Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg med kostholdet?


Gjest Trultn

Anbefalte innlegg

Noen som har lyst å hjelpe meg med et kostholdsprogram?

Jeg er 166 og veier 78 kilo, og er gravid.

Har gått opp 4 kilo etter jeg ble gravid, og vil ikke legge på meg mer enn jeg MÅ i svangerskapet..

Fra før jeg ble gravid så hadde jeg noen kilo for mye, 9 kilo ca..

Min drømmevekt er 65 kilo..

Jeg er ikke så glad i å trene, men er veldig glad i å være ute å bevege meg.. Jeg går 4 km hver dag, og prøver å komme meg på fjellet så ofte jeg kan..

Hvor langt burde jeg gå i uken?

Hvor ofte burde jeg spise?

Hvor mye burde jeg spise?

Hvor ofte kan jeg unne meg snop o.l?

Hva bør jeg absolutt holde meg unna?

Jeg har så lite peiling på kosthold og sånt at det er pinlig! :( Og jeg blir utrolig glad om noen vil hjelpe meg!! Da blir du/dere mine engler!

På forhånd tusen takk for svar!! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så vil helsestasjon, jordmor og endel nettsider gi deg god info. Bare sørg for at nettsider o.l er fra nøytrale hold, slik at det ikke er enkeltpersoner som skal forkynne en eller annen "oppdagelse" i matveien.

Såframt du er frisk og normalvektig, så er det KUN i siste trimester at du har behov for mer energi. Øk da inntaket med ca 200-300 kcal per dag. Ellers så ta dobbel dose folat gjennom hele perioden, samt følg med på jernverdier, kalsium og Vit D (de to siste må begge være tilstede for at kalsium skal nyttiggjøres i kroppen). Utover det så spis sunt, fornuftig og beveg deg så mye du kan. Kvinner som er i god form har prosentvis en lettere fødsel med mindre komplikasjoner, er generelt mer fertile, og kommer seg fortere etter fødselen.

Unngå for stort inntak av vit A, da dette er teratogent for fosteret (skadelig). Hvis du tar tran eller fiskeoljer så kutt det ut, og ikke spis laks/ørret og annen fet fisk mer enn en-to ganger i uka. Vær også obs på skalldyr og sjømat, samt unngå å spise rå mat og rå egg (grunnet fare for bakterier, spes alger og salmonella).

Det er alt jeg kommer på i farta, skal skrive mer hvis det er vesentlige ting jeg har utelatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt på vei er du? Det er også litt enklere å vurdere kostholdet ditt om du skriver opp hva du spiser ila. en typisk dag. :)

Unngå for stort inntak av vit A, da dette er teratogent for fosteret (skadelig). Hvis du tar tran eller fiskeoljer så kutt det ut, og ikke spis laks/ørret og annen fet fisk mer enn en-to ganger i uka. Vær også obs på skalldyr og sjømat, samt unngå å spise rå mat og rå egg (grunnet fare for bakterier, spes alger og salmonella).

Her er jeg litt uenig med deg. Inntak av omega-3 er viktig for utviklingen av barnets hjerne, og man anbefaler av den grunn at gravide tar tran hver dag. Gravide må i utgangspunktet ha et noe begrenset inntaket av fet fisk og enkelte andre fiskeslag pga. miljøgifter som lagres i fisken, så tran (el.l.) er verdifullt. Man bør imidlertid ikke ta multivitamintilskudd om man tar tran som gravid, nettopp fordi man ikke bør overskride anbefalt mengde A-vitamin.

Rå egg kan gravide i Norge fint spise (med unntak av måseegg). En del rå mat kan også spises, så fremt man spiser det ferskt. Et eksempel er røkt laks og sushi (med unntak av tunfisk). De fleste typer kjøtt i hele stykker kan også fint spises uten å være gjennomstekte, så fremt det har vært gjennom lengre tids dypfrysing, og at man sørger for at alle overflater av kjøttet er godt stekt. (Frysingen dreper parasitten toxoplasma, og stekingen dreper overflatebakterien listeria, begge kan potensielt finnes i kjøtt. Toxo og listeria bør unngås av gravide.)

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, omega3 er viktig, men det er helt forskjellig fra vit A. Problemet med fiskeoljer, tran og en god del omega-tilskudd er at de inneholder store mengder vit A, eller prekursorer til dette vitaminet. Derfor blir det anbefalt at man holder seg til tilskudd som kun inneholder essensielle fettsyrer, uten vit A. Fet fisk bør begrenses til et par dager i uka, mens annen fisk godt kan spises i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at omega-3 ikke er det samme som vitamin A. ;)

Poenget er at om man ikke får i seg tilstrekkelig med fet fisk (som man ofte ikke gjør som gravid pga. miljøgifter), bør inntaket av omega-3 komme fra andre kilder. Man må selvfølgelig passe på at inntaket av A-vitamin ikke er for stort, men slik jeg forstår det er ikke dette noe man risikerer om man har et normalt kosthold med begrenset inntak av fet fisk, og samtidig tar tran. Hvis du kan kvantifiserer risikoen for å gå over anbefalt inntak av A-vitaminer om man tar tran (som tilsvarer omtrent 0,25 mg vit A daglig), endrer jeg gjerne mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er klar over at omega-3 ikke er det samme som vitamin A. ;)

Poenget er at om man ikke får i seg tilstrekkelig med fet fisk (som man ofte ikke gjør som gravid pga. miljøgifter), bør inntaket av omega-3 komme fra andre kilder. Man må selvfølgelig passe på at inntaket av A-vitamin ikke er for stort, men slik jeg forstår det er ikke dette noe man risikerer om man har et normalt kosthold med begrenset inntak av fet fisk, og samtidig tar tran. Hvis du kan kvantifiserer risikoen for å gå over anbefalt inntak av A-vitaminer om man tar tran (som tilsvarer omtrent 0,25 mg vit A daglig), endrer jeg gjerne mening. :)

TS spurte om generelle råd, derfor har jeg ikke gått innpå spesifikke doseringer av det enkelte stoff, men siden du spør så skal jeg svare.

Essensielle fettsyrer er viktig, og om man ni eller nitti, det er det få som bestrider.

Jeg skrev svært generelt om hvorfor man bør begrense inntak av div stoffer, og der ser jeg at jeg burde ha gjort en bedre jobb. Det restriktive inntaket av fet fisk og en del skalldyr er pga miljøgifter først og fremst, men og så mtp på vit A. Annen kvit fisk går greit. Det går stort sett greit å ta tran sammen med fet fisk et par ganger i uka, så jeg hadde ikke klikket i vinkel hvis dette hadde blitt gjort. Men, det er den kumulative effekten per dag man må se på tross alt. Tar man vitamintabletter i tillegg til å ta tran og spise feit fisk, så kan det være ok å ha et øye med det totale inntaket.

Det jeg helt glemte å nevne var leverprodukter, og det inkluderer alt av posteier. Det er konsentrerte vit A-bomber, og bør ikke spises av den gravide.

Det daglige behov for vit A er satt til 700 RE for kvinner, og 800 RE for menn, det samme som for gravide (800 RE). 1 RE = 1 retinol equivalent = 1 mikrogram (μg). RE har overtatt for IU (international units), som ikke var en standardisert måleenhet, men varierte alt etter hvilket stoff, noe som var sabla forvirrende.

En gravid kvinne har dermed et dagsbehov på ca 800 μg.

Betakaroten, som finnes i de fleste grønnsaker og fukter/bær med veldig sterke farger (gulrot, brokkoli, paprika), er ikke toksisk i så måte, så man trenger ikke være redd for å spise gulrøtter under svangerskapet.

Mattilsynet har god info om hvilke matvarer gravide bør holde seg unna, og det ble lenket til flere gode infosider i et annet innlegg. Anbefaler deg dette som sengelektyre framover, og det er kunnskap som er nyttig for livet :)

De to viktigste avgjørelsene et menneske tar er hva man spiser og hvor fysisk aktiv man velger å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Det jeg ville frem til er at man kan ikke på et generelt grunnlag si at gravide ikke skal ta tran. (Fiskelever er forøvrig frarådt å spise for gravide, både mtp. innhold av vitamin A og miljøgifter.)

Mattilsynet har god info om hvilke matvarer gravide bør holde seg unna, og det ble lenket til flere gode infosider i et annet innlegg. Anbefaler deg dette som sengelektyre framover, og det er kunnskap som er nyttig for livet :)

Jeg er litt usikker på om kommentaren var myntet på meg eller TS, men om den var myntet på meg: til info så er jeg selv gravid og har nok satt meg godt inn i dette. :)

TS - beklager avsporingen!

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - beklager avsporingen!

Lett for i ett disksjonsforum, du er ikke den første og garantert ikke den siste :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...