Gå til innhold

Forkurs for ingeniørutdanning

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_antibac_*
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke en kløpper på matte, men har fått 5ere hvis jeg har jobbet hardt med det. Problemet mitt er at jeg har vært ekstremt skolesløv. Jeg har bare tatt P-matte da, noe som kommer til et lite dilemma jeg har. Jeg har litt lyst å ta realfag, og kjenner meg motivert og engasjert til å jobbe med det, men er veldig klar over at det kommer til å bli sinnsykt tøft. Hvis jeg tar forkurs for ingeniørutdanning, vil den matten, kjemien og fysikken jeg tar der gjelde for videre utdanning innenfor et helt annet område? Forkurset er jo for folk som har gått yrkesfag og som ikke har fagene som trengs for å studere til å bli ingeniør. Jeg har litt lyst å ta dette forkurset, kanskje ikke nødvendigvis for å bli ingeniør, men det har jeg ikke bestemt meg for ennå.

Tips og råd? Hva bør jeg gjøre? Det er egentlig det eneste som frister. Faren min er ingeniør, og han var akkurat som meg på min alder (jeg er 19), skolelei og gjorde ikke lekser og fikk dårlige karakterer. Så bestemte han seg for å bli ingeniør, jobbet DRITHARDT, og nå har han vært det i ihvertfall 20 år. Han fikk til matten, kjemien og fysikken siden han jobbet såpass hardt. Vil en person som ikke er proff på matte og aldri har hatt kjemi og fysikk klare å jobbe hardt nok for å forstå noe av realfagene?

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre neste år, jeg, men NOE må jeg gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

forkurs gjelder ikke for noen andre studier enn ingeniør dessverre. Hvis du tar forkurs så trenger du jo ikke ha norsk og engelsk osv hvis du har hatt det før.

På forkurs er det MYE matte og fysikk, litt kjemi. Men det kan være gøy det altså hvis du går inn for det, man jobber vel som regel i grupper og løser oppgaver etter forelesningene. Dette er veldig greit da kan man få hjelp av lærere og medstudenter også blir det jo ganske sosialt også.

Hvis du er jente så får du garantert hjelp hvis du har problemer med en oppgave e.l. er mange gutter som går der ;)

Gjest Gjest_antibac_*
Skrevet
forkurs gjelder ikke for noen andre studier enn ingeniør dessverre. Hvis du tar forkurs så trenger du jo ikke ha norsk og engelsk osv hvis du har hatt det før.

På forkurs er det MYE matte og fysikk, litt kjemi. Men det kan være gøy det altså hvis du går inn for det, man jobber vel som regel i grupper og løser oppgaver etter forelesningene. Dette er veldig greit da kan man få hjelp av lærere og medstudenter også blir det jo ganske sosialt også.

Hvis du er jente så får du garantert hjelp hvis du har problemer med en oppgave e.l. er mange gutter som går der ;)

Ja, fant ut det etter litt lesing. Jeg synes ingeniøryrket virker interessant, og tror nok jeg vil velge forkurset. Da har jeg ihvertfall hatt matte, fysikk og kjemi i et år, og kan jo ta høyere matte, fysikk og kjemi året etter hvis jeg absolutt vil bli lege f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...