Gjest Gjest_hei_* Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Har lyst til å avtale time med psykolog, men jeg er usikker på hvordan jeg skal vinkle ting. Hva prater man om de første avtalene? Jeg vet hva som er galt og hvorfor jeg gjør det jeg gjør så føler egentlig ikke at jeg trenger å prate med noen om akkurat det, men heller få hjelp til å rette opp ting og komme videre. Kan en psykolog hjelpe til med det? Jeg er en ganske privat person og har egentlig ikke lyst til å prate med et fremmed menneske om mine innerste tanker og i tillegg er jeg ikke særlig god på å beskrive følelser og gjenfortelle hendelser, pluss det at jeg har et ”snev” av angst noe som gjør et jeg ganske upersonlig når jeg prater med de jeg ikke kjenner godt og ser egentlig for meg at jeg kommer til å sitte der og ikke klare å si annet enn ”eh...eh...nei, det går fint” og glemme å si noe om de viktigste tingene. I tillegg så lurer jeg på hva en hadde tenkt hvis jeg troppet opp på kontoret og sa ”hei jeg heter *********, jeg har dét, og dét og dét og dét. Fiks meg.” Æsj asså. Hvordan følte du deg etter din første time og klarte du å få med viktige ting?
Chakoya Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Hei TS! Ikke vær redd for å oppsøke psykologer. De er der for å hjelpe deg. Det er nøvendigvis ikke du som ståt for snakkingen den første timen heller. Det er heller ikke sikkert dere kommer til å snakke om ditt problem den første timen en gang. Det er heller ikke sikkert du vil føle du har kjemi med psykologen ved første treff, men kanskje etter et par ganger så kan det jo hende kjemien kommer bedre tilrette? Det hender og at noen liker å snakke med kvinner fremfor menn. Eller omvendt. For å komme til psykolog som regel må man ha henvisning fra legen sin. Ellers når du nevner dette med ¨FIKS MEG¨.... For å få ordnet deg må du yte til psykologen. Psykologen er ikke den som kan sitte i stolen og ordne deg dersom du ikke er ærlig med psykologen. Hos noen psykologer er det lang venteliste. Det er mange som trenger å få pratet litt! Noen psykologer er under den såkalte grensen for hvor mye man betaler i året hos Lege, psykologer osv. Andre psykologer er ikke det, og er dyrere. Om du har noe du ønsker å snakke med psykologen om ville jeg aboslutt vurdert å gitt det sjangsen. Psykologen har uansett taushetsplikt når det gjelder deg og dine ting så lenge du ikke overskrider en VISS grense. Som for eksempel ved at du har tenkt til å drepe noen, bare for å ta ett eksempel. (Ting som kan sette andre sitt liv i fare på denne måten mener jeg man ikke har taushetsplikt ovenfor. Det er slik jeg tror det er.) Ønsker deg lykke til!
stjernekyss Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Jeg synes du kan si AKKURAT det du skrev i innlegget ditt Man skal gå flere ganger, så om man ikke får med alt i første timen er ikke så nøye
stjernekyss Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 Psykologen har uansett taushetsplikt når det gjelder deg og dine ting så lenge du ikke overskrider en VISS grense. Som for eksempel ved at du har tenkt til å drepe noen, bare for å ta ett eksempel. (Ting som kan sette andre sitt liv i fare på denne måten mener jeg man ikke har taushetsplikt ovenfor. Det er slik jeg tror det er.) Helt riktig, opplysningsplikten står over taushetsplikten og gjelder i de tilfeller hvor det er mistanke om og/ eller fare for straffbare handlinger som vil gjenta seg i fremtiden og straffbare handlinger som er begått der følger for disse enda ikke er intrådd.
MissStiles Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Jeg begynte bare å prate på min første time og da kom det helt av seg selv. Du bestemmer jo selv hvor mye og hva du vil fortelle. Men det er jo greit å fortelle hvorfor du har oppsøkt en psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Det er viktig at du starter timene med å si akkurat det du sier her. Det er viktig at du er ærlig om hva du forventer å få ut av timene. Det er også viktig at du sier tydelig hva som er ditt behov og hvor du ønsker å legge fokuset. Men; en psykolog skal ikke fikse deg. Problemet ditt er ikke en sykdom som kan helbredes med en spesifikk type medisin som psykologen har. Psykologen skal være med på å hjelpe deg til å komme frem til en løsning som passer i akkurat ditt liv. Dette krever atlså at du er en minst like aktiv part i behandlingen som det psykologen er. Det er du som kjenner deg og vet hva som virker og ikke virker for deg. Psyoklogen kommer med forslag og andre måter å se ting på, men det er DU som fikser deg ikke psykologen. Jeg tror dette er en del av grunnen til at så mange brli skuffet når de går til en psykolog, nettopp fordi de forventer at psykologen skal sitte på en kunnskap som skal forandre livet til pasienten sin og at de kan fikse problemene ved å være sammen med klientene sine i et par timer. Om dette stemmte ville vi ikke hatt psykiske lidelser eller problemer i verden. Det er ikke slik at psykologer har en hemmelig formel som kan fikse alles problemer, MEN psykologen er en god samtalepartner som hjelper pasientene sine med å rette fokus på viktige tema i livet. Det fungerer på denne måten mer som en trener som er med på utviklingen til en spiller. Det må jobbes aktivt og intenst, psykologen/treneren kan peke på områder som trenger mer oppfølging men det er personen selv som må gjennomføre jobbingen og selv være med å vurdere hvordan den selv kan gjøre det på en måte som passer akkurat i ens eget liv. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå