Gå til innhold

Helsetning og leddsetning

Gjest Julle78

Anbefalte innlegg

Gjest Julle78

Heisann :)

Jeg er over 30 år og burde vel strengt tatt vite hva som er forskjellen på helsetning og leddsetning. :rødme:

Min datter i 6.klasse holder på med dette, så jeg trenger hjeeeelp!!

Har googla og funnet mye rart, men alt står så vanskelig synes jeg. Skjønner jo hva ei helsetning er. Men er jammen ikke alltid sikker på hva som blir leddsetninga i helsetninga. Hvordan VET jeg det?

Help, I need somebody!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Heisann :)

Jeg er over 30 år og burde vel strengt tatt vite hva som er forskjellen på helsetning og leddsetning. :rødme:

Min datter i 6.klasse holder på med dette, så jeg trenger hjeeeelp!!

Har googla og funnet mye rart, men alt står så vanskelig synes jeg. Skjønner jo hva ei helsetning er. Men er jammen ikke alltid sikker på hva som blir leddsetninga i helsetninga. Hvordan VET jeg det?

Help, I need somebody!!

Før i tiden, i steinalderen da jeg gikk på skolen, ble det kalt hovedsetning og bisetning. I korte trekk kan man si at en hovedsetning, helsetning, gir mening i seg selv. En bisetning, leddsetning, kan være en nærmere forklaring til hovedsetningen. Den kan ikke stå alene og gi mening. Det er flere typer leddsetninger, adjektiviske, adverbiale, relative, substantiviske.

De adverbiale innledes med en konjunksjon. Læreren min på barneskolen viste oss rent konkret hvordan en bisetning, leddsetning, kan være.

Han hvisket til oss forskjellige setninger. Deretter skulle vi, en etter en, gå ut på gangen, banke på døren til klasserommet og si denne setningen og se om de andre forstod. Jeg skulle si: "Da jeg var på vei til skolen idag" og ikke noe mer. Jeg kom inn og sa dette, alle lurte selvfølgelig på resten, hva som hadde skjedd.

Dette er som du skjønner, en leddsetning. Den gir ingen mening i seg selv.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julle78

Tusen takk for godt svar, Belladonna :)

Men jeg klarer fortsatt ikke heilt å få grepet på hvordan man vet akkurat hvilke ord som hører til leddsetningen (i helsetningen).

Han sa at han likte popcorn

Mamma spurde om jeg ville bli med på butikken

Når jeg blir stor skal jeg bli brannmann

Riktig? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Tusen takk for godt svar, Belladonna :)

Men jeg klarer fortsatt ikke heilt å få grepet på hvordan man vet akkurat hvilke ord som hører til leddsetningen (i helsetningen).

Han sa at han likte popcorn

Mamma spurde om jeg ville bli med på butikken

Når jeg blir stor skal jeg bli brannmann

Riktig? :sjenert:

Ja, du har oppfattet riktig :) . Dessuten når perioden innledes med en leddsetning, i sistnevnte setning "Når jeg blir stor", skal det være komma etter "stor". Det skal alltid være komma når leddsetningen kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...