Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 Jeg er en jente på 16 år, og på skolen skal vi snart begynne med ett musikk prosjekt hvor man må synge, danse eller spille instument foran hele klassen, men siden jeg egentlig ikke kan noen av delene, må jeg bare prøve å synge.. Og hvis man ikke fremfører, så får man stryk. Men problemet et at jeg sliter med sosial angst! Jeg tør ikke engang å rekke opp hånda i timen eller å ha fremførig, hvordan skal jeg klare å SYNGE da? Jeg kommer til å skjelve, og når jeg er nærvøs pleier jeg å ha problemer med å puste og svelge, og da kan det bli vanskelig å synge. og det er rett og slett det værste jeg kunne tenke meg å gjøre. Det jeg lurer på er om det er mulighet for å meg å ta et par beroligende piller litt før fremføringen? (hvis jeg spør legen) Noen som har erfaring med sånne piller? og det er vel ikke sånn at man sovner- men bare slipper seg litt mer løs?
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 6. februar 2010 #2 Skrevet 6. februar 2010 Eg syns du burde snakke med læreren din og prøve få til ein ordning. Og få hjelp til å mestre angsten din, det er bedre du gjør det nå enn seinere, for på VGS er det ofte meir snakking (diskutering), fremføringer, og muntlig eksamener og prøver Eg sliter med det samme, hadde ein god blanding av det og dårlig syn eg nekta gjøre noe med og det ødela mye for meg i skolen.
NovaFlare Skrevet 6. februar 2010 #3 Skrevet 6. februar 2010 Hvis læreren din er steil, så hadde jeg kontaktet helsesøster og bedt henne snakke læreren din fra det. Klart du ikke skal utsettes for sånt hvis det er mer ubehagelig for deg enn hva som normalt, på grunn av angst.
tineline Skrevet 7. februar 2010 #4 Skrevet 7. februar 2010 (endret) Jeg gikk på musikklinja med sang som hovedinstrument, og har aldri vært nervøs for å synge foran publikum, fordi jeg vet jeg kan det. MEN - vi skulle ha ensembleledelse (dirigeringsopplæring) i hele to år, og der følte jeg veldig at jeg kom til kort. Det var vanlig å forsøke seg på å slå inn forskjellige instrumenter, og å dirigere styrkegrad osv, men jeg klarte rett og slett ikke koordinere armene til mer enn å slå takten, og ble så nervøs av disse dirigeringene at jeg begynte å gråte en gang. Vi skulle jo selvfølgelig dirigere hele klassen, som alle var musikere og hadde sett massevis av dirigenter opp gjennom. Min løsning var rett og slett å gjøre en avtale med læreren. Jeg skulle dirigere et minimum av ganger (kun når det ble min tur alfabetisk), jeg skulle slippe å gjøre det flere ganger etter hverandre (som var vanlig for å rette opp feil), og jeg skulle komme opp, dirigere, og så sette meg igjen uten videre kommentarer fra læreren. Dersom jeg gjorde alt dette, skulle jeg få en treer. Avtalen fungerte veldig fint for meg! Nøkkelen er at læreren er et medmenneske som skjønner at enkelte har mer problemer med å vise seg fram enn andre. Dersom læreren ikke forstår dette, må du gå til rådgiver og fortelle hvordan du har det. Dersom rådgiver ikke forstår, er vel helsesøster eller PPT rette instans. Går du ikke til PP-tjenesten, burde du starte opp med dette så tidlig som mulig. Og er du heldig, får du pp-behandleren til å sette opp en time akkurat når dere skal ha framføring. Da får du ikke fravær og læreren kan ikke stryke deg heller. Endret 7. februar 2010 av tineline
Gjest Gjest_Studenten_* Skrevet 7. februar 2010 #5 Skrevet 7. februar 2010 Det jeg lurer på er om det er mulighet for å meg å ta et par beroligende piller litt før fremføringen? (hvis jeg spør legen) Noen som har erfaring med sånne piller? og det er vel ikke sånn at man sovner- men bare slipper seg litt mer løs? Beroligende tabletter som f.eks. Vival eller Valium virker slik på kroppen ja. Man blir mer "uredd"og avslappet. Noen blir søvninge også, men det skjer vanligvis en stund etterpå (som bivirkning). Men dette kan variere mye fra person til person. Du kan selvsagt gå til legen å spørre. Jeg fikk Vival mot flyskrekk og har også brukt det en gang jeg hadde en større fremføring på skolen. Har bare gode erfaringer (fikk ønsket beroligende effekt uten å bli sløv/treg, og ble ikke trøtt etterpå).Det er min erfaring. Alternativt kan du jo be legen om en legeerklæring slik at du slipper fremlegget. Skolen kan ikke sette seg over det, og tvinge deg da. Absolutt siste utvei er vel å spille syk den aktuelle dagen og få en legeerklæring. MEN: På lang sikt er det absolutt best å følge de rådene som allerede er gitt her i tråden. Snakk med noen som kan hjelpe deg, og prøv å ta problemet ved roten. Det vil du ha veldig mye igjen for senere. Kanskje du kan få en annen, og mer anonym rolle i fremføringen hvis du snakker med læreren og helsesøster? Husk at det er veldig, veldig vanlig å slite med dette. Du er ikke rar, og du er garantert ikke den eneste i klassen som føler det slik. Det finnes absolutt hjelp å få, og som sagt: læreren kan ikke tvinge deg hvis du leverer legeerklæring. Dette ordner seg! Lykke til
Gjest gjestus Skrevet 7. februar 2010 #6 Skrevet 7. februar 2010 Dette har jeg ogsa lurt pa. Jeg er 25 aar og gaar pa universitetet, og i fag dette semesteret maa man ha presentasjoner. Jeg hater det. Jeg faar panikk, ordene stokker seg om, jeg faar ikke puste ordentlig, og jeg hyperventilerer og kan begynne aa grine. Jeg har jo ikke lyst til aa ha det sann, det beste hadde vaert aa laert meg til aa klare det, ikke unngaa det. Vet ikke hvor forstaaelsesfulle laerere i hoyere utdanning er. Huff, gruer meg saa mye.
Gjest Gjest_Studenten_* Skrevet 7. februar 2010 #7 Skrevet 7. februar 2010 Dette har jeg ogsa lurt pa. Jeg er 25 aar og gaar pa universitetet, og i fag dette semesteret maa man ha presentasjoner. Jeg hater det. Jeg faar panikk, ordene stokker seg om, jeg faar ikke puste ordentlig, og jeg hyperventilerer og kan begynne aa grine. Jeg har jo ikke lyst til aa ha det sann, det beste hadde vaert aa laert meg til aa klare det, ikke unngaa det. Vet ikke hvor forstaaelsesfulle laerere i hoyere utdanning er. Huff, gruer meg saa mye. Er så leit å lese at folk sliter med dette... Tror det varierer en del mellom studiestedene hvor forståelsesfulle lærere/forelesere er..(desverre). Det er ikke alle steder det finnes "Ta-ordet-kurs" heller.. Hvis det er slike kurs der du går kan det være lurt å henge seg på. Men du har uansett krav på tilrettelegging, akkurat slik dyslektikere eller studenter med fysiske plager har. Da jeg studerte hadde vi f.eks. noen i klassen som var dårlige i norsk skriftlig. De søkte om å få ta eksamen muntlig istedet. I ditt tilfelle bør det være mulig å søke om å få ta muntlig eksamen som skriftlig, og/eller levere skriftlig framfor muntlig fremlegg. Snakk med studieveilederen og evt. legen.
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 7. februar 2010 #8 Skrevet 7. februar 2010 i ditt tilfelle hadde jeg først forsøkt å få fritak fra dette hos lege. dette hadde jeg ikke anbefalt dersom det var et vanlig foredrag, men fordi det handler om å skulle fremføre noe man faktisk ikke kan. jeg gikk også på musikklinje med klassisk sang, og var ekstremt nervøs hver gang. men så lærte jo også jeg teknikker av min sangpedagog, og den hjelpen får jo ingen av dere her. glem beroligende piller, det blir man jo ganske sløv av...... men: du må få hjelp for din sosiale angst, og dette kan bare være et engangstilfelle dersom du får fritak. dersom du forklarer viljen til dette for legen din tror ejg det skal gå fint å få fritak en gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå