Gå til innhold

Ser dette bra ut?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

07.40Frokost:Havregrøt med 1-2 måleskjeer med proteinpulver (20g)

11.00Skole - Frukt, 1 neve nøtter og skyr

14.30Lunsj - Kjøtt/fisk med grønnsaker

17.00 Før trening - Havregryn med melk

19.30Etter trening - 0,5 liter melk

20.00Kveldsmat - 30g proteinpulver,100g blåbær, 1 liten banan, 1 ss olivenolje.

Tiden på måltidene er sånn cirka. Det kan variere fra dag til dag . de dagene jeg ikke trener blir det et mellommåltid der mellom lunsj og kveldsmat. Noen tips til hva jeg kan ha der ?

Treningsprogram skal jeg skaffe på treningssenteret neste uke.

Og hva slags nøtter er det sunneste ?

Anbefalinger på proteinpulver ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger du virkelig proteinpulver? Er det ikke bedre å få i seg protein fra naturlige kilder som f.eks cottage cheese, kylling, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at du er en mann som er 180cm høy og veier 100kg, du spiser for lite!

Det er jo ingen som kan svare om dette er et bra oppsett når du ikke gir ut noe data. Selv om jeg syns det ser lite ut uansett.

Du sier ikke om du ønsker å gå opp eller ned i vekt, eller beholde vekta. Eller hva målet med treninga de er.

Bruker selv proteinpulver i havregryn til frokost, synes det smaker litt bedre da i stedet for tørre korn :Phttp://www.ej-shop.no/90_protein_kg_jordbar/P_412 smaker godt nok i havregryn men ikke fullt så godt i shaken.

Generellt sett så er alle usaltede nøtter bra. Spiser selv en del saltede nøtter, men begrenser dette.

Fakta om nøtter: http://www.webstash.no/2009/03/01/fakta-om-notter/

angående proteinpulver så spørs det hva det skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke denne sammensetningen så noe spesielt god ut, du har jo ingen middag?

Ville erstattet havregrynen før trening med en stor neve fullkornspasta/ris, noen grønnsaker og en kyllingfilet.

Er også litt nyskjerrig på den kveldsmaten, blander du det sammen eller spiser det hver for seg, så ikke så godt ut med sammensetningen av banan og olivenolje? :gjeiper:

ellers lurer jeg også på, som nevnt over her hva som er målet ditt med matinntaket, da det ville bli lettere å gi noen gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du spiser for lite. Måltidene ser også litt merkelige ut (klokkeslett o.l).

Si litt mer om hvor gammel du er, høyde/vekt, mål med kostholdet/treningen, mendge mat o.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler dette proteinpulveret. Litt dyrt, men jeg syns selv det er verdt det, spesielt med tanke på smak.

Endret av LilleChili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg får i meg både kylling og cottage cheese , så kan vel droppe proteinpulveret da.

Jeg fikk det bare anbefalt av en sånn mann som jobber med fitness osv.

Ehm , jeg er jente ,163 cm høy og 66 kg.

Målet er derfor å gå ned i vekt , få en strammere kropp og bli tynnere.

Lunsjen er jo på en måte middag, vist ikke føler jeg at jeg har to middager.

Men kan godt bytte ut havregrynen før trening med kylling,grønnsaker og fullkornris.

Men det blir jo ganske likt som lunsjen ?

Den kveldsmaten har jeg ikke prøvd ennå, har heller ikke kjøpt inn noe proteinpulver

Jeg planlegger forsatt , og endrer , for at det skal bli bra.

Kan heller lage en annen smoothie av frosne bær og juice. eller.. Andre tips til lett og bra kveldsmat ?

Hvorfor skal jeg spise så mye ? Jeg synst det er mer enn nok egentlig. Men .. hva med dette? Så kan dere si hva jeg skal endre.

Frokost : Havregrøt og 2 egg.

Skole : Frukt, og skyr.

Lunsj : Kylling/Fisk med grønnsaker og cottage cheese

Før trening : Kylling,fullkornris og cottage cheese

rett etter trening : 0,5 liter melk

Kveldsmat : ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Du spør hvorfor du må spisE "så mye";

Spiser du ofte, men i mindre posjoner vedlikeholder du forbrenningen i løpet av dagen.

Jeg stusser over to ting:

1) Er dette en kostholdsplan som du skal følge HVER dag?

Jeg føler dette blir veeeldig ensformig!

2) Er kombinasjonen havregrøt + egg noe deilig? :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det så litt bedre ut nå ja :jepp: Du får i deg mer proteiner og litt mer mat som er viktig for ikke å gå på sparebuss.

Selv er jeg veldig glad i smoothie av banan, appelsinjuice og frosne bringebær, men det kan jo bli litt mye fruktsukker rett før leggetid... :søvn:

Ellers spiser jeg 2-3 knekkebrød med makrell i tomat, et grovt rundstykke med skinke, eller en skål med forskjellig oppskjært frukt. Det ser ut som du bare spiser 1 frukt iløpet av dagen, så da kan det jo være fint å få i seg litt mer av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Ja , men 6 måltider om dagen er vel nok?

Har ikke akkurat tid til mer.

Og det jeg har skrevet opp av det jeg spiser er i små porsjoner.

Et lite fat havregrøt, og 2 egg sier vel det meste. Og den kombinasjonen er helt grei den , blander ikke det sammen heller :P

Så blir det en frukt , eller en grønnsak kan det også bli. Som foreksempel 1 eple, eller 1 gulerot. Og en skyr.

Så er det en kyllingfilet, eller en lakesefilet og litt cottage cheese med grønnsaker som brokkoli,blomkål osv.

Så det neste blir en kyllingfilet, litt fullkornris og litt grønnsaker.

0,5 liter melk for å fylle på.

Kveldsmaten er ikke jeg sikker på enda. Finst det noen kveldsmat som roer ned og gjør søvnen lettere f.eks?

Har tenkt det som hver dag ja , og er enig der at det blir veldig ensformig ja. Men kommer liksom ikke på noe annet dagsoppsett. Og jeg klarer meg fint med dette hver dag. Så blir det annerledes på lørdag og søndag.

Skal prøve å få i meg en frukt til ja :) Siden det er 2 frukter og 3 grønnsaker om dagen. Eller er det i porsjoner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl
Har tenkt det som hver dag ja , og er enig der at det blir veldig ensformig ja. Men kommer liksom ikke på noe annet dagsoppsett. Og jeg klarer meg fint med dette hver dag. Så blir det annerledes på lørdag og søndag.

Vi er alle forskjellige,

men personlig hadde jeg klikka hvis jeg skulle spise kyllingfillet hver dag.

Det må også nevnes at det er veldig ensformig, du får ikke i deg nok matgrupper og vil ende opp med mangelsykdommer og trøtthet om du ikke varierer middagene dine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer ogsa pa om det ikke blir litt ensformig og tidkrevende for deg med det du har satt opp. Bare for aa gi deg et eksempel paa en hverdag der jeg kan spise rask og forholdsvis sunn og mager mat, uten aa bruke mye tid. (tenker da paa aa koke egg osv)

Jeg trener 4 ganger i uken, og her er vanlige dager for meg

frokost: 2 knekkebroed med sennep + kyllingskinke, eller skinke + agurk, eller broed med litt ost og skinke eller kalkunpalegg etc.

mellommaltid: lett yoghurt eller usaltede noetter, frukt, gulrot, avocado

Lunch: 2 knekkebroed med palegg

mellommaltid: samme som tidligere, vanligvis ikke det samme

middag: salat uansett. Litt potet, renskaaret biff. Kyllingfilet, pita kyllingstrimler, ris.. Mye kylling og renskaaret kjott. Til middag er jeg ikke sa noye som paa andre maltider, men passer paa aa bare spise 1 porsjon.

Hvis jeg trener noe paa kvelden igjen sa tar jeg noe som jeg vanligvis hadde tatt som mellommaltid. Drikker alltid 2 glass vann foer jeg spiser. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Varier med (knekke)brød med forskjellig pålegg kanskje, så blir det ikke helt ensformig i smaken.

jeg spiser aldri det samme på brødskiva to dager på rad (med mindre jeg får skikkelig dilla på noe jeg ikke har smakt før)

men så er jeg også overopptatt av smak og konsistens da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt det som hver dag ja , og er enig der at det blir veldig ensformig ja. Men kommer liksom ikke på noe annet dagsoppsett. Og jeg klarer meg fint med dette hver dag. Så blir det annerledes på lørdag og søndag.

Det må nå være mulig å variere selvom du ønsker vektnedgang/stramme opp.

Her er en dagsmeny på 1500 kalorier som vil gi deg vekttap,kanskje litt lite for deg som trener endel, men det er mange ulike matvarer å variere i, kanskje det kan gi deg litt inspirasjon..

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=10626

Der er også mange ulike frokoster/lunsjer og middager om du ser linkene på vestre side som du kan bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_pasta_*
Kveldsmaten er ikke jeg sikker på enda. Finst det noen kveldsmat som roer ned og gjør søvnen lettere f.eks?

Har hørt at selleri kan hjelpe med søvn! husker ikke helt hvorfor, men synes selv at det funker litt. Også er det jo så godt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at selleri kan hjelpe med søvn! husker ikke helt hvorfor, men synes selv at det funker litt. Også er det jo så godt :jepp:

Varm havregrøt med kanel og honning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Synes du spiser veldig sunt. Klarer du holde et kosthold på dette sunnhetsnivået over tid vil jeg tro det blir årnings.

Melk etter trening er helt topp, men jeg synes en halv liter er for lite, jeg ville sikta mot en hel liter skummamelk.

Du bør drikke tran.

Ja, og det der med at man må spise mange måltider om dagen for å opprettholde forbrenninga er bare vås. Det spiller ingen rolle, det er det kaloriinntak og aktivitetsnivå som gjør. Spis så ofte eller sjeldent det passer deg best.

Trenger du virkelig proteinpulver? Er det ikke bedre å få i seg protein fra naturlige kilder som f.eks cottage cheese, kylling, osv?

Det spiller fint liten rolle. 50 gram proteinpulver som TS bruker hver dag tilsvarer 250 gram rein kyllingfilet. Eller 1,5 liter melk. Proteinpulver er billig og enkelt.

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_katlina_*

Ang frokosten din, selv om jeg er enig i at protein i naturlig form er best, så handler det også om å gjøre det litt lettvint for seg selv. Jeg har f.eks ikke dårlig samvittighet for den ene skjeen proteinpulver jeg putter i havre grøten (jeg bruker dog enten ris eller erteprotein, uten kunstig smak) ellers så kan du jo drikke melk til grøten, eller putte cottage cheese i. Om man samtidig har i f.eks gresskarkjerner og mandler i blir det godt med proteiner i.

Min hverdags frokost ser ca sånn ut:

-1 dl havregryn og 2,5 dl vann

-Ca 40 g fryste bær som jeg tar i når det starter å koke(bytter litt på, men jorbær eller blåbær er favorittene)

-Hakkete mandler/gresskarkjerner/solsikkefrø (Alt etter hva jeg lyst på)

-1 eple eller 1/2 til en hel banan

-1 skje proteinpulver

-litt kanel noen ganger

Når jeg variere grøten på denne måten, så blir ihvertfall ikke jeg lei, gleder meg faktisk til frokost hver dag. Så spiser jeg ofte noe annet i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...