Gjest TS Skrevet 8. februar 2010 #1 Skrevet 8. februar 2010 Dette er situasjonen: Hun skylder meg 3000kr og det har hun gjort siden juni 2008! Begynner å bli lei av å vente nå. Hun sa selv at jeg skulle få de tilbake men vær gang jeg spørr kommer hun alltid med unnskyldninger som: har ikke penger nå, Du får de når jeg får lønning, Ops jeg glemte det osv. Hun har alltid en grunn til å ikke betale meg. Det at hun ikke har penger er bullshit. Hun kjøper nye klær og sko ganske ofte faktisk. Helga for 2 uker siden hadde hun bursdagfest. Jeg kunne ikke komme pga sykdom. Hun er nå sur på meg siden jeg ikke kunne komme. For har ikke hørt noe fra henne. Hun tar ikke tlf og svarer ikke på sms. Men uansett om hun skal unngå meg eller ikke så SKAL jeg ha de pengene! Jeg trenger virkelig de 3000kronene nå. Sendte hun en sms i går hvor jeg skrev at jeg ville ha pengene så fort som mulig. Sa også at hvis hun ikke gidder å møte meg kan hun sette de inn på kontoen min. Har ikke fått noe svar fra henne. Hva skal jeg gjøre? Kan jeg få noen til å sende henne en slags regning og en betalings frist? Hvis hun ikke betaler innen den datoen så får hun incasso eller noe sånt? Ganske plagsomt når du er snill å låner andre penger også får du de aldri igjen
Gjest Gjest_jannemor_* Skrevet 8. februar 2010 #2 Skrevet 8. februar 2010 Huff kjenner meg igjen der ja. Før pleide jeg å lane penger til venner (dum som jeg var) Nå har jeg sluttet med det siden får de jo ikke tilbake igjen. Jeg er ikke så nøye om det er en 20 kroning men når det store summer som f.eks 3000kr da er det nøye. Dårlig gjort av henne å ikke betale tilbake!
Suzy Skrevet 8. februar 2010 #3 Skrevet 8. februar 2010 Hva med å møte opp på døra hennes og sette hardft mot hardt - "nå Må jeg ha de pengene og om du ikke har dem her så følger jeg i minibanken for å ta dem ut. Dette gidder jeg faen ikke lenger!" Sånt er jo helt uakseptabelt og å være høflig angående dette hadde jeg virkelig ikke giddet...
Gjest TS Skrevet 8. februar 2010 #4 Skrevet 8. februar 2010 Hva med å møte opp på døra hennes og sette hardft mot hardt - "nå Må jeg ha de pengene og om du ikke har dem her så følger jeg i minibanken for å ta dem ut. Dette gidder jeg faen ikke lenger!" Sånt er jo helt uakseptabelt og å være høflig angående dette hadde jeg virkelig ikke giddet... Ja hvis jeg ikke hører noe fra henne denne uka drar jeg hjem til henne. Hun tror vel at hun bare kan unngå meg så derfor vil jeg glemme det men nei man glemmer ikke sånt. 3000 er mye penger.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #5 Skrevet 8. februar 2010 Hadde jeg vært deg så hadde jeg krevd å fått pengene ASP! Dra hjem til henne å be henne om pengene med en gang! Er ikke ditt problem at hun bruker opp alle pengene på shopping. Hun vet godt at hun skylder deg penger men istedenfor å betale deg så går hun å shopper? Det ikke akseptabelt i det hele tatt.
Gjest Cho Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 Anbefaler deg å troppe opp på døren hennes den dagen du vet hun får lønning. Da har hun ganske lite å komme med. Eventuelt ring på hos henne hver lønningsdag i tre måneder og krev en 1000lapp hver gang.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #7 Skrevet 8. februar 2010 Torpedovirksomhet fungerer bare for kriminelle. Jeg ville ikke prøvd det, for hun har sikkert en unnskyldning, finner ikke kortet eller... men du har ingenting å tape. Fortell hvordan det går. Du har i alle fall lært å aldri låne bort mer penger enn du har råd til å gi bort. Jeg har gått i samme fella selv, men det faller meg ikke inn å forfølge mennesker som ikke har til hensikt å betale tilbake pengene. Jeg regner med at de er for utspekulerte som har løyet og at de vil komme med en ny løgn. Så står du der: Jeg følger deg til minibanken. Jeg har mistet kortet, blir vel svaret.
Gjest TS Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Torpedovirksomhet fungerer bare for kriminelle. Jeg ville ikke prøvd det, for hun har sikkert en unnskyldning, finner ikke kortet eller... men du har ingenting å tape. Fortell hvordan det går. Du har i alle fall lært å aldri låne bort mer penger enn du har råd til å gi bort. Jeg har gått i samme fella selv, men det faller meg ikke inn å forfølge mennesker som ikke har til hensikt å betale tilbake pengene. Jeg regner med at de er for utspekulerte som har løyet og at de vil komme med en ny løgn. Så står du der: Jeg følger deg til minibanken. Jeg har mistet kortet, blir vel svaret. Det er jeg redd for at hun bare kommer med en ny unnskyldning. At hun ikke finner korte sitt f.eks. Men når noen sier til deg at du skal få pengene tilbake så forventer man ikke akkurat å måtte vente nesten 2 år.
Berentsens Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Besøk henne, og forlang pengene på stedet. Dersom hun klarer det, kan jo informere deres felles venner, f.eks. på Facebook om at hun ikke klarer, vil, gidder å betale deg tilbake. Regner med at det blir ubehagelig for henne dersom alle hennes venner får vite om hennes mangel på resepekt for sine venner.
PecanPie Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Hvis hun ikke finner kortet sitt kan du si at da blir du med henne inn og ser at hun setter over penger til kontoen din? Hun kan jo slette denne overføringen med en gang du går, men da har du hvertfall sett med egne øyne at hun har penger på konto.
Gjest strykebrett Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 Jeg er enig med de som mener du må gå på døra hennes og mase. Jeg syns ikke begrepet torpedovirksomhet passer, iom at det er kreditor selv som ber om pengene og det ikke er snakk om vold på noen måte. Jeg kjenner til slike folk som hun der, det eneste som hjelper er å mase helt til du får pengene dine.
LetThemEatCake Skrevet 8. februar 2010 #12 Skrevet 8. februar 2010 Usch, vad jag känner igen mig! Jag har inget svar på problemet dock. Men min käresta är skyldig mig 15 000kr!!! Det har han varit i 1½ år nu och jag har fått tillbaka 600kr..... INTE kul. Dessutom bor vi ihop hemma hos mina föräldrar! Och han har inte tjänat en krona sedan han flyttade in (1 år sedan) och därmed levt helt och hållet på mina föräldrar. Han började plugga igen i januari och jag fick verkligen tvinga honom till att söka studiebidrag. Han skjönner ingenting jo. När jag var på honom varje dag om att fylla i blanketterna blev ha sur och undrade varför jag ville att HAN skulle ha pengar. Hans pengar är ju mina pengar! Och det är verkligen förödande för vilket förhållande som helst (vän eller käresta) att vara skyldig den andre pengar. Men vi har kanske lärt oss något? Jag tror att din vän behöver att du kommer dit och skäller ut henne lite! Säg att du MÅ ha pengarna och att du är drittlei på henne. Hon kanske inte riktigt har fattat vidden av det hela?
LetThemEatCake Skrevet 8. februar 2010 #13 Skrevet 8. februar 2010 Oi.. Läste inlägget mitt och insåg hur hårt det låter! Så jag vill bara tillägga att utöver de problemen pengarna orsakar så har vi det fantastiskt. Inte optimalt, men ändock fantastiskt.
LetThemEatCake Skrevet 8. februar 2010 #14 Skrevet 8. februar 2010 (endret) Oi.. Läste inlägget mitt och insåg hur hårt det låter! Så jag vill bara tillägga att utöver de problemen pengarna orsakar så har vi det fantastiskt. Inte optimalt, men ändock fantastiskt. Endret 8. februar 2010 av LetThemEatCake
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 8. februar 2010 #15 Skrevet 8. februar 2010 Helt ærlig synes jeg du skulle sette en frist. Si til henne at hvis hun ikke betaler innen da så går du videre med det. Man trenger vel streng talt ikke bankkorte hvis man skal overføre penger. Bli med henne inn (hun har ingen grunn til nekte deg i å komme inn) Så ser du at hun betaler deg pengene på nettbanken. Sier hun at hun ikke har penger så er ikke det godt nok. Med tanke på at hun går å shopper klær og sko.
Gjest Gjest_Alvina_* Skrevet 8. februar 2010 #16 Skrevet 8. februar 2010 Usch, vad jag känner igen mig! Jag har inget svar på problemet dock. Men min käresta är skyldig mig 15 000kr!!! Det har han varit i 1½ år nu och jag har fått tillbaka 600kr..... INTE kul. Dessutom bor vi ihop hemma hos mina föräldrar! Och han har inte tjänat en krona sedan han flyttade in (1 år sedan) och därmed levt helt och hållet på mina föräldrar. Han började plugga igen i januari och jag fick verkligen tvinga honom till att söka studiebidrag. Han skjönner ingenting jo. När jag var på honom varje dag om att fylla i blanketterna blev ha sur och undrade varför jag ville att HAN skulle ha pengar. Hans pengar är ju mina pengar! Och det är verkligen förödande för vilket förhållande som helst (vän eller käresta) att vara skyldig den andre pengar. Men vi har kanske lärt oss något? Jag tror att din vän behöver att du kommer dit och skäller ut henne lite! Säg att du MÅ ha pengarna och att du är drittlei på henne. Hon kanske inte riktigt har fattat vidden av det hela? Jeg hadde også en kjæreste som regnet mine penger for hans penger, men han lånte av meg og sa han skulle betale tilbake når han fikk jobb. Jeg gjorde det slutt, ikke pga. pengene, men jeg har ikke sett pengene og det er gått flere år. Vi prater av og til, men han later som ingenting. Det er snakk om tre tusen før vi ble sammen, og ti tusen mens vi var sammen. Jeg regner de pengenen for tapt. Det verste jeg vet er å mase. Jeg har spurt par ganger etter at det ble slutt, men siden han ikke har betalt og aldri viser vilje til det, må jeg bare glemme beløpet. Jeg tror han lever i forestillelsen om at når vi var sammen hadde vi felles økonomi, selv om vi ikke bodde sammen (var mye sammen hos hverandre men...) og jeg betalte mer enn han, men var kanskje mer hos han enn han var hos meg. Jeg regnet ikke på mat og kjøpte inn mer luksus (grønnsaker, fisk, kjøtt, kvalitetsmat til hans dyr osv), mens han kunne leve på brød med leverpostei før han traff meg? Derfor tenker han kanskje at jeg fikk utgiftene opp? Men et lån er likevel et lån, og jeg mente aldri at han skyldte meg penger for den maten jeg handlet inn selv, verken til hans dyr eller til oss i felleskap. Det verste er at jeg ikke klarer være sinna på han heller. Jeg er ikke forelsket, men overbærende med pengene selv om jeg sliter selv i perioder og vet at han sitter bedre i det enn jeg gjør. Kanskje jeg burde prate med han, men da venter jeg til vi møtes. Jeg vil ikke utgi han på internet eller andre steder. Jeg er ikke ute etter hevn, men jeg har vel glemt de pengene...selv om jeg syntes det var ufattelig sårende at han aldri betalte tilbake når jeg spurte. Han lider av spilleavhengighet til en viss grad, og klarer etter en del terapi å betale faste utgifter, så jeg har ikke lyst å plage han med hans utestående til meg. Selv om jeg trenger de pengene. Han jobber også utenfor jobben, får ekstrajobber så han har en del i inntekt nå, men jeg er redd for å skyte spurv med kanoner...
Minttu Skrevet 8. februar 2010 #17 Skrevet 8. februar 2010 Hva med å møte opp på døra hennes og sette hardft mot hardt - "nå Må jeg ha de pengene og om du ikke har dem her så følger jeg i minibanken for å ta dem ut. Dette gidder jeg faen ikke lenger!" Sånt er jo helt uakseptabelt og å være høflig angående dette hadde jeg virkelig ikke giddet...
fink Skrevet 8. februar 2010 #18 Skrevet 8. februar 2010 Jeg tror også løsningen kan være å oppsøke henne personlig. Det er lettere å svare unnvikende på sms enn å lukke døra i trynet på noen. Lykke til, ikke gi deg!
LetThemEatCake Skrevet 8. februar 2010 #19 Skrevet 8. februar 2010 Jeg hadde også en kjæreste som regnet mine penger for hans penger, men han lånte av meg og sa han skulle betale tilbake når han fikk jobb. Jeg gjorde det slutt, ikke pga. pengene, men jeg har ikke sett pengene og det er gått flere år. Vi prater av og til, men han later som ingenting. Det er snakk om tre tusen før vi ble sammen, og ti tusen mens vi var sammen. Jeg regner de pengenen for tapt. Det verste jeg vet er å mase. Jeg har spurt par ganger etter at det ble slutt, men siden han ikke har betalt og aldri viser vilje til det, må jeg bare glemme beløpet. Jeg tror han lever i forestillelsen om at når vi var sammen hadde vi felles økonomi, selv om vi ikke bodde sammen (var mye sammen hos hverandre men...) og jeg betalte mer enn han, men var kanskje mer hos han enn han var hos meg. Jeg regnet ikke på mat og kjøpte inn mer luksus (grønnsaker, fisk, kjøtt, kvalitetsmat til hans dyr osv), mens han kunne leve på brød med leverpostei før han traff meg? Derfor tenker han kanskje at jeg fikk utgiftene opp? Men et lån er likevel et lån, og jeg mente aldri at han skyldte meg penger for den maten jeg handlet inn selv, verken til hans dyr eller til oss i felleskap. Det verste er at jeg ikke klarer være sinna på han heller. Jeg er ikke forelsket, men overbærende med pengene selv om jeg sliter selv i perioder og vet at han sitter bedre i det enn jeg gjør. Kanskje jeg burde prate med han, men da venter jeg til vi møtes. Jeg vil ikke utgi han på internet eller andre steder. Jeg er ikke ute etter hevn, men jeg har vel glemt de pengene...selv om jeg syntes det var ufattelig sårende at han aldri betalte tilbake når jeg spurte. Han lider av spilleavhengighet til en viss grad, og klarer etter en del terapi å betale faste utgifter, så jeg har ikke lyst å plage han med hans utestående til meg. Selv om jeg trenger de pengene. Han jobber også utenfor jobben, får ekstrajobber så han har en del i inntekt nå, men jeg er redd for å skyte spurv med kanoner... Visst är det en jobbig situation? Men kanske han behöver prata om det med dig? För han MÅ ju ha dåligt samvete, vare sig han erkänner det eller inte.. Många som är spilleavhengige lider av dårligt samvete men skäms för mycket för att prata om det.. Han kanske tror att han gör saken värre för dig genom att ta upp det? Det låter i alla fall som att ni har lite att prata om. Inte minst för att han är skyldig dig en STOR summa pengar då.. Herregud, du kan ju resa utomlands för de pengarna! Men det är ju upp till dig om du burde glömme det eller ta upp det.
Gjest TS Skrevet 8. februar 2010 #20 Skrevet 8. februar 2010 Jeg får ta turen til henne rett og slett. Kan ikke helt se for meg at hun smeller døra i trynet mitt. Er ikke hun som skal være sur her. Føler jeg ha ventet lenge nok på de pengene. Og jeg gir meg ikke. Skal ha de! Får bare mase til jeg får de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå