Gjest Huffsa Skrevet 7. februar 2010 #1 Skrevet 7. februar 2010 Ja, hva skjer da? Når Norge ikke har mer penger å hente i oljen? Det tar jo slutt en eller annen gang..
Larsern Skrevet 7. februar 2010 #2 Skrevet 7. februar 2010 Ja, hva skjer da? Når Norge ikke har mer penger å hente i oljen? Det tar jo slutt en eller annen gang.. Den som venter får se. Jeg antar at det blir mye snakk om at forskning, sysselsetting og utvikling på andre områder har blitt forsømt til fordel for oljevirksomhet, sparing i obligasjoner og trygdeutbetalinger. Siden 70-tallet har vi hatt en heving av livskvalitet i Norge som er få andre land forunt, alt på grunn av oljen. Aldri før har så mange hatt det så godt uten å gjøre så lite, det kommer til å bli en omstilling.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 7. februar 2010 #3 Skrevet 7. februar 2010 Fornybar energi. Vannkraft. CO2 fangst.
Gjest Gjest_jacqueline_* Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Vi har fortsatt oljefondet som forhåpentligvis vil generere penger fra avkastningen lenge etter at vi har pumpet ut den siste oljen som er forsvarlig å bruke. Og så må vi satse mer på våre fornybare ressurser som ble nevnt ovenfor. Da blant annet vannkraft! Det blir spennende å følge med på utviklingen!
bombadilla Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Vi har fortsatt oljefondet som forhåpentligvis vil generere penger fra avkastningen lenge etter at vi har pumpet ut den siste oljen som er forsvarlig å bruke. Og så må vi satse mer på våre fornybare ressurser som ble nevnt ovenfor. Da blant annet vannkraft! Det blir spennende å følge med på utviklingen! For tiden forskes det mye på offshore vindkraft. Det har jeg tro på!
Gjest brutal_mann Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 Ja, hva skjer da? Når Norge ikke har mer penger å hente i oljen? Det tar jo slutt en eller annen gang.. Med litt flaks så blir folk tvunget til å ta vare på hverandre. Med litt flaks så forsvinner den kvalmende materialistiske holdningen alle har her i landet. Med litt flaks så forsvinner alle de feite menneskene fra landet. Med litt flaks får vi en nasjon der andre ting en penger betyr noe.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 Med litt flaks får vi en nasjon der andre ting en penger betyr noe. Det er slik i dag også. Du må bare se litt under overflaten. Kultur blomstrer i oppgangstider og i nedgangstider. Folk bryr seg om hverandre og P2's program "Verdibørsen" er populært som aldri før: http://www.nrk.no/programmer/sider/verdiboersen/
Gjest brutal_mann Skrevet 7. februar 2010 #9 Skrevet 7. februar 2010 Det er slik i dag også. Du må bare se litt under overflaten. Kultur blomstrer i oppgangstider og i nedgangstider. Folk bryr seg om hverandre og P2's program "Verdibørsen" er populært som aldri før: http://www.nrk.no/programmer/sider/verdiboersen/ Hvilke folk? Hvor er disse hen? For jeg leter med lykt og lupe, men jeg finner dem aldri.
Hanselot Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Det er slik i dag også. Du må bare se litt under overflaten. Kultur blomstrer i oppgangstider og i nedgangstider. Folk bryr seg om hverandre og P2's program "Verdibørsen" er populært som aldri før: http://www.nrk.no/programmer/sider/verdiboersen/ Folk bryr seg om Verdibørsen, det er klart. Men mest fordi det gir lytterne ett eller annet. Jeg har ikke hørt det, så jeg kan ikke uttale meg om hva. At mange hører på ett radioprogram betyr ikke at mange bryr seg om andre mennesker, selv om det er ett program om verdispørsmål. Det gjelder å finne den ene eller de få man treffer i løpet av livet som faktisk får fram det gode i en og klamre seg fast til denne for resten av livet.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Folk bryr seg om Verdibørsen, det er klart. Men mest fordi det gir lytterne ett eller annet. Jeg har ikke hørt det, så jeg kan ikke uttale meg om hva. At mange hører på ett radioprogram betyr ikke at mange bryr seg om andre mennesker, selv om det er ett program om verdispørsmål. Det gjelder å finne den ene eller de få man treffer i løpet av livet som faktisk får fram det gode i en og klamre seg fast til denne for resten av livet. Jo da, det er én blant mange indikatorer. Selvsagt bryr folk seg om hverandre. Kan du vise til noe annet? Om folk ønsker å finne andre folk, så får de det alltids til. De som velger å sture inne alene og ikke tar kontakt med andre, får kanskje ikke så mye i retur.
Gjest Gjest_Isabell_* Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 Tror personlig at Norge kommer til å leve av følgende etter at oljen er slutt: - Økoturisme / opplevelsesferier - Eksport av klimateknologi - Kultureksport (musikk/film, etc) - Eksport av norsk design - Eksport av miljøvennlig energi (vann/vindkraft)
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #13 Skrevet 8. februar 2010 Når oljen tar slutt, så er det slutt med den verden vi kjenner. Jeg tror kanskje enkelte her tror at Norge vil fortsette å være et rikt land i fremtiden, men faktum er at det er så mange faktorer som spiller inn, og som desverre gjør at det ser mørkt ut for Verden. Befolkningsvekst er noe som ikke nevnes i media, og de få som tør nevne det kalles menneskehatere. Innen 2030 vil det være omlag 10 milliarder mennesker på Jorda. Et annet problem er at land som India og Kina, hvor omlag 1/3 av Verdens mennesker bor, ønsker å ta del i den velstanden vi har i Vesten. I Inda i dag er det en eksplosjon av mennesker som ønsker å fly, kjøre bil og ha mobiltelefon. Peak oil er allerede et faktum (sjekk gjerne SSB), dvs at vi fobruker mer olje enn vi pumper opp. Og vi gjør stadig mindre funn av olje enn vi gjorde på 70-80-tallet. Det forskes alt for lite på ny teknologi, selv om det i blandt er enkelte "solskinnshistorier" bokstavlig talt. Faktum er at vi ikke har noen reell alternativ kilde til strøm og transport. Ja, enkelte vindmølleparker dukker opp, feks på kysten av Skotland, bla involvert med Statoil, men vindmøller og solceller dekker kun små behov for strøm, og da kun for hus og stasjonart næringsliv. All økonomi i dag er globalisert, og all handel krever transport. Fly og båter (som står for 80-90% av all transport mellom land, unntatt intra-europeisk handel) går utelukkende på bensin og diesel. Det er vansklig å spå når oljemangel vil bli et problem. Og oljen vil selvsagt ikke forsvinne på dagen, men når markedet forstår at oljen sakte men sikkert i store kvanta blir mindre, vil prisene på olje stige (og i motsetning til før, ikke synke igjen). Handelsvarer vil bli dyrere, de fattige landene i vekst vil bli fattige igjen. Handel mellom Kina og USA vil bli svekket, flere vil bli fattige selv i vestlige land, varer vil bli enda dyrere. Konservative forskere mener at oljen vil være slutt innen 2150. Andre mer liberale mener at innen 2100 vil olje-alderen være så godt som over. Det vi uansett vet, er at det livet vi kjenner nå, med ubegrenset tilgang til olje, kommer til å være over innen dette århundret. Om vi gjør massive tiltak, satser på bærekraftig utvikling, hemmer befolkningsvekst, opplyser verdens befolkning om dette, og stoler på at massene vil tåle en såpass sterk opplysning, og oppfordrer de rikeste i verden gjennom lovgivnig å forbruke mindre, så vil det kanskje kunne fungere. Man må også huske på at mennesker i de fattige landene drømmer om å leve som oss, og vil gjøre alt for å kunne det. "Hvorfor skal dere få lov til å gjøre alt, mens vi må være fattige?" har jeg hørt mange si. Det er derfor vansklig å fortelle fattige land at de IKKE kan være med i utviklingen, spesielt når vi ikke gjør vårt for å senke våre standarder og VILLE forbruksmønster. Men mest sannsynlig vil vi fortsette å bruse på slik vi alltid har gjort. Amerikanere vil kjøre sine svære SUV`er helt til de en dag ikke får fyllt på tanken. Europa vil falle i hendene på et massivt innvandringspress fra Østen og Afrika, samtidig som olje-avhengig handel mellom nasjoner vil mer eller mindre stoppe opp. Har vi ikke satset på lokal produksjon, elektrisk høyhastighetstransport (tog, underjordisk tog, elektriske båter etc) og forstått at det forbruket vi har her i vesten ikke er bærekraftig så vil vi rett og slett gå inn i en ny middelalder. Ingen epoker i historien har vart evig, og oljealderen vil nok i fremtiden leses om i historiebøkene som en tid da menneskene virkelig dreit på draget. Jeg håper bare fremtidlige generasjoner lærer av våre feil. Hilsen anonym oljearbeider
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå