Gå til innhold

Jeg blir ikke støl lengre!


Fjonana

Anbefalte innlegg

Før var det normalt for meg at jeg ble støl etter en treningsøkt. Ble til og med støl etter jeg hadde svømmet. Men det skjer ikke lengre. Uansett hvor hardt jeg trener blir jeg ikke støl! Jeg trener til det brenner i musklene, holder posisjonen for så å gjøre samme øvelse til det brenner i musklene igjen. Jeg gjør jo selvsagt mange andre øvelser for både styrke og kondisjon i mellom.

Men jeg blir ikke støl! :sur:

Det irriterer meg, for når jeg er støl vet jeg at jeg har trent skikkelig.

Hva gjør jeg galt? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar det er fordi du nå trener jevnlig..?

Hvis du trener styrke, er det jo også en idé å gradvis øke motstanden, etter hvert som du blir sterkere.

Jeg blir for øvrig bare støl når det har gått lang tid siden jeg har gjort en øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg øker motstanden, og trener jo til det svir så jeg synes det er rart egentlig.

Men ja, jeg trener jo jevnlig nå. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å oppleve det samme. Skaffet meg pulsklokke til kondisjonstrening, og passer på å ikke glemme å øke vekt på styrkeøvelser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg kun erfaring med styrketrening.

Det jeg kan anbefale er å variere reps og antall sett samt belastning, men det spørs hvilken øvelse det er snakk om.

Sett x rep.

5x5 en uke

4x8 en uke

jobbe opp til et toppsett på 1x5 en uke

3x12 en uke

3x3 en uke

5x5 eksplosivt en uke

Benytt dropp sett

forced reps

Ta en pause hver 6-8 uke for å la musklene restituere seg fullt.

Skader ikke med teknikk trening i denne perioden.

Endret av Kenneth199
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det normalt for meg at jeg ble støl etter en treningsøkt. Ble til og med støl etter jeg hadde svømmet. Men det skjer ikke lengre. Uansett hvor hardt jeg trener blir jeg ikke støl! Jeg trener til det brenner i musklene, holder posisjonen for så å gjøre samme øvelse til det brenner i musklene igjen. Jeg gjør jo selvsagt mange andre øvelser for både styrke og kondisjon i mellom.

Men jeg blir ikke støl! :sur:

Det irriterer meg, for når jeg er støl vet jeg at jeg har trent skikkelig.

Hva gjør jeg galt? :forvirret:

Det er ikke noe galt i at du ikke blir støl, tvert i mot. Det betyr at musklene dine er godt trente og vant til belastning. At man blir støl betyr at man har overbelastet musklene, og fått små muskelrupturer.

Hvis du begynner med en øvelse du aldri har gjort før, som kjennes uvant, vil du nok bli støl. Du behøver ikke bli støl for å ha trent skikkelig, det er en misforståelse. Det at du får opp pulsen når du trener er den viktigste indikasjonen på at du har trent bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe galt i at du ikke blir støl, tvert i mot. Det betyr at musklene dine er godt trente og vant til belastning. At man blir støl betyr at man har overbelastet musklene, og fått små muskelrupturer.

Hvis du begynner med en øvelse du aldri har gjort før, som kjennes uvant, vil du nok bli støl. Du behøver ikke bli støl for å ha trent skikkelig, det er en misforståelse. Det at du får opp pulsen når du trener er den viktigste indikasjonen på at du har trent bra.

Der slapp jeg å si noe gitt, er helt enig i vurderingen over her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i at du ikke blir støl, tvert i mot. Det betyr at musklene dine er godt trente og vant til belastning. At man blir støl betyr at man har overbelastet musklene, og fått små muskelrupturer.

Hvis du begynner med en øvelse du aldri har gjort før, som kjennes uvant, vil du nok bli støl. Du behøver ikke bli støl for å ha trent skikkelig, det er en misforståelse. Det at du får opp pulsen når du trener er den viktigste indikasjonen på at du har trent bra.

Så bra! Tror de fleste tenker at når man kjenner stølheta dagen etter veit man at man virkelig har trent! Noe som jo forsåvidt er tilfelle, men det er godt å høre at å ikke bli støl ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å tøye ut godt etterpå uansett :-)

Men, ikke overdriv. ;) Hard tøying er ikke lurt etter hard styrketrening, for det river kun over muskelfibrene ytterligere (noe som også kan øke grad og lengde av stølhet). Så det kommer an på hvilken type trening man driver med, og hva formålet er. Tøying gjør bare at man blir mykere, men kan virke skadeforebyggende. Jeg prøver å være flink til å tøye for å øke bevegeligheten, men tøyer uansett veldig lett. :)

Olympiatoppen har skrevet litt om bevegelighet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...