Gå til innhold

Nødvendig med restitusjonsdrikke/-bar?


Gjest Gjestejente

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestejente

Jeg trener 3-4 dager i uka, harde økter av kombinasjon av styrke og kardio. Hovedmål med trening og et sunt kosthold er å gå videre ned i vekt, og få mer muskelmasse. Ønsker ikke å gå opp i vekt. Har fått høre at jeg lettere vil ha mer trykk i musklene til å kunne jobbe og gi mer i øktene som kommer tett på hverandre dersom jeg benytter en eller annen form for shake/bar etter trening. Stemmer dette? Og finnes det i såfall slike jeg kan ta som ikke inneholder 400 kcal for en porsjon - målet er jo fortsatt å gå nedover, og da trenger jeg å holde på kaloriunderskuddet jeg går med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å legge på seg muskler og gå ned i vekt samtidig. Mulig det går an i begynnelsen av treningskarieren, men ellers skal det ikke være mulig.

* For å bygge muskler må du spise nok til å gå opp i vekt.

- Slanking + muskelbygging = failure.

* For å slanke seg så må en spise mindre enn en forbruker.

- spiser du mindre enn du forbruker så har ikke kroppen energi til å bygge muskler da dette blir nedprioritert.

Så da må du sette deg et mål for hva du vil. enten slanke deg eller bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Actionkid
Jeg trener 3-4 dager i uka, harde økter av kombinasjon av styrke og kardio. Hovedmål med trening og et sunt kosthold er å gå videre ned i vekt, og få mer muskelmasse. Ønsker ikke å gå opp i vekt. Har fått høre at jeg lettere vil ha mer trykk i musklene til å kunne jobbe og gi mer i øktene som kommer tett på hverandre dersom jeg benytter en eller annen form for shake/bar etter trening. Stemmer dette? Og finnes det i såfall slike jeg kan ta som ikke inneholder 400 kcal for en porsjon - målet er jo fortsatt å gå nedover, og da trenger jeg å holde på kaloriunderskuddet jeg går med nå.

Holder på med (nesten) samme trening som deg, opptoning av musklene (er bra forbrenning) kombinert med kardio trening på tredemølle. Målet mitt er å gå ned 10 kilo samtidig som jeg blir sterkere. Det er riktig når det sies at du ikke kan bygge muskelmassse samtidig som du prøver å slanke deg. Men det å bli sterke og tone fram musklene skulle gå fint.

Jeg anbefaler deg Whey Tech fra proteinfrabrikken. Bruker den selv. Koster det samme på helsekostbutikkene som på nett.

"En servering Whey Tech® inneholder hele 57% av anbefalt daglig inntak av Kalsium. Whey Tech® er ikke bare et protein, men et spekter av næringsstoffer som støtter hele kroppen - fra immunforsvar, til beinbygning og muskulatur. Trener du for å øke i muskulatur, eller er du på diett for å miste fett? Da bør dette høykvalitets - proteintilskuddet være ditt førstevalg"

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produk....aspx?plid=1806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med (nesten) samme trening som deg, opptoning av musklene (er bra forbrenning) kombinert med kardio trening på tredemølle. Målet mitt er å gå ned 10 kilo samtidig som jeg blir sterkere. Det er riktig når det sies at du ikke kan bygge muskelmassse samtidig som du prøver å slanke deg. Men det å bli sterke og tone fram musklene skulle gå fint.

Jeg anbefaler deg Whey Tech fra proteinfrabrikken. Bruker den selv. Koster det samme på helsekostbutikkene som på nett.

"En servering Whey Tech® inneholder hele 57% av anbefalt daglig inntak av Kalsium. Whey Tech® er ikke bare et protein, men et spekter av næringsstoffer som støtter hele kroppen - fra immunforsvar, til beinbygning og muskulatur. Trener du for å øke i muskulatur, eller er du på diett for å miste fett? Da bør dette høykvalitets - proteintilskuddet være ditt førstevalg"

http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produk....aspx?plid=1806

Sånne tilskudd skal ALDRI erstatte mangelfullt kosthold. Og ikke stol på informasjonssidene deres, om det så er fra Gold`s. De selges ut fra et profittønske, ikke et mål om at ditt kosthold skal nå optimale høyder. Det er når kostholdet ditt i utgangspunktet er for dårlig, og at du trener på ugunstige tidspunkter ift mat at det unntaksvis kan være ok, og så framt du ikke er idrettsutøver som driver med utholdenhetsidrett eller styrkeidrett. Spiser du normal, sunn, kost slik at over 50 % av den totale kosten din består av komplekse karbohydrater og ca 20 % er protein, så trengs det ikek tilskudd av noe slag.

Etter trening så bør man spise uansett, og hva du velger er opp til deg, hvor mye tid du har, tilgjengelighet og matlyst. En smudie, frukt og nøtter, evt middag/kvelds hvis det er tid for der. Trener du harde utholdenhetsøkter som vare i nørmere en time og oppover så kan du godt innta en sukkerholdig væske, men er treningen på under en time så trengs det kun vann (såframt man er i høyden eller i tropevarme).

Vanskelig å gi råd ellers, for aner ikke om du har et tvangsmessig og usunt forhold til mat, vekt og trening, om du sliter med overvekt eller om du bare ønsker bedre helse og oppstramming. Kun den midterste gruppa bør gå på en vekt innimellom, de to andre kan hive den baklengs og ned i resirkbøtta.

Det anbefales å lese IOC 2003 og IAAF 2007 sine konsensus om ernæring for idrettsutøvere;

An adequate carbohydrate intake is necessary to support intensive and consistent training with lowered risk of illness and injury. Guidelines for daily intakes are about 5-7 grams per kg body mass during periods of moderate training up to about 10 g/kg during heavy training or fuelling up for competition. Protein intake should be sufficient to optimise adaptation to both strength and endurance training, but intakes of more than 1.7 g/kg/d are not necessary for any athlete.

Targets for carbohydrate intake

● Immediate recovery after exercise (0-4

hours): about 1 g per kg BW of the

athlete’s body weight per hour, perhaps

consumed at frequent intervals

● Daily recovery from a moderate

duration/low intensity training program:

5-7 g per kg BW per day

● Recovery from moderate-heavy

endurance training: 7-12 g per kg BW

per day

● Daily recovery from extreme exercise

program (more than 4-6 h+ per day):

10-12 g or more per kg BW per day

Special sports foods such as sports bars and

liquid meal supplements can provide a

compact and convenient way to consume

carbohydrate and protein when everyday

foods are unavailable or are too bulky and

impractical to consume. However, the

addition cost of these products must be

taken into account. There is little justification

for using very expensive protein-only

powders or amino acid supplements.

● In terms of proven performance benefits, no

nutrients match water and/or carbohydrate.

● During exercise lasting longer than 1 h and

which elicits fatigue, athletes are advised to

ingest 20-60 grams per hour of

carbohydrate that is rapidly converted to

blood glucose. This generally improves

performance.

● The use of commercial sports drinks with a

carbohydrate content of about 4-8% (4-8

g/100 ml) allows carbohydrate and fluid

needs to be met simultaneously in most

events. This carbohydrate can come from

sugars (i.e., sucrose, syrups containing no

more than 50% fructose, glucose),

maltodextrins or other rapidly digestible

carbohydrates.

● If carbohydrates are ingested immediately

before exercise or during rest periods in a

long contest (more than 40 minutes) it is

sometimes beneficial to continue to ingest

20-60 grams per hour throughout the

contest. This maintains the flow of glucose

into the blood-stream.

● Sodium should be included in fluids

consumed during exercise lasting longer

than 1-2 hours or by individuals during any

event that stimulates heavy sodium loss (i.e.,

more than 3-4 grams of sodium).

Kilde: http://www.olympic.org/en/content/Footer-P...OC-Commissions/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest actionkid

Til bergans:

Det er det heller ingen inne på denne tråden som har hevdet, og hvertfall ikke meg! Enig i at kosttilskudd aldri skal erstatte et normalt kosthold. Men jeg synes proteintilskudd er et fint supplement til trening, spesielt med tanke på restitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...