Gå til innhold

Tamponger om natta

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid brukt bind, men i det siste brukt tamponger. Så er jeg litt usikker på om jeg skal bruke det om natten også? :natti: Noen som har noe erfaring med dette?

Litt redd for å få denne tampongsykdommen, så er ganske flink med å bytte. Har litt lyst til å prøve å bruke det om natten nå og. Syns bind er litt "ekkelt" å gå med nå, etter at jeg har startet med tampong.

Har også fått type nå, og tror han har litt problemer generelt med mensen. Så vet ikke helt hva han syns om han plutselig kjenner et bind og. Selv om det såklart er mitt valg hva jeg velger ;-)

Såå... Hva gjør dere? :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En skal vel helst ikkje bruke tampong om natta.

Tampongsykdom?? Kva er det?

Korleis skal typen kjenne bindet ditt?? Skjønte ikkje heilt det??

Skrevet

Jeg har sovet med tampong i flere år, aldri vært noe problem det. Det skal vel litt til å få denne "tampongsyken" vil jeg tro, jeg har ved mange anledninger hatt samme tampongen i et halvt døgn uten å bli syk :P

Skrevet

TSS er rimelig sjelden ja, så lenge du setter inn ny tampong før leggetid, og det første du gjør når du våkner er å skifte, skal det ikke være noe problem. Mener det faktisk sto i pakningsvedlegget at det skulle gå greit nå og. Tampongene var vel litt annerledes før, og måtte da skiftes oftere enn de må nå.

Skrevet (endret)

Jeg har også brukt tampong om natten i flere år, og jeg er fortsatt frisk som en fisk.

Det står også i vedlegget til OB at man trygt kan sove med tampong om natten bare man skifter rett før man legger seg, og bytter til en ny med en gang man står opp. :)

Edit: Jeg var visst litt treg. Ser gjesten over meg har skrevet noe av det samme.

Endret av KinderMaxi
Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Du kan trygt bruke tamponger om natten.

Jeg har selv gjort dette i ca. 10 år,og aldri hatt den beryktede tampongsyken.. Jeg orker ikke sove med bind fordi det alltid blir lekkasje.

Jeg står som regel opp en gang om natten og skifter til ny tampong, dermed er ikke tampongen i bruk lengre enn den ville vært på dagtid.

Skrevet
En skal vel helst ikkje bruke tampong om natta.

Tampongsykdom?? Kva er det?

Korleis skal typen kjenne bindet ditt?? Skjønte ikkje heilt det??

For å være helt ærlig vet jeg selv ikke så mye om tampongsyken. Bare at det riktig nok skal være farlig. Sikkert noe med bakterier å gjøre :)

Og til det andre spm. så hadde han vel kjent det hvis dt skulle bli no tafsing;) hehe.

Skrevet

Takk for svar :-)

Skrevet
Jeg har sovet med tampong i flere år, aldri vært noe problem det. Det skal vel litt til å få denne "tampongsyken" vil jeg tro, jeg har ved mange anledninger hatt samme tampongen i et halvt døgn uten å bli syk :P

Hvor er logikken i dette? Jeg røyket i 8 år og ble aldri syk av det heller, men jeg ville likevel ikke anbefale det til andre av den grunn.

Når det gjelder TSS, eller Toxic Shock Syndrome, så er det en sjelden sykdom - men potensielt svært alvorlig. Hvor stor sjansen er for å få den ved tampongbruk er man ikke sikker på, men det finnes antageligvis en sammenheng. TSS årsakes av streptokokk- og stafylokokkbakterier, og det er antatt at kombinasjonen av proteinrikt blod, nøytral PH i vaginaen og de økte oksygennivåene tampongen skaper kan føre til at det produseres mer toksiner.

Sjeldent eller ikke - jeg ser ikke hvorfor man skal ta sjansen. Det anbefales at man ikke bruker tampong som er for stor (altså at den fortsatt er delvis tørr etter flere timers bruk) og at man ikke skal bruke den for lenge. Akkurat hvor mange timer det er, varierer litt har jeg sett, mellom 7 og 10 timer som regel. Også anbefales det å bruke bind (eller noe annet) av og til når du har mensen.

Jeg tror nok du kan bruke tamponger om natta, men jeg ville passet på at den ikke sitter inn i mer enn 8-9 timer, og kanskje bruke bind i noen timer hver dag. Eller så kan du jo vurdere å skaffe deg en menskopp, de kan ikke gi deg TSS, og er ikke ubehaglige som bind er.

Skrevet
Hvor er logikken i dette? Jeg røyket i 8 år og ble aldri syk av det heller, men jeg ville likevel ikke anbefale det til andre av den grunn.

Nå skrev ikke jeg at jeg anbefalte det heller da ;) Jeg skrev hva jeg hadde gjort, og at det har gått bra. Nå er jo røykeskader noe som utvikles over tid, og jeg antar at det ikke er sånn TSS funker.

Så lenge man sover rundt 8 timer om dagen så er det nok helt forsvarlig å sove med tampong hvis man skifter rett før man legger seg og med en gang man står opp.

Skrevet

Jeg tror at de har gått bort i fra anbefalingene som sier at man ikke skal bruke tampong om natten.

Selv gjør jeg ikke det. Har små blødninger i utgangspunktet og blør enda mindre om natten, så for meg er det best med bind :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...