Gå til innhold

Hodebunns problem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i noen år slitt med kløe/svie i hodebunn og flass (eller det heter kanskje dryss siden det ikke er så store flak). Dette er værst om vinteren, men det flasser/drysser også om sommeren. Har prøvd sjampo for tørr hodebunn, flass, sensitiv hodebunn osv. Nå bruker jeg en sjampo som visstnok skulle være veldig bra fra kms, men som vanlig hjelper det bare et par ganger også er vi tilbake til start.

Avslutter hårvasken med kaldt vann.

Var hos legen, men fikk ikke annen hjelp enn beskjed om å spørre på apoteket.

Noen som har noen gode råd til en som snart gir opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fungoral? Det er en sjampo fra apoteket som lukter sært, men hjelper på flass forårsaket av noen slags sopp, tror jeg.

Ellers er jeg typisk kløende og flassende i hodebunnen pga allergi, og jeg har rett og slett måttet slite meg gjennom å finne ut hvilke sjampoer jeg tåler og ikke. Konklusjonen er selvsagt personlig, men jeg har iallefall enda til gode å tåle sjampo fra dagligvarebutikk. Jeg kjøper mine på Body shop, der tåler jeg alle varianter. Jeg tåler også sjampoene fra Origins, men de gir meg kviser i hårfestet, så da er vi over på en annen plage. :klø:

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Begynte å klø i bakhodet for 1 uke siden, sambo var snill og kjøpte shampo som skulle lindre og anti-itch gel fra apotek. Fikk beskjed der at om det ikkje gav seg etter 1-2 uker så måtte eg til lege med det. Og sikkert få henvisning videre til hudlege elns.. Kanskje du burde oppsøke ein hudlege som kan sjekke det litt meir nøye?

Skrevet

Fungoral var veldig effektiv de to første ukene, så kom problemet tilbake.

Jeg må vel kanskje tilbake til legen og mase litt om henvisning til hudlege.

Skrevet

Ja, kom deg til hudlege!!

Og evt annen lege som HJELPER deg! for du kan jo ikke gå rundt sånn, sikkert ikke behaglig!

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

jeg synes at decubal dry scalp treatment (apotek) er ganske bra.

Men blir jo langt i fra fin i hodebunnen av den heller:P Jeg har samme problem og har prøvd den shampoen fra kms selv, men det går i perioder uansett.

MEN; den fra decubal er iallefall den beste jeg har prøvd, så anbefaler den! Verdt å prøve:)

Skrevet

Jeg har eksem i hodebunnen og det kan være grunnen til dine flassproblemer. Fungoral hjelper dårlig på meg, og jeg har store "klaser" med sår som væsker og blør. Jeg prøver å unngå vaske håret hver dag, samt å bytte på shampoer. Det merker jeg hjelper meg litt, men jeg må nok egentlig hudlege for problemet mitt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja, det å vaske håret ofte er jo heller ikke bra. Glemte å si at det har lettet betydelig når jeg bare vasker håret hver 4. dag. Frisøren min sier at folk med normalt hår bare trenger å vaske håret 3 ganger på to uker.

Det krever litt tilvenning, men etterhvert tåler håret fint å bli vasket sjeldnere. Man kan venne håret og hodebunnen til det gradvis, ved f.eks å øke til 1,5 dager, så 2, så 2,5 dager osv.

Skrevet

Jeg hadde samme problem som deg, i tillegg til at det klødde uansett hvilken sjampo jeg brukte, klødde sånn at jeg fikk store sår...

Det som hjalp meg var en sjampo som heter "selukos". Kjøpes på apoteket.. Jeg brukte den hver gang jeg vasket håret i et par uker, så en gang i uken, og nå bruker jeg den bare når jeg merker at jeg begynner å klø...

Denne har vært redningen min!! Jeg bruker den kanskje en gang annenhver mnd... Bruke vanlige frisør sjampoer når jeg ikke bruker selukos...

Det eneste som er dumt med den er at den ikke lukter så godt, men det kan jeg leve med!

Gjest Gjest_fiffi_*
Skrevet

Har vært plaget av sår, eksem og flass i hodebunnen. Fikk skrevet ut Diprosalic liniment (kortison) til hodebunnen av hudlegen min. Ett par behandlinger og er god som ny!

Gjest pastabasta
Skrevet

ikke glem at det også kan være lus.

fint om noen kikker på det...

Skrevet
Har vært plaget av sår, eksem og flass i hodebunnen. Fikk skrevet ut Diprosalic liniment (kortison) til hodebunnen av hudlegen min. Ett par behandlinger og er god som ny!

Det fikk jeg også, men på meg virket det kun under behandlingen... Hvis jeg trappet ned eller kuttet ut kom det tilbake...

Skrevet

Fungoral shampooen skal ligge i håret ganske lenge for å trekke seg inn, og funker vel egentlig kun dersom det er malasessia furfur som er årsaken til drysset, tror jeg.

Hva med å rett og slett prøve å helle på litt olje, da, og gå med det inne i helgen? Kapsler inn væske i huden, dersom problemet er veldig tørr hud, og kløe.

Skrevet
ikke glem at det også kan være lus.

fint om noen kikker på det...

Man har da ikke lus i flere år uten å merke det?

• 11 måneder senere...
Skrevet

Har lest utallige poster i en årrekke, har selv diagnose fra 12 år tilbake. Symptomene vender hele tiden tilbake fordi dere behandler kun symptomene

og ikke årsaken. Nemlig kosten! Prøv å kutte ut ting som fastfood, røyk, alkohol, melkeprodukter etc.

Jeg bruker vanlig olivensåpestykke til hprvask, kan være i over natta og skylles ut neste dag. Glem såkalte luksushampoer!!!

Drikk vann istedenfor brus og kaffe.

Grove kornsorter anbefales. Og den store hemmeligheten; amerikansk safrante.

Mvh

Reddende engel

Skrevet

Har lest utallige poster i en årrekke, har selv diagnose fra 12 år tilbake. Symptomene vender hele tiden tilbake fordi dere behandler kun symptomene

og ikke årsaken. Nemlig kosten! Prøv å kutte ut ting som fastfood, røyk, alkohol, melkeprodukter etc.

Jeg bruker vanlig olivensåpestykke til hprvask, kan være i over natta og skylles ut neste dag. Glem såkalte luksushampoer!!!

Drikk vann istedenfor brus og kaffe.

Grove kornsorter anbefales. Og den store hemmeligheten; amerikansk safrante.

Mvh

Reddende engel

:engel: faktisk :hoho:

Skrevet

Hvem er Hodebunn? Og hvilket problem har h*n? :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...