Gå til innhold

Fri abort=lav mødredødelighet?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, noen skriver noe på en blogg, og de dokumenterer det ikke skikkelig engang! Sett sånt, jeg må jo tro på alt som står der, jo!

Skrevet (endret)

Det første som slår meg, er at bloggen mangler referanser, og ettersom alle kan skrive hva som helst på internett(noe som fører til at udokumenterte påstander er verdiløse), blir det som står der, rimelig uinteressant.

Det er ikke noen som dør av en vanlig, trygg abort som utføres legalt(et lite fåtall får komplikasjoner). Dog har man ingen garanti for at abortene utføres under trygge forhold selv om det er legalt, for det første.

Det er et trist faktum at det i Latin-Amerika dør det flere hundre-tusen kvinner årlig som en følge av utrygge aborter(illegalt utført), og ytterliggere 5 millioner får alvorlige komplikasjoner.

Ingen land i Latin-Amerika eller Afrika(med unntak av Cuba og Tunisia i hhv. hver sin verdensdel)har fri abort, eller så mye som liberale abortlover, forresten(det er dog riktig at Chile har den strengeste: De har, ved siden av Niceragura, verdens mest restriktive abortlov).

Både Tunisia og Cuba har lav mødredødelighet, for øvrig.

Siden abortforbudet(totalforbud)ble innført i Niceragura, har det blitt katastrofale konsekvenser, for øvrig: http://www.vl.no/verden/article4483587.ece

Legg merke til at dette til og med står i en kristen avis.

Så til Chile: Det er en kjent sak at Pichonett i sin tid redurserte barn/mødredødeligheten i landet drastisk, samtidig som det var et totalforbud mot abort. Hvordan kunne så det skje? Svaret er så enkelt som at det er mange faktorer som avgjør mødredødeligheten i et land. Utrygge aborter, er en. Men andre, minst like viktige faktorer, er forsvarlige hygieniske forhold, kompentente jordmødre og leger til å følge opp svangerskapene og til å hjelpe til under fødselen etc. Pichonett lyktes med å innføre de sistnevnte faktorene, noe som førte til at mødredødeligheten sank.

Endret av Rachel1968
Skrevet
http://vannlilja.blogg.sol.no/node/9121037...omment-55232264

Vi kan altså si at det, slik det klart fremgår av disse tallene, heller er fri abort som gir høy mødredødelighet, mens restriktive abortlover gir det motsatte resultatet.

Et av abortforkjempernes virktigste argumenter er med andre ord plukket fra hverandre.

Virkelig? Jeg synes nå heller det er din troverdighet som plukkes fra hverandre her.

Med det samme du er igang med å tro på alt du leser på internett, kan du jo ta en titt på denne siden. Der fikk du et nytt syn på verden, ikke sant?

Skrevet
Oi, noen skriver noe på en blogg, og de dokumenterer det ikke skikkelig engang! Sett sånt, jeg må jo tro på alt som står der, jo!

Tallene på svangerskapsrelaterte dødsfall kan du selv sjekke ut på nett, vet du, så det er veldig enkelt å sjekke dette.

Skrevet
Tallene på svangerskapsrelaterte dødsfall kan du selv sjekke ut på nett, vet du, så det er veldig enkelt å sjekke dette.

Hvis du hoster opp en pålitelig kilde på at dette er riktig så skal jeg komme med en kilde som bekrefter det motsatte, og på kjøpet skal du få med en kilde på at fri abort bidrar til lavere kriminalitet.

Skrevet
http://vannlilja.blogg.sol.no/node/9121037...omment-55232264

Vi kan altså si at det, slik det klart fremgår av disse tallene, heller er fri abort som gir høy mødredødelighet, mens restriktive abortlover gir det motsatte resultatet.

Et av abortforkjempernes virktigste argumenter er med andre ord plukket fra hverandre.

Naivitethet har ingen grenser her inne. Dokumentasjon takk!

Selv om det er fri abort i et Afrikansk land,så må du ha penger. Ja,du kan velge et sykehus som ike Europeiske anbefaler....for å bruke reklamen. Der kan du få komplikasjoner av ande ting enn selve inngrepet.

Ja, du kan dø i Norge også......du kan dø under narkose. At dødeligheten har økt med 20 prosent i et land pga fri abort i et land.......jeg orker ikke lese mere.................

Skrevet

Jeg ble faktisk litt nysgjerrig, så jeg gikk inn på Globalis.no og fant ut at 1) Det er Uruguay som har sør-amerikas laveste mødredødelighet 2) Mauritius har ikke spesielt lav mødredødelighet, heller ikke for regionen. Tunisia, derimot, har. 3) Sri Lanka har ikke lav mødredødelighet, nei, og heller ikke for regionen. Dessuten er abortloven deres, i følge kart på Wikipedia som omhandler forskjellige lands abortlover, ikke strengere enn mange andre steder og 4) I følge det samme kartet, har Etiopia slett ikke avkriminalisert abort.

Det øvrige har jeg ikke tatt meg tid til å sjekke ut, men med tanken på hvor feile påstandene jeg har sjekket ut er, har jeg så godt som null tiltro til dem.

Kilder: http://www.globalis.no/

http://no.wikipedia.org/wiki/Abort

Skrevet

Ja, det kan jeg, men hvis du vil skape en debatt og ikke latterliggjøre deg selv enda mer, så bør du hoste opp de tallene selv.

Så finner du kanskje også ut at det som står i den bloggen er feil. Eller i beste fall et tilfelle av faktavridning og elendig forståelse av tallmateriale. Og selvsagt en agenda. Ikke minst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...