Gå til innhold

Hjemmetrening for en helt blank nybegynner


Pingting

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått tatt meg i skinnet og har tenkt å begynne å trene litt. Hovedsakelig for å gå litt ned i vekt og komme i bedre form, men også fordi jeg jobber som arkeolog på sommeren, og der er det mange tunge løft som sliter på ryggen og armene og arbeidsstillinger som er kjip for håndleddene.

Jeg er en hjemmetrener. Jeg har en ellipsemaskin, og skal kjøpe meg treningsstrikk. (noe jeg har brukt før, så jeg vet at jeg liker det)

Problemet mitt nå er at jeg kan null, niks og ingenting om trening og treningsprogrammer. Jeg aner ikke hvilke muskelgrupper jeg burde trene og hvor ofte. Har sittet en hel kveld på nettet og søkt nå, men jeg får bare inntrykk av at hver nettside sier noe forskjellig. Gah.

Jeg fant en nettside med strikkøvelser. er disse greie? Hvilke av disse burde jeg bruke for å få en god trening av både over- og underkroppen (og igjen: særlig armer, rygg og håndledd). Eventuelt er det andre øvelser jeg bør gjøre? Hvor mange repetisjoner og sett? Og hvor ofte? Jeg er altså helt utrent og fiskebolle fra før.

Jeg har også en ellipsemaskin. Hvor ofte bør jeg bruke den? Bør jeg bruke den samme dag som de andre øvelsene?

Og – er det noen som har en link til en god, oversiktlig side som gir en innføring i trening for oss nybegynnere? Liker best å finne frem til ting selv, men måtte bare gi opp denne gangen.

På forhånd tusen takk for svar på mine sikkert dumme spørsmål. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg! Skal svare litt mer utfyllende når jeg kommer hjem, men, det er ikke aktuelt for deg å begynne på et senter? Har en del tips til deg, men foreløpig kan du begynne å lese om markløft, trolig den beste øvelsen du kan gjøre ift å klare mange tunge løft. Vil også anbefale bloggen treningslaila.blogg.no, hun har en drøss kjempefine innlegg som går på hjemmetrening, med eller uten strikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Icere! :)

Selvinnsikten tilsier at jeg for det meste blir støttemedlem på et senter, ihvertfall når jeg har så mye å gjøre som nå for tiden. Det jeg egentlig tenker er at hvis jeg venner meg til å trene hjemme, så kan jeg gradvis gå over til å trene litt på senter og. Men jeg tror det må bli en vane først. Men nå blir det nok hjemmetrening altså.

Takk for tips, skal sjekke det ut :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pingting! ...hvorfor har du ikke spurt meg? ;)

Ennivei.

- Ta armhevninger.

- Situps.

- Knebøy (Du vet, "sett deg ned" til knærne er i rett vinkel. Ikke så skadelig for knærne så lenge du gjør det rett!)

- Utfall (Ett steg frem, knekk i kneet til rett vinkel og så opp. NB - denne *kan* være tøff på knærne.)

- Biceps- og triceps-øvelser med vannflasker fylt med vann eller sand.

Ellers er jo en treningsball + treningsvideo å anbefale, særlig de som går på kjernemuskulaturen. Å være sterk i kjernen er gull når du skal ut i felt! Hvis du ser litt på Olympiatoppens side så er det enkle basisøvelser der, som du kan gjøre enkle versjoner av. Planken, for eksempel, tar godt både i rygg og mage.

Sånn! Håper det hjalp litt - og så kan vi alltids spise lunsj mens jeg snakker hull i hodet på deg om dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigern :happy:

Har ikke rukket å spørre deg enda altså. Hullihodetlunsj var en god ide ;)

Tusen tekk for tips! :hoppe: Mulig jeg bør være litt forsiktig med utfall med tanke på at jeg har en knebetennelse som alltid bestemmer seg for å komme tilbake når jeg belaster kneet mye. Får testkjøre et par runder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt på denne, jeg. Kl 23:30 på kvelden og så 09 på morran var kanskje ikke de tidspunktene folk flest gidder å diskutere trening ;)

Forøvrig er ny strikk og treningsmatte herved innkjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Pingen!

Jeg trener også hjemme; har en fancy-pancy tredemølle som jeg løper på så svetten spruter mens jeg ser på en film eller serie :) Jeg liker den type trening, det jeg syns er så DRITKJEDELIG er hjemmestyrketrening....har manualer og bør jo ta sit-ups og armhevinger etc....men det er altså såååå kjedelig....lurer på om strikk er litt mer morsomt ? Fortell litt om denne strikken din, a !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns denne boka er gull:

http://iform.nu/om-i-form/boker-og-dvder

Den har øvelser både for hjemmetrening og studio.

Er flere der, jo. Den nederste? (Styrketrening for kvinner)

Hei, Pingen!

Jeg trener også hjemme; har en fancy-pancy tredemølle som jeg løper på så svetten spruter mens jeg ser på en film eller serie :) Jeg liker den type trening, det jeg syns er så DRITKJEDELIG er hjemmestyrketrening....har manualer og bør jo ta sit-ups og armhevinger etc....men det er altså såååå kjedelig....lurer på om strikk er litt mer morsomt ? Fortell litt om denne strikken din, a !! :)

Hallo! Åh, jeg vil også ha tredemølle! Men der gikk virkelig grensa på mine 11 kvm altså :fnise:

Kan du ikke se på TV mens du trener styrke og da? Noen av øvelsene må vel være sånn at det går an? Strikken er fin den, tar ikke så stor plass og man kan gjøre veldig mye rart med den. Menneh, den gjør vel ikke at styrketrening plutselig blir superspennende ;) Du kan jo se noen eksempler på øvelser som jeg har funnet her og her (den var Icere sitt tips :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere der, jo. Den nederste? (Styrketrening for kvinner)

Hallo! Åh, jeg vil også ha tredemølle! Men der gikk virkelig grensa på mine 11 kvm altså :fnise:

Kan du ikke se på TV mens du trener styrke og da? Noen av øvelsene må vel være sånn at det går an? Strikken er fin den, tar ikke så stor plass og man kan gjøre veldig mye rart med den. Menneh, den gjør vel ikke at styrketrening plutselig blir superspennende ;) Du kan jo se noen eksempler på øvelser som jeg har funnet her og her (den var Icere sitt tips :)).

Jeg har vært flink og trent litt styrke idag....;) Både armer, bein, mage og RUMPE har fått kjørt seg kjenner jeg....hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du trene idag, Pingen ? Trener du hver dag, eller ? Jeg tar en dag på og en dag av....orker ikke hver dag.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flink og trent litt styrke idag....;) Både armer, bein, mage og RUMPE har fått kjørt seg kjenner jeg....hehe...

Flinkedamen! Trener du hjemme eller?

Sjekk ut dette her: http://www.bodyrock.tv/2009/08/10/workout-...lute-beginners/

Forøvrig veldig mye bra på det nettstedet.

Takk for tips! :)

Skal du trene idag, Pingen ? Trener du hver dag, eller ? Jeg tar en dag på og en dag av....orker ikke hver dag.. :gjeiper:

Jeg trente i dag. Tror ikke jeg skal trene styrke hver dag, men hadde vært fint å bruke minst 24 minutter på ellipsen hver (uke)dag (= en anime-episode ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flinkedamen! Trener du hjemme eller?

Takk for tips! :)

Jeg trente i dag. Tror ikke jeg skal trene styrke hver dag, men hadde vært fint å bruke minst 24 minutter på ellipsen hver (uke)dag (= en anime-episode ;))

Ja, trener hjemme :) I tilegg er jeg fan av å gå en rask tur ute hver dag i dagslys.....godt for kropp og sinn ( og bikkja ).

Gleder meg til å se mer Mushishi, jeg ;) ( etter at pc'n er oppe og går igjen, da........AAAARGH )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...