Miss moneypenny Skrevet 6. februar 2010 #1 Skrevet 6. februar 2010 Har endelig fått babysenga i hus, den har stått i en kjeller i mange år. Den må igjennom en grundig vask, men den lukter skikkelig kattepiss, så jeg lurer på om det er forsvarlig å bruke den i det hele tatt? Tenkte å male den med grønnsåpe og salmiakk, også gå over med varmt vann etterpå for å få vekk såpen igjen, også male den. Tror dere det er bra nok? Eller burde jeg bare kjøpe ny? -Hysterisk -
Gjest Vilma Skrevet 6. februar 2010 #3 Skrevet 6. februar 2010 Jeg ville prøvd å vaske den skikkelig før jeg kastet den
Caramba Skrevet 6. februar 2010 #4 Skrevet 6. februar 2010 Salmiakk tar knekken på det meste av dårlig lukt. Når jeg er på besøk hos mamma og pappa sover mine barn i mamma og pappas gamle babyseng som er over 40 år gammel. Da den ble skrubbet var den god som ny, med ny madrass.
Miss moneypenny Skrevet 6. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2010 Hehe jeg mente altså vaske den med grønnsåpe og salmiakk men det skjønte dere regner jeg med Da prøver jeg å vaske den, et par ganger kanskje med noen dagers mellomrom, også noen strøk maling hvis jeg blir kvitt lukta. Hvis ikke får jeg bare kjøpe ny, er jo forsåvidt greit det og. Takk for svar!
Renesmee Skrevet 6. februar 2010 #7 Skrevet 6. februar 2010 Pass på å bruk babyvennlig maling. De små har en tendens til å bite i den øverste kanten når de er store nok til å stå i senga . På nye senger følger det med et "plasttrekk" til langsidene for å hindre at det blir merker i senga, og sikkert også for å unngå at de får i seg maling og trebiter
Saeria Skrevet 6. februar 2010 #8 Skrevet 6. februar 2010 Prøv gjerne eddik også som foreslått. Det er en super odørkiller.
Miss moneypenny Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2010 Pass på å bruk babyvennlig maling. De små har en tendens til å bite i den øverste kanten når de er store nok til å stå i senga . På nye senger følger det med et "plasttrekk" til langsidene for å hindre at det blir merker i senga, og sikkert også for å unngå at de får i seg maling og trebiter Ja der sier du noe! Vi har fått maling av han vi fikk senga av, men at den er så veldig babyvennlig tviler jeg på. Tror jeg kjøper ny maling hvis jeg bestemmer meg for å beholde senga. Prøv gjerne eddik også som foreslått. Det er en super odørkiller. Supert, alle tips skal prøves
Saeria Skrevet 7. februar 2010 #10 Skrevet 7. februar 2010 Jeg tror det skal gå greit om du maler relativt kjapt, slik at malingen får gasset fra seg. Babyvennlig er jo green room og sens. De gasser lenger av seg da enn lady og oljemaling, men er best når man er gravid. Jeg malte med litt lady også under svangerskapet. Skulle male møbel, og da er ikke sens tingen. Jeg skulle ha høyglans, nemlig. Så lenge luftingen er bra, går det greit. Jeg malte som en tulling med sens. 3 rom fikk gjennomgå på kort tid. 3-4 strøk i hvert.
Gjest Alatrariel utlogget Skrevet 7. februar 2010 #11 Skrevet 7. februar 2010 Jeg ville ikke ha vasket med salmiakk... Det gjør ofte kattepiss lukten værre, også hvis dere skulle få en katt inn i huset, så tiltrekkes den av blandingen salmiakklukt og kattepiss... Gå heller for eddik og grønnsåpevann
Concertina Skrevet 7. februar 2010 #12 Skrevet 7. februar 2010 (endret) Jeg tror det skal gå greit om du maler relativt kjapt, slik at malingen får gasset fra seg. Babyvennlig er jo green room og sens. De gasser lenger av seg da enn lady og oljemaling, men er best når man er gravid. Jeg malte med litt lady også under svangerskapet. Skulle male møbel, og da er ikke sens tingen. Jeg skulle ha høyglans, nemlig. Så lenge luftingen er bra, går det greit. Jeg malte som en tulling med sens. 3 rom fikk gjennomgå på kort tid. 3-4 strøk i hvert. Det stemmer ikke, dette er tatt fra Jotuns hjemmeside: Hovedstoffet som damper av fra et vanntynnet produkt er vann. I tillegg kan det dampe av mindre mengde organiske stoffer (f.eks glykoletere) fra produkter som inneholder dette. Moderne vann-tynnede, løsemiddelfrie produkter er ferdig avdampet etter ca 4 uker. Sens serien avgir lite avdamping mens du maler, og tester viser at emisjonen er nede på et helt minimalt nivå allerede dagen etter at rommet er ferdig malt. Olje/alkydprodukter er tynnet med enten med vann eller white spirit. Uansett hva produktene er tynnet med vil de herde ved reaksjon med luft. Denne prosessen kan vare i 2–3 mnd. I denne perioden damper det av mindre mengder organiske stoffer. Altså, vanlig vannbasert maling (Jotun Lady osv) bruker ca 4 uker før de er ferdig avdampet, oljemaling kan ta opptil 2-3 mnd, mens Sens er ferdig avdampet i løpet av noen timer rett og slett. Endret 7. februar 2010 av Concertina
Miss moneypenny Skrevet 7. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 7. februar 2010 Jeg tror det skal gå greit om du maler relativt kjapt, slik at malingen får gasset fra seg. Babyvennlig er jo green room og sens. De gasser lenger av seg da enn lady og oljemaling, men er best når man er gravid. Jeg malte med litt lady også under svangerskapet. Skulle male møbel, og da er ikke sens tingen. Jeg skulle ha høyglans, nemlig. Så lenge luftingen er bra, går det greit. Jeg malte som en tulling med sens. 3 rom fikk gjennomgå på kort tid. 3-4 strøk i hvert. Hehe, mye energi? Jeg har planer om å male 2 kommoder i samme slengen, når jeg først setter igang liksom.. men da er ikke sens så bra? Tenker jeg tar meg en tur ned på malebutikken iløpet av uka og ber om noen råd jeg! Jeg ville ikke ha vasket med salmiakk... Det gjør ofte kattepiss lukten værre, også hvis dere skulle få en katt inn i huset, så tiltrekkes den av blandingen salmiakklukt og kattepiss... Gå heller for eddik og grønnsåpevann Hm, ok. Jeg fikk noen tips om at salmiakken fjerner kattepiss lukten, men det kan jo hende det ikke stemmer. Og jeg har jo 2 egne katter, så jeg vil ikke akkurat oppmuntre de til noe. Da prøver jeg eddik og grønnsåpe først
Saeria Skrevet 7. februar 2010 #15 Skrevet 7. februar 2010 Sens funker. Det var jeg som med min midlertidige hønsehjerne blandet litt. Mal og kos deg! Ja, jeg hadde et flott svangerskap, med greit med energi på slutten, til tross for at jeg var stor som en hval. Jeg følte meg ganske snerten da, men bildene viser noe helt annet! Snakk om å se det en vil se.
Aftensol Skrevet 8. februar 2010 #16 Skrevet 8. februar 2010 Hm, ok. Jeg fikk noen tips om at salmiakken fjerner kattepiss lukten, men det kan jo hende det ikke stemmer. Og jeg har jo 2 egne katter, så jeg vil ikke akkurat oppmuntre de til noe. Da prøver jeg eddik og grønnsåpe først Hmm... Kan hende det tar vekk lukten for mennesker forresten.. Men kattene lukter det, også er det amoniak i salmiakk.. Det er det samme som er i kattetiss...
Saeria Skrevet 8. februar 2010 #17 Skrevet 8. februar 2010 Ja, å vaske med salmiakk kan gjøre det hele mer stas for katter. Det fant vi ut før pus var kastrert. Ikke stas å komme til en hybel som stinket av hannkatturin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå