219 visninger og bare 6 svar.. hmm, ble spørsmålet ubehagelig for resterende? Vil ikke vite, vil ikke tenke på slikt?

Synes bare vi må være bevisste jeg.

Samme skjebne lider absolutt hver eneste tråd om det emnet her.

Folk orker ikke tenke på sånt vettu, når f.eks. har hatt 20 partnere og aldri tatt hiv test, eller senest om helga hadde ONS uten kondom med en fyr eller dame de ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som nevnes av Kristian82 er ikke noe godt argument for hysteri ala Oprah Winfrey-styles. Dette er basert på fordommer om HIV. Med mindre man har hatt sex med en person som befinner seg i risikogruppen, er det ikke grunn til å bekymre seg. Hva sjansen er for å bli smittet utenfor dette, er så liten at det ikke er vits å nevne. Å overbelaste helsevesenet på bakgrunn av en slik tenk-hvis-tankegang er totalt bortkastet, med mindre man har berettiget mistanke om smitte, f. eks hatt sex med en i risikogruppen.

Forklar meg da følgende er du snill :opplyser:

Frida er 24 år. Hun har pult 10 stykk når hun møter meg. Hvordan skal jeg vite om noen av de 10 mennene Frida har pult, befinner seg i en risikogruppe? Altså at de er fra land med stor HIv utbredelse, at de har hatt sex med en prostituert? at de har hatt sex med menn? Eller om damene disse 10 mennene igjen har pult, har hatt sex med noen menn som tilhører en slik gruppe?

Puler jeg Frida uten kondom, ja da utsetter jeg meg for hele den seksuelle historien til disse 10 mennene, og hele den seksuelle historien til alle de damene de igjen har pult.

Tror ikke du helt har skjønt hvordan seksuelle sykdommer smitter jeg.

VENTER SPENT PÅ SVAR :)

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må vente en stund på det svaret. :fnise:

Er jo nemlig det som er hele problemet, at det hjelper ikke om du plukker deg ut jenter som i seg selv ikke tilhører en risikogruppe, når du umulig kan vite om de hun har hatt sex med tilhører en risikogruppe - enten pga at de selv har valgt å pule prostituerte, afrikanere osv. eller pga ex-typen til en av deres tidligere kjærester f.eks. var bifil og hadde sex med menn.

Sorry mac, du tenker ikke lenger enn nesa rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt utsetter man seg for fare hvis man har ubeskyttet sex med èn person. "Sex-treet" kan bli ganske så stort, og man vet ingenting om tidligere partnere sin nåværende partner har hatt.

Men, skal man kreve dokumentasjon på at man er 100% frisk, eller skal man stole på partneren sin når h*n sier at testen var OK? Skal man stole på at partneren faktisk HAR testet seg?

Skal man stole på at partneren er trofast hele veien?

S.O.S kan ramme hvem som helst, og man trenger overhodet ikke være promiskuøs, homofil, eller bo i et u-land for å rammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker jo helt svidd. Regner med du er redd for at du er smitta selv!?

Test dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i enkeltkasuspratet til kristian 82; poenget mitt at sjansen for å bli smittet er utrolig liten. Slapp av, sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Er helt enig med Kristian 82 jeg, man må da være bevisst sin adferd og opptre ansvarlig.

Slapp av.. hehe, det er ingen som er hysteriske her, det handler om å være realistisk. "Slapp av, det går så bra" holder ikke mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puler jeg Frida uten kondom, ja da utsetter jeg meg for hele den seksuelle historien til disse 10 mennene, og hele den seksuelle historien til alle de damene de igjen har pult.

Tror ikke du helt har skjønt hvordan seksuelle sykdommer smitter jeg.

Tror det er du som ikke skjønner helt hvordan de smitter, spesielt ikke HIV. Som tidligere påpekt er det ikke nødvendigvis sånn at man overfører smitte til sin partner, så du får ikke alle kjønnssykdommene på "sextreet" til din kjære.

Det er et greit poeng, alle tror at de ikke er i risikogruppen men det kan godt være at eksen til eksen var en HIV-smittet heroinmisbruker, hvem vet. Det er likevel ikke 100% sikkert at den smitten klarer å reise helt fra heroinmisbrukeren til deg, faktisk vil jeg tro sjansen er lav uten at jeg skal komme med et tall.

Jeg er også enig i at man bør teste seg, men det er faktum at sjansen er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...