Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #21 Skrevet 5. februar 2010 Feil i posten over. Jeg mente "Det er så lett å skylde på aspartam. All seriøs forsking viser at det er trygt."
Gjest Tor Skrevet 5. februar 2010 #22 Skrevet 5. februar 2010 Aaspartam er vel egentlig ganske naturlig. Stoffene som aspartam brytes ned til finner du i andre matvarer også. Både phenylalanin og metanol er naturlige stoffer som håndteres av enzymer i kroppen vår og brytes ned.
Gjest jøss Skrevet 5. februar 2010 #23 Skrevet 5. februar 2010 Eller så er det psykisk. Eller så er det andre årsaker. Det er så lett å skylde på aspartam når all seriøs forsking viser at det er trygt. Det er nok ikke psykisk når jeg har blitt dårlig av en rekke ulike produkter over lang tid, og ikke en gang tenkte tanken/ visste om aspartam før noen påpekte det som en mulighet.
Gjest Tor Skrevet 5. februar 2010 #24 Skrevet 5. februar 2010 Nå er det en overveldende andel som mener aspartam ikke har noen helsekader bl.a. av massive internasjonale studier av både FDA og EUs Scientific Committee on Food hvor samtlige forskningsrapporter om aspartam er tatt til betrakning. Aspartam er blitt sett på som ikke helseskadelig i over 90 land verden over. Aspartam har også lenge vært offer for konspirasjon og bløff fra nettsider som mener aspartam har en rekke forferdelige bieffekter. "Activism and internet rumors An elaborate hoax disseminated through the internet attributes deleterious medical effects to aspartame. This conspiracy theory claims that the FDA approval process of aspartame was tainted[4][5][23] and cites as its source an email based upon a supposed talk by a "Nancy Markle" at a "World Environmental Conference."[4][5][24] Specifically, the hoax websites allege that aspartame is responsible for multiple sclerosis, systemic lupus, and methanol toxicity, causing "blindness, spasms, shooting pains, seizures, headaches, depression, anxiety, memory loss, birth defects" and death.[7] The dissemination of the Nancy Markle letter was considered so notable that the Media Awareness Network featured one version of it in a tutorial on how to determine the credibility of a web page. The tutorial implied that the Markle letter was not credible and stated that it should not be used as an authoritative source of information.[7] Betty Martini, who posted similar messages to Usenet newsgroups in late 1995 and early 1996,[5] claims that an unknown person combined her original letter with other information and redistributed it as Nancy Markle.[25] [26] She believes that there is a conspiracy between the FDA and the producers of aspartame. This conspiracy theory has become a canonical example discussed on several internet conspiracy theory and urban legend websites.[5][27][28] Although most of the allegations of this theory contradict the bulk of medical evidence,[4] this misinformation has spread around the world as chain emails since mid-December 1998,[5] influencing many websites[27] as an urban legend that continues to scare consumers.[4]"
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #25 Skrevet 5. februar 2010 Det er nok ikke psykisk når jeg har blitt dårlig av en rekke ulike produkter over lang tid, og ikke en gang tenkte tanken/ visste om aspartam før noen påpekte det som en mulighet. Du har sikkert ikke sett på andre årsaker enn aspartam.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. februar 2010 #26 Skrevet 5. februar 2010 så ingen av dere som er så hysterisk redd for aspartam, røyker eller drikker alkohol? er sikker på at hvertfall røyking er tusen ganger verre enn aspartam. Slutt å være så hysterisk redde for alt mulig og lev livet heller!
Gjest jøss Skrevet 5. februar 2010 #27 Skrevet 5. februar 2010 Du har sikkert ikke sett på andre årsaker enn aspartam. Nei, det gikk hovedsakelig i å se etter fellesnevneren i alle produktene jeg fikk fysiske reaksjoner av. Det var bare en.
Gjest Jajaja Skrevet 5. februar 2010 #28 Skrevet 5. februar 2010 så ingen av dere som er så hysterisk redd for aspartam, røyker eller drikker alkohol? er sikker på at hvertfall røyking er tusen ganger verre enn aspartam. Slutt å være så hysterisk redde for alt mulig og lev livet heller! Her har vi det. Man skyr aspartam som pesten, men spiser sukker, transfett, røyker og drikker alkohol. For det er ikke så 'mystisk' og 'farlig' Herregud.
The Kitten Skrevet 5. februar 2010 #29 Skrevet 5. februar 2010 Her har vi det. Man skyr aspartam som pesten, men spiser sukker, transfett, røyker og drikker alkohol. For det er ikke så 'mystisk' og 'farlig' Herregud. Jeg unngår matvarer med aspartam. Jeg drikker alkohol i moderate mengder (maks to enehet i uken) jeg spiser veldig lite sukker, spiser ikke transfett og jeg røyker ikke.
Tabris Skrevet 5. februar 2010 #30 Skrevet 5. februar 2010 Når det sies at aspartam, i fornuftige mengder, er trygt å få i seg - inkluderer det faren for kreft? Dvs, betyr det at aspartam ikke er kreftfremkallende?
Pjukset Skrevet 5. februar 2010 #31 Skrevet 5. februar 2010 så ingen av dere som er så hysterisk redd for aspartam, røyker eller drikker alkohol? er sikker på at hvertfall røyking er tusen ganger verre enn aspartam. Slutt å være så hysterisk redde for alt mulig og lev livet heller! Jeg hverken røyker eller drikke alkohol. Røyking er helt klart mer farlig enn aspartam, ingen som har påstått noe annet. Går fint an å leve livet selv om man er bevisst på hva man putter i kroppen
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #32 Skrevet 5. februar 2010 Aaspartam er vel egentlig ganske naturlig. Stoffene som aspartam brytes ned til finner du i andre matvarer også. Både phenylalanin og metanol er naturlige stoffer som håndteres av enzymer i kroppen vår og brytes ned. "Metanol er svært giftig, og selv små doser kan føre til blindhet eller død. Ved romtemperatur og atmosfærisk trykk er stoffet en farveløs, flyktig væske."
Gjest hodepine Skrevet 5. februar 2010 #33 Skrevet 5. februar 2010 Eller så er det psykisk. Eller så er det andre årsaker. Det er så lett å skylde på aspartam når all seriøs forsking viser at det er trygt. Ektefellen min hadde kroniske invalidiserende hodesmerter i mange år. H*n drakk i gjennomsnitt en halvliter med pepsi Max pr dag. Ut og inn av smerteklinikker/leger og andre behandlere. Ingen klarte å finne årsaken til smertene, og langt mindre behandle dem. Løsningen kom da han ble tipset av en deltidsansatt i Ringnes at aspartam kan gi hodesmerter, og at han burde slutte å drikke Pepsi Max og andre drikker med søtningsstoff. Etter to uker med abstinenser, var hodepinen vekk, og har siden vært vekk. Men inntar h*n aspartam i feks te eller brus, kommer hodepinen tilbake. Så at aspartam er så veldig trygt, er h*n er godt bevis på at det ikke er!
Gjest Børge Skrevet 5. februar 2010 #34 Skrevet 5. februar 2010 "Metanol er svært giftig, og selv små doser kan føre til blindhet eller død. Ved romtemperatur og atmosfærisk trykk er stoffet en farveløs, flyktig væske." Du vet at metanol er en naturlig substans i kroppen, og at du får mange ganger høyere inntak av metanol ved å drikke vanlig juice enn du får av å drikke aspartam-holdige produkter? Available online 2 May 2008. Abstract Methanol contents of fresh squeezed juices from 10 fruits and 5 vegetables were determined and the relation of methanol release from stored juices on the physico-chemical properties including degree of esterification (DE), total pectin content, pH value, titratable acidity and the hydrolytic activities of pectinesterase (PE), polygalacturonase (PG), cellulase (CE) and pectate lyase (PAL) of fresh squeezed juices were investigated. The range of methanol content in fresh squeezed juices of fruits and vegetables were 1.14–6.77 and 2.04–10.92 mg/100 mL, respectively, but increased to 1.13–14.82 and 4.73–24.08 mg/100 mL after 3 h storage. In most of the juices, the increase of methanol content was significant (p<0.05) after 3 h storage, except grape (4 and 30 °C), guava (4 °C), lemon (4 and 30 °C), and star fruit (4 °C). The methanol levels above 10 mg/100 mL (the given limit of alcoholic beverages) were found in fresh tomato juices (squeezed and stored) and several other stored juices including pea shoot juices (after 60 min storage), star fruit juices (after 180 min storage), papaya juices (after 180 min storage), pineapple juices (after 180 min storage) and Valencia orange (after 30 min storage), and alfalfa sprout juices (after 60 and 120 min storages for 4 and 30 °C, respectively). After analyzing with multiple regressions, methanol release was positively associated with enzyme activities of PE and PAL, while negatively associated with total pectin content in fruit juices. In vegetable juices, methanol release was positively associated with PE activity, pH value and titratable acidity, while negatively associated with PG activity.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #35 Skrevet 5. februar 2010 Du vet at metanol er en naturlig substans i kroppen, og at du får mange ganger høyere inntak av metanol ved å drikke vanlig juice enn du får av å drikke aspartam-holdige produkter? Ja, hvis du tror metanolen i aspartame er apelsin-ekstrakt, så kan dette sikkert virke som relevant informasjon for deg.
M-Man Skrevet 5. februar 2010 #36 Skrevet 5. februar 2010 Tror ikke aspartam er det verste en kan få i seg. Aspartam er jo bevist trygt. Det er en vedtatt sannhet. E141 og deoksyribonukleinsyrer ol bør dere heller passe dere for!
*Numi* Skrevet 6. februar 2010 #37 Skrevet 6. februar 2010 Det er jo en kjent sak at piloter gjerne blir advart mot å drikke lightbrus grunnet fare for påvirkining av hjerne/syn. Har selv opplevd å få hodepine av å drikke lightbrus daglig, så synes ikke folk bør uttale seg for bastant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå