Gå til innhold

Hjemmebrent

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min forlovede lager nydelig hjemmebrent!Kan man servere dette i ett bryllup?Man smaker ikke forskjell, og man trenger jo ikke fortelle gjesetene att det er hjemmebrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bør vel heller ikke si hva jeg mener om dette temaet, for jeg har skjelden sett så mye skittkasting frem og tilbake som når det gjaldt nettopp dette.

Tror det er best at du søker etter tidligere diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i et digert bryllup for mange år tilbake og der ble det servert hjemmelaga sprit - men tilsatt essenser, (cognav, gin etc) man kunne IKKE merke forskjellen på ekte og hjemmesnekra sprit før vi på mårra kvisten ble fortalt at det var himers. Men - la det være gnistrende klart : dette var IKKE noe russersprit eller tvilsomme greier kjøpt fra en lastebil på svenskegrensa. Brudeparet kjente godt til han som laga det (mht til at iDAG burde man så absolutt ikkje kjøpe himers hvis man ikke vet hvem som lager det)

Etter å ha lest lenken fra i juni rister jeg nå mer på hodet. Hva fanden er gærnt med hjemme snekra sprit? Er det DERFOR folk drar i bryllup - for KUN drikke ekte vare?! Sånn tull!! Og ja - samer er vel kjent for å ha en kraftig drikke arm *humrer* og jeg kan tenke meg det var heftig med drikke der. Enten svinger samer ofte med seidelen eller så er de super kristne (bare sånn liten sidekommentar da)

For å være ærlig - hadde jeg gifta meg for 2-3 år tilbake da jeg kjente noen som stima så hadde jeg ikke betenkt meg et sekund på å kjøpe 90% for så spe ut til 40% og tilsette essens. Gjerrig? So be it - men hadde jeg hørt at gjester hadde blitt sur for at de ble servert da hadde nå jeg heller spurt meg "hvorfor i fanden KOM du til bryllupet mitt? For å feire meg og min kjære ilag med våre familie og venner - - eller for å drikke deg snydens?????"

I dag derimot må jeg nok gå den tuuuunge og dyyyyre veien til Polet å kjøpe sprit da vi ikke har noen å kjøpe fra - :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har et par kompiser jeg som var i ett bryllup hvor det ble servert hjemmebrent, og folk ble dårlige.

Jeg ville aldri ha servert dette selv, men nå er det ikke mitt bryllup.

Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest lenken fra i juni rister jeg nå mer på hodet. Hva fanden er gærnt med hjemme snekra sprit? Er det DERFOR folk drar i bryllup - for KUN drikke ekte vare?! Sånn tull!!

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, Scorpina, men selv drar jeg i bryllup for å delta i en feiring av to mennesker som gifter seg! Sprit er i høyeste grad underordnet, og på ingen måte noen motivasjon for å dra i bryllup, men som bryllupsgjest FORVENTER jeg å ikke bli lurt til å drikke hjemmebrent (eller smuglersprit, for den saks skyld). Skal folk på død og liv servere slikt, MÅ det opplyses om. Hjemmebrent er faktisk ulovlig.

Selv ville jeg ALDRI ha servert hjemmebrent i eget bryllup (blir kun polvarer på festene våre nå i høst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusekatt : det var jo det jeg også skrev; drar folk i bryllup for å feire to mennesker ELLER for å drikke sprit?? Tror du misforsto meg litt her ;)

MEN - la det være klinkende klart : Å servere smuglersprit er jo idag innebefattet med STOR risiko og jeg ville nok neppe gjort det!!!!! Men, å kjøpe x-antall liter hjemmesprit (stor forskjell) laga av potet f.eks ser jeg ingen risiko i faktisk.

Og, som en liten kuriositet - - hvor mange bryllup i Trøndelag er det ikke blitt servert "himkok"? ;) Tror nok det har gått med en DEL paller/åkrer med poteter i de bryllupene oppigjennom årene *ler*

Å lage GOD hjemmesprit er sett på som en kunst-art (sier en trønder-kompis av meg) og ja, får jeg kjøpt god og "ekte" himkok så gjør jeg det og sparer penger. Uansett - spriten burde være en underkategori i et bryllup - ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusekatt : det var jo det jeg også skrev; drar folk i bryllup for å feire to mennesker ELLER for å drikke sprit?? Tror du misforsto meg litt her ;)

Jeg er i bryllup for å feire de to som gifter seg, men håper da virkelig ikke at det forplikter meg til å drikke ulovlige varer like vel? Har jeg valget, er jeg heller klinke ædru enn å drikke HB! Og har jeg ikke valget fordi jeg ikke får vite hva som serveres ville jeg betenke meg mange ganger for å feste med de menneskene igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ekte vare i mitt brullup, men smugler øl.

Jeg serverer aldri hb uten å gi beskjed om hva det er.

Kjøper av en jeg kjenner,så jeg vet det er goe og bra saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil faktisk si jeg hadde følt meg tryggere med HB enn med smuglervare. Det er jo så mye rart i smuglervarene for tiden.

Men..klart...blir nok litt smuglervarer i mitt bryllup også.....er ikke så sikker på at vi helt holder oss til kvoten når vi skal på systembolaget og hamstre til den store dagen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...