Gå til innhold

jeg promper og promper.


Gjest tingeling...

Anbefalte innlegg

Gjest tingeling...

for 2 uker siden la jeg om kostholdet mitt.

jeg byttet ut søte youghurter med cottage cheese, og kesam.

brød med knekkebrød og polarbrød-extreme eller frørik.

jeg byttet og ut småspising av godis med frukt, som epler, bananer og nøtter. jeg drikker innimellom en proteindrikk med omlag 30g proteier i. samt masse vann.

nå, i den siste er jeg så oppblåst og magen står som en tromme. jeg promper og hele tiden :rodme:

jeg tenkte at det kunne være at kroppen måtte innstille seg pga den nye kosten, men min samboer mener det er fordi min kropp ikke klarer å fordøye alt jeg spiser (jeg spiser jo mer nå enn før).

hva kommer oppblåstheten og prompingen fra? er det vanlig og går det over tror dere? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, vanskelig å si bare sånn ut i fra et lite utdrag av hva du spiser, hvordan du trener og hvor mye stress/uro/press du har i kvardagen.

Det første som slår meg er at du trenger mer komplekse CHO (karbohydrater), probiotika og undersøk om du kan ha noen matintoleranser. Nøtter, frørik og ligenede produkter er ode fiberkilder, men hav spiser du ellers av CHO? Fullkornspasta, grovbrød, grønnsaker med skall inntakt, tørka frukt, linser, bønner, brun ris, helkornsprodukter er de viktigste og største kildene til uilke typer fiber. Disse matvarene bør også utgjøre størsteparten av det daglige kostholdet ditt, supplert med mest umettet fett, litt mettet fett og gode proteinkilder.

Det andre kan være at du nå spiser mye mer fiber enn før, og de aller, aller fleste av oss vil oppleve oppblåst mage, romlende tarmer og en god del vind de to-tre første ukene. Dette er i hovedsak grunnet det ufordøyelige fiberet som når tykktarmen. I begynnelsen så er bakteriekoloniene litt lave i antall og ofte ikke i de rette proporsjoner ift kvarandre, og de sliter dermed med effektiviteten når masse fiber kommer gående. Men, de blir mye mer effektive etter noen få uker, spesielt hvis man supplerer med probiotika av noe slag. Derfor er det stort sett en forbigående "oppgradering" i tarmene, før kroppen har vendt seg til den nye arbeidsmengden. Likevel så er denne perioden ofte nok til at folk ikke gidder å spise gode fiberkilder, og går tilbake til hveteboller og coco pops.....noe som er dønn idiotisk.

I tykktarmen er det propp fullt av bakterier, som ikke bidrar til næringsopptak, men som fermenterer og bulker avføringsmassen. Dette er en uhyre viktig prosess, og for lave inntak av ufordøyelig fiber er direkte lenket til de økte forkomstene av mage-tarmkreft i vestlige samfunn.

Går det ikke over med probiotika og litt tid, samt at avføringen din er regelmessig og myk, så ville jeg ha vurdert evt matintoleranser og fått dette sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tanker fra Bergans her. Enig ang. intoleranse ovenfor enkelte matvarer, men jeg heller i første omgang mest mot for mye fiber. Kanskje du skal redusere inntaket av dette en uke, se om det hjelper. Ikke alle mager tåler for mye av dette, min inkl. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du nok vann sammen med alt fiberet? Det hjelper veldig på fordøyelsen å få nok vann - men jeg tror nok at det er uvant for kroppen din og det er derfor magen reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrøkenSnop

Mener eg leste fra Gillian Mckeith at man skal helst spise frukten før skivene\knekkebrødet. Det ville bli lettere og bedre for tramene og magen.

Vet ikke om det har så mye å si, men høres logisk ut at det er bedre for magen å jobbe med noe lett først :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall et tips å gå gradvis over til mer fiber dersom du ikke vil "stå han av". Lykke til!

For å finne ut om det er fiber eller ei, kan du jo spise hvitt brød en dag i stedetfor fiberrikt? Og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...