Gå til innhold

Når gjestene bare inviterer med seg flere

Anbefalte innlegg

Gjest Kommande Brud
Skrevet

Vi skal gifte oss til høsten nå i år og alt nå begynner et problem og oppstå som vi på en måte forsto at kom til å bli et problem når vi delte ut invitasjonene.

En del av våre gjester forventer mer eller mindre at de skal kunne ta med seg følge, til tross for at de er invitert ålene.

Det verste er at dette er ikke kjærester eller samboere over mange år heller. Det er faktisk en del single som har ymtet frempå at de vil finne seg en "date"! :kjefte:

Vi har hatt som regel at vi kun inviterer de som bor sammen av kjæresteparene, rett og slett fordi vi har begrenset med plass. Det var heller ingen som hadde kjæreste når vi sendte ut invitasjonene som de ikke bodde sammen med.

Nå har da først en del da ymtet frempå at de ønsker å finne seg en "date" til bryllupet. Dette har vi sagt nei til.

Nå har også da min bror fått seg nok en kjæreste, selv om når han fikk invitasjonen så spurte vi om han hadde kjæreste siden han visstnok holdt på å gå fra den forrige. Nå har samme bror igjen ny kjæreste visstnok, som han ikke har fortalt oss om, men som han har fortalt resten av slekten at de skal "møte i bryllupet". :sjenert:

Annet er også at innad i familien så er det enkelte av foreldrene som ikke er på noe måte involvert i våre liv, og som holder seg borte når det kommer til å hjelpe til på noe som helst måte, det være seg hjelpe til å organisere, ta ansvar for å snakke med familiemedlemmer eller i det hele tatt ta ansvar for seg selv. Disse har nå begynt å si til andre at "joda, det er jo helt greit" når de sier de skal ha med date eller en kjæreste de nå har fått nylig. :kjefte:

Hva skal vi egentlig gjøre? Det hjelper jo ikke hva vi sier til folk, eller har skrevet på invitasjonene når foreldre og søsken og andre som til tider klarer å glemme navnet på min fremtidige mann og som faktisk sendte julekort fra en helt fremmed og ukjent familie (min sivgerfamilie, og kommende mann som min familie igjen da hadde glemt etternavnet på) i retur; driver å kaster fra seg invitasjoner og godkjennelser i øst og vest til folk vi antagelig ikke vet noe om før de står utenfor lokalet på dagen.

Hva skal vi egentlig gjøre? :lete:

Er det for mye å forlange at folk faktisk forstår hvem som er invitert eller ikke? (Alle søskenbarn, onkler, tanter og besteforeldre er jo alt invitert!)

Jeg blir bare helt fortvilet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj! Folk er frekke! Vi har vært så harde at de som er single nå, de blir invitert alene. Det er jo snakk om både plass og penger... Ene venninna mi har "noe på gang", men ho inviteres også alene. Skulle alle hatt med date hadde gjestelista vår blitt nesten dobbelt så lang faktisk. Med det valget vi har gjort nå kan vi invitere litt flere venner som vi virkelig ønsker at skal komme. Det håper jeg virkelig folk respekterer!

Har vel egentlig ikke noe råd om hva du bør gjøre. Her gjelder det nok å være tydelig. Er det ikke plass, så er det ikke plass. Og hvis en får ha med date, så bør jo alle? Eller? Hmmm...

Skrevet (endret)

Vet du hva? Jeg hadde sagt til de som inviterer med seg diverse folk at det er greit hvis de betaler for dem selv... :sjenert: Mange innser ikke at det koster 500 kr +++ for hver kuvert! De vennene som spør om å ta med date ville jeg gitt samme svaret.

Angående din brors nye kjæreste så synes jeg du skal spørre han om han er seriøs ift henne. Hvis han er det så synes jeg du skal invitere henne uten noe mer oppstyr. Hun kan tross alt bli i din nærmeste familie, og kan jo være greit å begynne bra... :fnise:

Edit: Har forresten selv en singel søster som ikke ser frem til å gå i bryllupet mitt alene. Hun har fått beskjed om at hun blir invitert alene uansett, men at om hun skulle finne en kjæreste hun er seriøs med så kan han eventuelt etter-inviteres. Men ingen bliv invitert med date i mitt bryllup.

Endret av megvel
Gjest Gjest_Marianne87_*
Skrevet

Hei! :goodbye:

Jeg skal også gifte meg til høsten, og sliter med hvem vi skal be fordi min fremtidige mann har en veldig stor familie.. Så vi kommer til å begrense på kusiner og fettere.. Det jeg tenker at hvis folk har noe innvendinger på det, får de bare ha det.. Det er vi som ber, og folk burde ha respekt for den vanskelige oppgaven det faktisk er å sette sammen en gjesteliste.

Jeg tenker det samme om din familie og venner - de må ha respekt for at de er bedt alene, og ikke får ha med seg date. Skjønner at det kan være vanskelig å si nei, men du får stå på ditt, og fortelle alle sammen at det er de navnene som står på invitasjonene som gjelder og det er de som er bedt. Hvis de blir sure og gretne får det være gjestene sitt problem.. Dette skal være deres dag, og dere skal nyte dagen og planleggingen fram mot den store dagen:)

Håper ting ordner seg og at folk får forståelse etterhvert.. Stå på ditt, fortell at det koster masse og at dere ikke har råd til å ha med så mange ekstra, og at dere har allerede tenkt igjennom gjestelista, så når de har fått invitasjonene er de allerede godt gjennomtenkt med tanke på hvem som skal bes :) Igjen; håper det ordner seg! Stå på ditt/deres:):klemmer:

Gjest kommande brud
Skrevet
Vet du hva? Jeg hadde sagt til de som inviterer med seg diverse folk at det er greit hvis de betaler for dem selv... :sjenert: Mange innser ikke at det koster 500 kr +++ for hver kuvert! De vennene som spør om å ta med date ville jeg gitt samme svaret.

Angående din brors nye kjæreste så synes jeg du skal spørre han om han er seriøs ift henne. Hvis han er det så synes jeg du skal invitere henne uten noe mer oppstyr. Hun kan tross alt bli i din nærmeste familie, og kan jo være greit å begynne bra... :fnise:

Problemet er at de som inviterer med andre ikke forteller oss om det, vi får gjerne høre om det fra andre.

Ofte er det noen som kanskje sender en melding om at "Vi kommer, jeg og den og den, far din sa at det var greit".

Eller så er det gjerne i samtaler med andre som nå nylig: Bror din har fått ny kjæreste (Jaha? Ikke hørt om, men han skifter jo "kjærester" oftere enn andre skifter sokker) og hører vi får møte hun i bryllupet. Hvorpå jeg blir et stort spørsmålsteng siden jeg ikke har hørt om noe kjæreste før fra disse andre.

Så problemet vårt er jo at folk ta ting for gitt, og at de bare sier det ene og det andre til andre uten at vi kan være sikker på noe som helst. Før vi vet det så står det 4-5++ ekstra utenfor lokalet på dagen...

Gjest Kommande brud
Skrevet
Oj! Folk er frekke! Vi har vært så harde at de som er single nå, de blir invitert alene. Det er jo snakk om både plass og penger... Ene venninna mi har "noe på gang", men ho inviteres også alene. Skulle alle hatt med date hadde gjestelista vår blitt nesten dobbelt så lang faktisk. Med det valget vi har gjort nå kan vi invitere litt flere venner som vi virkelig ønsker at skal komme. Det håper jeg virkelig folk respekterer!

Har vel egentlig ikke noe råd om hva du bør gjøre. Her gjelder det nok å være tydelig. Er det ikke plass, så er det ikke plass. Og hvis en får ha med date, så bør jo alle? Eller? Hmmm...

Vi har gjort det samme som dere. Har vært tydelige hele veien også, problemet er jo at ikke alle snakker med oss, de tar gjerne kontakt med foreldre og søsken som klarer å lire fra seg de rareste svar...

Føler egentlig at vi mister litt kontroll...

Tenker jo også på dette med broren min, han har ny "kjæreste" igjen, og om lengden på dette er like lenge som vanlig så er jo det antagelig en ny kjæreste på trappene innen bryllupet. Broren min spurte jo når han fikk invitasjonen om ikke den kunne være "åpen for en til, uten at han skulle ha noe navn spesifisert...

Når det gjelder vennene våre får vi i det minste kontakt med dem på egenhånd, da kommer de ikke med noe "date". Verre er det med søskenbarn som er mer eller mindre pliktgjester, og taner og onkler som får som svar at "joda bare ta med ungene" til tross for at vi gang på gang har sagt at det blir 18 års grense pga alkoholserveringen og at lokalet er for lite til å stelle i stand barneselskap for rundt 10 barn i tillegg.

Skrevet

Huff.. Det høres ut som om du er nødt til å bli skikkelig streng med noen her. Kan virke som om det er noen "budbringere" der ute som har gått løpsk. :P

Gjest kommande brud
Skrevet
Huff.. Det høres ut som om du er nødt til å bli skikkelig streng med noen her. Kan virke som om det er noen "budbringere" der ute som har gått løpsk. :P

Vi har egentlig vært ganske strenge. Vi har jo sagt nei, og sagt i fra til de som sier det ene og andre til andre. Det virker dessverre som ikke alle tar det til seg... Utrolig nok er det jo de som er minst involverte, og som såvidt vet navnet på min kommende mann(fordi de ikke orker å huske det) som holder på slik.

Jeg lurer egentlig på hva vi skal gjøre om folk bare møter opp med unger, eller med andre ekstra gjester? Skal vi telle over i kirken og krysse fingrene? Tenk om folk kommer til festen også finner de ikke bordkortet sitt (fordi vi har ikke invitert dem) hva gjør vi da?

Skrevet

Dersom det kommer ekstra folk som ikke finner navnet sitt på oversikten, så synd for dem, tenker jeg. Ærlig talt!

Skrevet

Det høres opplagt ut som dere må ta en samtale med de i familien som inviterer - og gi klar beskjed om at dere ikke har plass/råd eller lyst til at de in invitere andre i hytt og pine.

Tror ikke det er noe annet å gjøre enn å være ultratydelige på dette - og når dere hører om det fra andre at far eller mot el. har sagt at bare ta med .... gi beskjed at desverre dere har invitert det antall dere hadde mulighet for og at det å ta med andre gjester ikke er mulig. (Jeg regner med at det er dere som betaler for bryllupet - og ikke disse som inviterer fritt)

Når det gjelder broren din synes jeg det stiller seg noe anderledes - men du burde kanskje snakke med ham også - og høre hva han mener, og spørre om det ikke hadde vært rimelig at han snakket med dere først - før han tok det som en selvfølge at ny kjæreste skulle være med, men at om de er sammen - og dette virker fast så burde hun jo være selskreven.

Gjest strykebrett
Skrevet

1: Ring opp de foreldrene det er snakk om og forklar et det bare er DU som bestemmer hvem som kan ta med seg noen i bryllupet ditt eller ikke. Understrek kraftig at de ikke har noe med å si ja til ekstra gjester på vegne av deg.

2: Ring din bror, og andre single inviterte som du vet eller har mistanke til at har med seg noen som ikke er invitert og forklar saken. Fortell dem at du rett og slett ikke har råd til alle etterslengerne og at du føler du mister kontroll. Hvis jeg var din inviterte singelvenninne hadde jeg hatt full forståelse for dette.

Jeg har vært utsatt for noe lignende selv, med folk som lurte på om de "bare kunne ta med seg en". Det tar fort av hvi du ikke setter foten ned.

Skrevet

Det er jo bare å dekke på å sette frem bordkort til kun dem som faktisk er invitert. Det er jo bare pinlig for dem når de ser at de ikke har fått noen plass og må sitte og vente tre timer i en krok til middagen er ferdig..

:fnise:

Skrevet

Da hadde jeg gitt klar beskjed til alle at den som kommer som ikke er invitert blir stående på trappen.

Skrevet

Bryllupet skal være deres dag, og feires sammen med de dere har nære relasjoner til. At folk begynner å ta med seg gjester som for dere er vilt fremmede er utrolig frekt. Blir også veldig frustrert over at folk er frekke nok til å ta med seg barna sine når det står klart i invitasjonen navnene på de som er invitert, og er de i tvil så tar de en telefon i brudeparet som faktisk er vertene - ikke foreldrene deres. Mange ønsker at bryllupsfesten skal være et festlig lag med god mat og god drikke for voksne, dette mener jeg alle bør respektere. Å ha 10 spinnville uinviterte unger løpende rundt kan faktisk ødelegge ganske mye. Dessuten, jeg regner med at maten er bestilt til så og så mange og bordet er dekket til samme antall. Det må da være mulig å forstå at man ikke kan begynne å ta med seg både det ene og det andre når det kun står 1-2 navn på invitasjonen. Det er deres dag, dere har full rett til å si fra om hvordan dere vil feire den - og med hvem.

Skrevet

Her tror jeg rett og slett du må ta en ringerunde.

Sett deg ned med gjestelista, og ring hver eneste en dere har tvil om. Noe ala, "hei, jeg har ikke hatt direkte beskjed fra deg om du/dere kommer, og ville bare høre om..."

Hvis de da sier, "ja, jeg og ... kommer", så må du bare være klar på at det bare er plass til de som sto nevnt med navn i invitasjonen. Om så noen har sagt at det er greit på deres vegne, så må du bare si, beklager, det har vært en misforståelse, det er ikke opp til dem å bestemme.

Sikkert ikke det letteste å gjøre, men dere kan ikke stå der på bryllupsdagen uten å vite hvem som kommer.

Skrevet

Regner med dere har snakket med "fikserne" det gjelder, uten hell.

Hva med å sende ut en "etterinvitasjon"? "Nå gleder vi oss veldig til *datoen* som nå nærmer seg...gleder oss til å se akkurat DEG (og så navn) på vår store dag... Ber om forståelse for at barn ikke er invitert og derfor 18 års aldersgrense....på grunn av begrenset plass kan vi ikke tillate gjester å medbringe dater...ved spørsmål ta kontakt direkte med brudeparet siden vi foretrekker å gjøre all organisering selv...osv"

Da er det ingen tvil og de som kommer ubedt da kan jammen meg bare stå utenfor.

Skrevet
Regner med dere har snakket med "fikserne" det gjelder, uten hell.

Hva med å sende ut en "etterinvitasjon"? "Nå gleder vi oss veldig til *datoen* som nå nærmer seg...gleder oss til å se akkurat DEG (og så navn) på vår store dag... Ber om forståelse for at barn ikke er invitert og derfor 18 års aldersgrense....på grunn av begrenset plass kan vi ikke tillate gjester å medbringe dater...ved spørsmål ta kontakt direkte med brudeparet siden vi foretrekker å gjøre all organisering selv...osv"

Da er det ingen tvil og de som kommer ubedt da kan jammen meg bare stå utenfor.

Høres ut som en god idè :jepp:

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg får inntrykk av at mange av disse som er invitert, betrakter et bryllup som en venners venners-happening og tror det bare er for deres for tiden-værende kjæreste å droppe innom.

Hold på ditt, kommende brud! De som ikke er invitert, har ingen grunn til å bli fornærmet, det har heller ikke de som er invitert alene og i ettertid vil ha med seg en nyfunnen partner.

Endret av Belladonna
Gjest Snart Frue
Skrevet
Vi har egentlig vært ganske strenge. Vi har jo sagt nei, og sagt i fra til de som sier det ene og andre til andre. Det virker dessverre som ikke alle tar det til seg... Utrolig nok er det jo de som er minst involverte, og som såvidt vet navnet på min kommende mann(fordi de ikke orker å huske det) som holder på slik.

Jeg lurer egentlig på hva vi skal gjøre om folk bare møter opp med unger, eller med andre ekstra gjester? Skal vi telle over i kirken og krysse fingrene? Tenk om folk kommer til festen også finner de ikke bordkortet sitt (fordi vi har ikke invitert dem) hva gjør vi da?

Vet du hva du gjør? :)

Siden du tydeligvis allerede har sagt klart ifra hvem som kan komme/ikke kome, så kan du i forkant av bryllupet sette opp en bordplan som du sender i posten til de som er invitert, hvor det står TYDELIG hvem som skal sitte hvor.

Men de som ikke er bedt vil jo fort oppdage hvor skapet står når de ikke finner plassen sin ved middagsbordet, hehe... :D

Jeg hadde faktisk tatt en ringerunde eller sendt en sms til de det gjelder og gitt beskjed om hvem som faktisk er bedt og at det ikke vil være plass til flere.

Lykke til med dette!

Skrevet

Det er mange brudepar som har egen hjemmeside for bryllupet. Hvis dere har en sånn en så kan dere legge ut informasjon om disse misforståelser. Det kan være nok til at folk revurderer daten til bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...