Gjest bekymret Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Er 16 år og tar ca 1 paracetamol for dagen. Har ikke fått de av lege så har ingen bestemt dose jeg skal ta, men ble litt bekymret når jeg leste dette: Ifølge en internasjonal studie publisert i Lancet, skal regelmessig bruk av paracetamol hos barn tredoble risikoen for astma, eksem og allergiske bihuleproblemer. Hvis barnet bruker legemiddelet én eller flere ganger i måneden, skal risikoen øke med hele 300 %. Resultatene var like for både jenter og gutter Burde jeg bekymre meg? Er litt usikker på hvor grensen fra barn til voksen går på sånne legemidler..
Gjest Cho Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Hvorfor tar du en paracet til dagen, og hvor lenge har du gjort det sammenhengende?
Gjest bekymret Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Hvorfor tar du en paracet til dagen, og hvor lenge har du gjort det sammenhengende? Tar det pga smerter i knær, der vanlig paracet og ibux ikke hjelper. Har tatt det sammenhengende i litt over en måned, men begynte vel med de for noen måneder siden. Har merket at jeg pleier å få en svak hodepine etter å ha tatt en tablett.
Gjest Cho Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Paracetamol er ikke et stoff man skal få i seg over lengre tid, derfor syns jeg du burde gå til legen og få en resept på noe du faktisk kan ta. Paracetamol er ikke bra i det hele tatt for nyrene dine.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Paracetamol er ikke et stoff man skal få i seg over lengre tid, derfor syns jeg du burde gå til legen og få en resept på noe du faktisk kan ta. Paracetamol er ikke bra i det hele tatt for nyrene dine. Ok Har bare 3 tabletter igjen i boksen, så får vel ta meg en tur til legen iløpet av uken ..
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Paracetamol er først og fremst levertoksisk, det vil si at det kan virke giftig på leveren i høye doser, men virker også på nyrene. Ser at noen har foreslått at du bør gå til legen for å få noe annet til å ta smertene, det er ikke så mange andre midler som er mildere enn paracetamol. Det jeg derimot synes du burde gjøre er å gå til legen for å finne ut HVORFOR du har vondt i knærne slik at du ikke tygger smertestillende uten grunn.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 Paracetamol er først og fremst levertoksisk, det vil si at det kan virke giftig på leveren i høye doser, men virker også på nyrene. Ser at noen har foreslått at du bør gå til legen for å få noe annet til å ta smertene, det er ikke så mange andre midler som er mildere enn paracetamol. Det jeg derimot synes du burde gjøre er å gå til legen for å finne ut HVORFOR du har vondt i knærne slik at du ikke tygger smertestillende uten grunn. Venter på MR resultatene Forrige gang fikk jeg bare beskjed om å fortsette med vanlig ibux og paracett, selv om de ikke hjalp, men har byttet lege nå, så får se hva som skjer..
bergans Skrevet 8. februar 2010 #8 Skrevet 8. februar 2010 Er 16 år og tar ca 1 paracetamol for dagen. Har ikke fått de av lege så har ingen bestemt dose jeg skal ta, men ble litt bekymret når jeg leste dette: Ifølge en internasjonal studie publisert i Lancet, skal regelmessig bruk av paracetamol hos barn tredoble risikoen for astma, eksem og allergiske bihuleproblemer. Hvis barnet bruker legemiddelet én eller flere ganger i måneden, skal risikoen øke med hele 300 %. Resultatene var like for både jenter og gutter Burde jeg bekymre meg? Er litt usikker på hvor grensen fra barn til voksen går på sånne legemidler.. Ok, slapp helt av, for her har du misforstått litt Har lest dette studiet, som er veldig interessant og har en ny vinkling på utvikling av astma og allergi hos barn. Men, det de sjekket var om bruk av paracet i første leveår ga økt risiko for utvikling av astma når barna ble testet i seks-sjuårs alderen. Og det var kun ved bruk av paracet som febernedsettende. Den økte risikoen var på ca 30 %, ikke 300! Så, bare fortsett å ta paracet, og det er helt trygt å ta ett gram (to tabletter) av gangen. Hadde selv masse knesmerter som tenåring, dro til reumatotlog, undersøkelser og tok mange NSAID-kurer. Ingenting hjalp. Ble diagnostisert med en vag chondromalassia patellae, samt det akk så diffuse patellofemorale smertesyndrom (PSS). Det som fungerte på meg var det å bli ferdig med puberteten og ikke minst skate opptrening av stabilitet og styrke i knæra. Meget sakte, og over flere år, for jeg måtte fritaes fra gym og fikk aldri stått på slalom eller snowboard, det gjorde for vondt. Lykke til, håper MR gir deg noen svar, og at du får god oppfølging fra fysio og lege
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 8. februar 2010 #9 Skrevet 8. februar 2010 Er du sikker på at det ikke er voksesmerter? Husker jeg hadde det som tenåring og det var fryktelig vondt i ribbeina og knærne spesielt. Man skal ikke knakse tabletter ukritisk selv om de er reseptfrie. Synes du skal snakke med legen din om dette for og finne en løsning.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #10 Skrevet 8. februar 2010 Er du sikker på at det ikke er voksesmerter? Husker jeg hadde det som tenåring og det var fryktelig vondt i ribbeina og knærne spesielt. Man skal ikke knakse tabletter ukritisk selv om de er reseptfrie. Synes du skal snakke med legen din om dette for og finne en løsning. Ganske sikker Vridde kneet for 2 år siden og har hatt vondt siden da, så tror nok det har en sammenheng .. "Bra" at jeg har misforstått da! Begynte å bli litt bekymret her, for vil virkelig ikke ha astma!
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #11 Skrevet 8. februar 2010 Sliter også med kne"plager" i mange år. Enkelte leger har også annbefalt meg å ta paracet + ibuks opp til 3 ganger daglig vær dag. Det var ikke smart i lengden. Nå kan jeg ikke spise ibuks lengre siden jeg etter vært fikk allergisk reaksjon på de. Selv om jeg har store smerter til tider har jeg funnet ut at så lenge disse smertestillende tablettene ikke virker, er det ingen poeng å "proppe" kroppen full av det heller. Overforbruk over tid er skjeldent bra for kroppen. P.S akkupungtur hjelper best på mine knær. Ellers så varierer jeg med varmeputer eller kuldeomslag. OBS.. ikke varme på kneet om du er rødskjær eller hoven, da er det kun kuldeomslag. Dette virker veldig bra på meg i kriseperioder.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #12 Skrevet 8. februar 2010 Sliter også med kne"plager" i mange år. Enkelte leger har også annbefalt meg å ta paracet + ibuks opp til 3 ganger daglig vær dag. Det var ikke smart i lengden. Nå kan jeg ikke spise ibuks lengre siden jeg etter vært fikk allergisk reaksjon på de. Selv om jeg har store smerter til tider har jeg funnet ut at så lenge disse smertestillende tablettene ikke virker, er det ingen poeng å "proppe" kroppen full av det heller. Overforbruk over tid er skjeldent bra for kroppen. P.S akkupungtur hjelper best på mine knær. Ellers så varierer jeg med varmeputer eller kuldeomslag. OBS.. ikke varme på kneet om du er rødskjær eller hoven, da er det kun kuldeomslag. Dette virker veldig bra på meg i kriseperioder. Ok Jeg har tenkt å slutte med smertestillende tror jeg, for hva er vitsen hvis de ikke funker? Tror jeg har noen som skal være dobbelt så sterk som vanlig paracett, så får se om de funker Ispose funker også sjelden, da jeg bare blir rød Annen behandling får jeg vente med til jeg har fått MR resulatene..
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #13 Skrevet 8. februar 2010 Ok Jeg har tenkt å slutte med smertestillende tror jeg, for hva er vitsen hvis de ikke funker? Tror jeg har noen som skal være dobbelt så sterk som vanlig paracett, så får se om de funker Ispose funker også sjelden, da jeg bare blir rød :P Annen behandling får jeg vente med til jeg har fått MR resulatene.. Pakk isposen inn i et håndkle. En skal ikke ha isposen direkte på huden eller bare noe tynt i mellom. 5-10 min om gangen, pause på 20 min, så kan en kjøle ned igjen. Har en for lenge på om gangen blir en rød (og mister føligheten) Vil annbefale deg å få helt klarhet i HVA som gir smertene, i stedenfor å behandle symtomene. Da kan du fort gjøre ting værre. Er mye som kan være "galt" i kneet. Har du vært hos ortped spessialist ? De er flinkere til å finne ut av ting en vanlige leger, men desverre er ikke alle spessialistene like flinke til å undersøke godt nok. Ofte kan MR bildene ikke gi et fullværdig svar også og en bør vurderes for artoskopi (kikkhullsopperasjon) Både for å se inni kneet hva som er "feil" og "rydde opp" inni der. Har du smerter,, STÅ PÅ og ikke gi deg før du får noe klare svar.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #14 Skrevet 8. februar 2010 Pakk isposen inn i et håndkle. En skal ikke ha isposen direkte på huden eller bare noe tynt i mellom. 5-10 min om gangen, pause på 20 min, så kan en kjøle ned igjen. Har en for lenge på om gangen blir en rød (og mister føligheten) Vil annbefale deg å få helt klarhet i HVA som gir smertene, i stedenfor å behandle symtomene. Da kan du fort gjøre ting værre. Er mye som kan være "galt" i kneet. Har du vært hos ortped spessialist ? De er flinkere til å finne ut av ting en vanlige leger, men desverre er ikke alle spessialistene like flinke til å undersøke godt nok. Ofte kan MR bildene ikke gi et fullværdig svar også og en bør vurderes for artoskopi (kikkhullsopperasjon) Både for å se inni kneet hva som er "feil" og "rydde opp" inni der. Har du smerter,, STÅ PÅ og ikke gi deg før du får noe klare svar. Skal prøve igjen med ispose etterpå Har bare vært hos legen min som endrer "diagnose" hver gang. Forrige gang ble jeg satt på voltaren fordi han mente det var en betennelse som skulle gå over etter ca 2 uker. Nå har det gått 3 måneder, så han tok vel feil der. Har ikke vært hos noen spesialist enda, men har byttet lege. Kommer helt klart ikke til å gi meg, for smertene går en del utover skolearbeidet mitt og. Satser på gode nyheter, neste gang jeg skal til legen !
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #15 Skrevet 8. februar 2010 Skal prøve igjen med ispose etterpå Har bare vært hos legen min som endrer "diagnose" hver gang. Forrige gang ble jeg satt på voltaren fordi han mente det var en betennelse som skulle gå over etter ca 2 uker. Nå har det gått 3 måneder, så han tok vel feil der. Har ikke vært hos noen spesialist enda, men har byttet lege. Kommer helt klart ikke til å gi meg, for smertene går en del utover skolearbeidet mitt og. Satser på gode nyheter, neste gang jeg skal til legen ! Huff.. hørtes ut som min gamle lege.. Han kom også med mange forskjellige "synsinger",diagnoser,, ga smertestillende og gjorde så og si ingenting. Har vist seg senere at han tok helt feil. På grunn av den legen fikk jeg mye felbehandling og kneet er nærmest ødelagt helt i dag.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #16 Skrevet 8. februar 2010 Huff.. hørtes ut som min gamle lege.. Han kom også med mange forskjellige "synsinger",diagnoser,, ga smertestillende og gjorde så og si ingenting. Har vist seg senere at han tok helt feil. På grunn av den legen fikk jeg mye felbehandling og kneet er nærmest ødelagt helt i dag. å, kjipt :/ er så irriterende når legen ber meg fortelle hvor smertene sitter og sånn, så sitter han bare og googler alt sammen for å finne ut hva det er xD Glad jeg fikk byttet !
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #17 Skrevet 9. februar 2010 å, kjipt :/ er så irriterende når legen ber meg fortelle hvor smertene sitter og sånn, så sitter han bare og googler alt sammen for å finne ut hva det er xD Glad jeg fikk byttet ! Er vanskelig å forklare hvor smertene ER også. Spessielt om du har gått i 2 år med dette. Da har du nok antakelig fått belastnings skader også i tillegg. Har desverre litt for god erfaring med det.. En ender opp med å ha vondt så og si rundt hele kneet, utenpå, inni og "hele pakka". Ikke lett å beskrive hvor det er værst, hva som starter smertene, hvordan de føles og hva som kommer etterpå da. Prøv å legg merke til hvilke bevegelser som gjør smertene værre? Er det konstant eller kommer og går ? Er det et spessielt pungt det er mest vondt, eller et område? Fra en skala fra 1 til 10 hvor store smerter er det ? Registrer det over tid på dager, uker og mnd. og se om det er likhetstrekk. Spessielle hendelser eller gjøremål som forværrer smertene. Skriv det ned før du går til legen. Gjerne med en tegning av et kne hvor du markerer hvor du mener også. Som du kan gi til legen. Er skjeldent de har tid til så mye på en og samme time. Det var et tips jeg fikk som var til stor nytte da jeg skulle til spesialist.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2010 #18 Skrevet 9. februar 2010 Er vanskelig å forklare hvor smertene ER også. Spessielt om du har gått i 2 år med dette. Da har du nok antakelig fått belastnings skader også i tillegg. Har desverre litt for god erfaring med det.. En ender opp med å ha vondt så og si rundt hele kneet, utenpå, inni og "hele pakka". Ikke lett å beskrive hvor det er værst, hva som starter smertene, hvordan de føles og hva som kommer etterpå da. Prøv å legg merke til hvilke bevegelser som gjør smertene værre? Er det konstant eller kommer og går ? Er det et spessielt pungt det er mest vondt, eller et område? Fra en skala fra 1 til 10 hvor store smerter er det ? Registrer det over tid på dager, uker og mnd. og se om det er likhetstrekk. Spessielle hendelser eller gjøremål som forværrer smertene. Skriv det ned før du går til legen. Gjerne med en tegning av et kne hvor du markerer hvor du mener også. Som du kan gi til legen. Er skjeldent de har tid til så mye på en og samme time. Det var et tips jeg fikk som var til stor nytte da jeg skulle til spesialist. Ja, det er det samme med meg.. Smertene er liksom i hele kneet, men noen ganger kan jeg liksom kjenne det "stikke" enkelte plasser. Smertene er der om jeg ligger/går/sitter, så den blir nok litt vanskeligere, men takk for rådet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå