Gå til innhold

Hvorfor er det så mye aggresjon her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trodde dette var et diskusjonsforum hvor man forsøkte å holde seg på et noenlunde høflig nivå. Men det er så utrolig mange sinte og frustrerte mennesker her at jeg ikke gidder å kaste vekk mer tid på dette forumet. Det virker som de "normale" flykter herfra...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trodde dette var et diskusjonsforum hvor man forsøkte å holde seg på et noenlunde høflig nivå. Men det er så utrolig mange sinte og frustrerte mennesker her at jeg ikke gidder å kaste vekk mer tid på dette forumet. Det virker som de "normale" flykter herfra...

Jeg har vært medlem her i kun kort tid, og lurer på det samme som deg. For mange år siden var jeg veldig aktiv i et annet diskusjonsforum på nettet, og der var en helt annen takhøyde enn jeg opplever her på KG. Kanskje har jeg bare vært "uheldig", så jeg avventer og ser om det er slik det er, eller om jeg har misoppfattet. Foreløpig er inntrykket mitt at det er mange kranglete personer på dette forumet.

Skrevet

Folk flest er da høflige her?

Noen er ampre og kvasse/uhøflige, men det er ikke mennene: det er en del kvinner som er krasse i ordvalget sitt og "bryr seg null" om andre.

Mennene er som regel saklige og høflige.

Skrevet
Det virker som de "normale" flykter herfra...

Hvem er alle de "normale"?

Skrevet
Folk flest er da høflige her?

Mennene er som regel saklige og høflige.

Tjaaa... :) Ikke alltid.

Men jeg er enig i at mye av de krasse kommentarene er litt typisk jentete.

Skrevet

Synes annenhner kg-er virker som en surpomp egentlig.

Det går ikke an å diskutere noenting her lenger uten å bli kalt det ene eller det andre.

Bare se på dette innlegget.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1175855

Der klarer de holde en saklig tone, i hvertfall de aller fleste.

Hadde det innlegget blitt postet her så hadde det nok blitt samlet ved til heksejakten.

Gjest Gjestepesten
Skrevet

Det virker som om det er "tradisjon for" å gå i strupen på folk uten å sjekke om det man blir rasende for stemmer med det avsender faktisk mente. Det er lett å misforstå hverandre på nettet! Jeg forstår ikke hvordan noen tenker at det skal være mulig å holde liv i en diskusjon dersom hver minste setning skal dissikreres og skytes i stykker.

Jeg har vært aktiv nettbruker og nettdebattant siden 1997, og jeg har aldri opplevd en sånn negativ og aggressiv stemning som jeg opplever her inne. Jeg lurer på om disse menneskene er sånn i RL også? Går de i strupen på folk med èn gang de er uenige med det de tror de oppfatter? Eller spør de om en avklaring før de eventuelt diskuterer det de er uenige om? Jeg tenker det kan være en god idè å ikke skrive annet enn det du hadde turd å ta "face to face" med folk i RL.

Skrevet
Det virker som om det er "tradisjon for" å gå i strupen på folk uten å sjekke om det man blir rasende for stemmer med det avsender faktisk mente. Det er lett å misforstå hverandre på nettet! Jeg forstår ikke hvordan noen tenker at det skal være mulig å holde liv i en diskusjon dersom hver minste setning skal dissikreres og skytes i stykker.

Jeg har vært aktiv nettbruker og nettdebattant siden 1997, og jeg har aldri opplevd en sånn negativ og aggressiv stemning som jeg opplever her inne. Jeg lurer på om disse menneskene er sånn i RL også? Går de i strupen på folk med èn gang de er uenige med det de tror de oppfatter? Eller spør de om en avklaring før de eventuelt diskuterer det de er uenige om? Jeg tenker det kan være en god idè å ikke skrive annet enn det du hadde turd å ta "face to face" med folk i RL.

Enig her! Jeg har i alle fall ikke så vidt jeg kan huske, skrevet ting jeg ikke ka stå for IRL. Men nå er det en stor overvekt at kvinner på dette forumet, så kanskje har det noe med at alle har sin tur med PMS hver måned :ler:

Skrevet

Fordi man kan være aggressiv på internett, og da gjerne drar på litt ekstra.

Skrevet

Jeg har vært aktiv nettbruker og nettdebattant siden 1997, og jeg har aldri opplevd en sånn negativ og aggressiv stemning som jeg opplever her inne.

Jeg lurer på om disse menneskene er sånn i RL også? Går de i strupen på folk med èn gang de er uenige med det de tror de oppfatter? Eller spør de om en avklaring før de eventuelt diskuterer det de er uenige om? Jeg tenker det kan være en god idè å ikke skrive annet enn det du hadde turd å ta "face to face" med folk i RL.

Sånn opplever jeg det og. Livsfarlig å si noe!

Det har jeg også lurt på når en tråd overøses av fresende sinne. Det kalles for kvinneguiden, men jeg opplever det mer som "her får vi være så rasende vi vil" guiden.

Skrevet

Folk tror at er greit at de skipper høffelighet fordi de er anonyme.

Skrevet (endret)

Ønsker å dele om min mening om dette.

Blir langt å skrive, for jeg har et par oppfatninger om dette emnet.

Jeg selv føler vi alle kan bomme av og til selv om vi prøver å ta hensyn til den man skriver til, og de man skriver med.

Fordi vi alle har ulike grenser for hva vi synes er et ok svar å få. Så har jeg trampet noen på tærne, vil jeg gjerne beklage det og ha beskjed om det så jeg kan lære av det :)

Ellers er jeg av den samme mening at det er mye aggresjon her inne. Og det blir det når det er så mange mennesker som møtes, med så ulike meninger og oppfatninger om ting.

Men jeg tenker det må gå an å finne en slags grense uansett på dette. For jeg mener selv at i noen steder er det GROVE overtramp.

Hvor jeg nylig for eksempel i en stemors tråd så ord som dette:

Du burde aldri ha fått barn....Osv.

Jeg tror ikke den personen som skrev og ønsket å rådføre seg i tråden er så grusom at hun aldri burde ha fått barn i det hele tatt. Og jeg mener slike ting burde ha blitt tatt vekk med en eneste gang.

(Mitt klassiske eksempel er forskjellen med; hvordan man blir møtt her inne, og hos psykologen. Jeg har forståelse for at vi ikke helt kan sammenligne disse to, men på en måte blir budskapet litt det samme. En psykolog viser hensyn ovenfor pasienten sin som hun/han skal snakke med. Vi som skriver her på forum bør også vise en eller annen form for hensyn også.)

Jeg synes det ikke settes nok grenser hvor hva som er akseptabelt etter min mening, men hva andre mener om det kan være annerledes.

Det er heller ikke nok fokus på dette med hvordan vi svarer hverandre på en allright måte både på internett og ¨real¨ etter min mening, da jeg opplever både fornærmelser og diverse på internett og ellers.

Men det er også vanskelig å sette grenser på et stort forum for poster kommer hele tiden.

Jeg tenker at det er lov å være litt firkantet også på dette reglemanget og slå hardt ned på når noen trår over en grense.

Men samtidig så er det noe som heter ytringsfrihet.

Hva som skal være tillatt av ytringsfrihet er også en diskuterbar greie.

Men samtidig på en annen side er det ute i ¨real life¨ noe som heter at man kan anmelde noen for æres krenkelse. (Det var ihvertfall en lov som handlet om dette temaet før. Hvis det ikke er det er gjeldene lenger synes jeg det er trist.)

Den gikk ihvertfall ut på:

Når noen føler man har fått krenket æren sin..

Hvordan man får krenket æren sin er også diskuterbart.

Men det er også noe man burde ha tatt opp på internett, da mange som skriver her er veldig seriøse og i tillegg kan føle seg såret, krenket selv bak en datamaskin av ord.

Edit:

ærekrenkelse, injurie, forbrytelse som består i å krenke en annens æresfølelse, eller opptre på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit. Kan skje ved ord eller handling. Regler i straffeloven av 1902 kap. 23. Straffes med bøter eller fengsel inntil 6 mnd., i spesielle tilfeller inntil 3 år. Også ærekrenkelse som er rettet mot en avdøds minne, er straffbar.

Kilde: Store norske leksikon

Ord kan være veldig sterke for noen.

Å svare noen på en ok måte for mange krever trening, kunnskap og forståelse.

Tro det eller ei. :/ (Men for noen er dem her og bare for å være ekle og lage ugang. Og at dem ikke har respekt ovenfor det mennesket dem henvender seg til i tråden når dem går over denne grensen fra å være hyggelig til ekkel.)

Det er også VELDIG vanskelig å vite hvor grensen til dem som skriver på et forum er, fordi vi skriver. På andre måter har vi øyne og kroppsspråk vi ofte kan lese oss frem til for å se diverse ting. Det kan å hende vi leser feil der og inni mellom.

Mange blir fyrige av å oppdage at man har ulike meninger om ting. Og at noen mener det ene er mer riktig enn det andre.

Noen står på disse meningene sine og skal presse frem det dem mener er det eneste riktige, uten å være åpen for at det andre kan også være riktig.

Jeg har god tro på åpenhet, samt være enige om at man kan være uenige, uten at noen skal føle at resultatet ble dårlig fordi man var uenig om en ting. Mange mennesker søker ofte mot det som man er enig om. Men hva hvis vi hadde turt å søke ut litt oftere mot det som ikke er enig med oss, og funnet en løsning der og?

Å være bevisst på hva kommunikasjon er og kommunikasjonen i seg selv er ting som man må trene inn.

Mange glemmer også at vi mennesker er forskjellige med totalt forskjellige former for behov. Og at noen av oss mennesker har mer behov på enkelte områder enn andre igjen.

Behovspyramiden forklarer litt av hvile grunnleggende behov vi mennesker har blant annet.

Og herunder å forstå dette kommer evne til å forstå, samt empati osv.

Wikipedia - Maslows behovspyramide

Mange tenker ikke over for eksempel dette:

* Det jeg sier/skriver nå, hvordan kan det bli mottatt av den andre personen?

Og Kommunikasjonsmodellen : Sender - Budskap - Mottaker.

For eksempel kommunikasjonsmoddelen.

Andre ting kan være.

* Hvordan oppfatter vi eller liker vi å bli snakket/skrevet til?

En annen ting jeg lærte tilbake i tid var blant annet dette med for eksempel å tillære seg å være mer empatisk.

* Så fort saken går over til å være personangrep og avsporing fra saken synes jeg kommunikasjonen burde stanses. (Etter min mening) Det kan fort komme en del ordglipp, ikke glipp, harde og bastante meninger når man har to vidt forskjellige meninger. Men en løsning hadde kanskje vært og diskutert sak fremfor person i enkelte sammenhenger.

(Eksempel der er et grovt eksempel som dette:

En svart og en hvit mann som begge hater hverandres farger skal møtes og fortelle hverandre hvorfor man hater hverandre uten å gå til personangrep.

Eller eksempel som dette:

Ei dame hater alle homofile. Den homofile mener damen gjør urett i å hate han for den legningen han har.

Her er det og fort gjort å avspore med personangrep og fortelle hverandre hvor smålig man synes at den andre er for ens meninger. Men ville det ha løst situasjonen?

I mange tilfeller ville man ha gått i forsvarsposisjon og ikke en posisjon til en enighet. Eller man ville eventuelt ha slengt noe tilbake som kunne ha såret den andre. (Etter min mening)

Å ha empati ovenfor dem man svarer her inne er noe jeg synes man bør ha (Fordi jeg mener det er viktig at vi tar hensyn til hverandre på en måte som kan oppleves som ok av alle parter.)

(Igjen hva som er ok kan også diskuteres)

(Ønsker å henvise til: Hva er empatisk kommunikasjon?)

Empatisk kommunikasjon er et veldig interessant område mener jeg, og brukes MASSE i psykiatrien.

Psykiatri går ofte igjen i trådene her, når folk rådfører seg.

Noe annet jeg har lært kan være smart og bruker er ordene:

JEG MENER, JEG TENKER, JEG JEG JEG.

Da snakker man ut ifra hva man selv mener og ikke på noe som kan høres ut som generelt grunnlag.

Hvis vi alle begynner fra i dag og stadig å trene oss til å bli bedre i kommunikasjonen mot andre, samt vise hensyn når vi snakker/skriver med hverandre tror jeg mange ville ha følt seg langt bedre.

:)

Har også tenkt på saken for dem som ikke vil ta hensyn til andre mennesker. Det er også en vanskelig sak, da mange av oss andre ønsker at man skal vise hensyn til hverandre.

Det er også diskusjonssak om man skal tvinge alle til å måtte ta hensyn til hverandre når noen overhode ikke ønsker det.

Endret av Chakoya
Skrevet

Dette blir visst dessverre mer og mer vanlig på debattfora på internett. Jeg har "flyktet" fra et annet sted og hit - for å se om dette er noe bedre...

Det virker som mange mener de kan tillate seg hva som helst på nett - av oppførsel, eller mangelen på sådan.

Det er lite av "den gode diskusjonen", hvor man kan diskutere, men samtidig ha respekt for hverandre (og for det man diskuterer).

Det burde være unødvendig å skrive stygge ting om de man er uenig med. Det holder fint å klare å diskutere sak, og å være uenig i den.

Jeg tenker sånn at når man går til det skrittet å karakterisere eller rakke ned på den man diskuterer med, da har man tapt diskusjonen - mao. da har man sluppet opp for saklige argumenter.

Skrevet

har merket virkelig heftige debatter her og jeg er forholdsvis ny. Pluss at enkelte ganger så virker det som noen tar tak i et "par ord" i et innlegg og så går de i strupen på personen som har skrevet det og venter på reaksjon.. typisk bare for å lage bråk.

og det er vel sånn det er generelt, noen henger med leppa hele dagen og blir aldri fornøyd med livet og andre er forholdsvis normale med dårlige og gode dager..

Skrevet
Pluss at enkelte ganger så virker det som noen tar tak i et "par ord" i et innlegg og så går de i strupen på personen som har skrevet det og venter på reaksjon.. typisk bare for å lage bråk.

Enig!

Dette er virkelig frustrerende. Er slitsomt å måtte forklare saken med teskje på utallige forskjellige måter til folk som kommenterer kun én ting.

Som da jeg hadde en tråd om det var en kjent "regel" at kjærester til venner skal inviteres i bryllup,og noen hang seg opp i at jeg skrev at svigers skal til sverige og handle mat, da hun trodde jeg mente NÅ og ikke om en stund... Og folk kjeftet og stryet og kalte meg idiot osv :fnise:

Uansett, var bare et eksempel :) for sånt er unødvendig, det er liksom ikke det jeg spør om...

Skrevet

Folk blir tøffere når de sitter bak en skjerm.

Skrevet
Folk blir tøffere når de sitter bak en skjerm.

Og noen klarer ikke å ignorere tøffingene.

Tøffinger finnes overalt, men man trenger ikke la dem styre tråden.. :kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...