Gjest SmallTalk Skrevet 5. februar 2010 #21 Skrevet 5. februar 2010 Men jeg mener de ikke skal være så strenge heller at elever mister interessen helt for å gå på skolen.. De desidert beste lærerene jeg hadde på barne- og ungdomsskolen var de lærerene som virkelig kunne og brente for faget sitt, møtte forberedt til undervisningen og som i turte å sette seg i respekt. Det skal sies at disse lærerene hadde en ganske autoritær stil (tydelige beskjeder, høy og klar stemme, tidsfrister som skulle overholdes og konsekvenser dersom dette ikke skjedde), og de var absolutt ingen "lilla tanter". Det var også disse lærerene som hadde desidert minst bråk og tull i timene, og det var disse som skapte interesse og lærevilje i fagene sine.
robotkalle Skrevet 5. februar 2010 #22 Skrevet 5. februar 2010 De desidert beste lærerene jeg hadde på barne- og ungdomsskolen var de lærerene som virkelig kunne og brente for faget sitt, møtte forberedt til undervisningen og som i turte å sette seg i respekt. Det skal sies at disse lærerene hadde en ganske autoritær stil (tydelige beskjeder, høy og klar stemme, tidsfrister som skulle overholdes og konsekvenser dersom dette ikke skjedde), og de var absolutt ingen "lilla tanter". Det var også disse lærerene som hadde desidert minst bråk og tull i timene, og det var disse som skapte interesse og lærevilje i fagene sine. Figures. IT-dame forelsket i Steve Jobs. Hvorfor vil folk så gjerne at unga sine skal få sjefer som ingen i helvete ellers i livet ville hatt?
Gjest SmallTalk Skrevet 5. februar 2010 #23 Skrevet 5. februar 2010 Figures. IT-dame forelsket i Steve Jobs. Tja... Apple er ikke helt min greie. :gjeiper: Hvorfor vil folk så gjerne at unga sine skal få sjefer som ingen i helvete ellers i livet ville hatt? Jeg vil ikke at mine fremtidige barn skal få sjefer som jeg ikke kunne levd med om det så hadde blitt kaldt i helvete. Min størst skrekk er å ende opp med ei "lilla tante" som sjef. Nå er heldigvis sannsynligheten for dette forsvinnende liten, og takke f*** for det. Mine foreldres store skrekk var de lærerene jeg hadde som var "lilla", og som brukte mattetimene mine til å lære meg løkkeskrift fremfor å la meg få noen oppgaver jeg virkelig kunne bryne meg på. Nå skal det sies at løkkeskifttreningen ikke hadde noe for seg. Jeg skriver fortsatt styggere enn grisen.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 5. februar 2010 #24 Skrevet 5. februar 2010 Jeg synes helt klart at lærere har mistet alt for mange muligheter for å skape konsekvenser. De kan ikke ta på elevene hvis ikke det er fare for andre barn, så om en elev ikke vil roe seg i timen kan de faktisk ikke ta dem ut av rommet en gang! Det synes jeg er håpløst. En lærer kan ta ut en elev som bråker og dermed ødelegger for resten av klassen ved å frakte eleven inn på kontoret til andre skoleansatte (rektor/inspektør/andre).
Gjest gjestdeluxe Skrevet 5. februar 2010 #25 Skrevet 5. februar 2010 (endret) Hvorfor vil folk så gjerne at unga sine skal få sjefer som ingen i helvete ellers i livet ville hatt? Kanskje fordi barn ikke klarer å håndtere like stor grad av frihet på eget ansvar slik voksne arbeidstakere i større grad enn barn kan? At en voksenperson er tydelig, klar og forteller om konsekvenser dersom eleven ikke gjør det den skal er vel ikke for et "helvete" å regne? Voksne i arbeidslivet må forhold seg til verdier, etikk, reglement og uskrevne regler de også...og en del har både kolleger og/eller ledere som "ingen i helvete ellers i livet ville ha hatt". Endret 5. februar 2010 av gjestdeluxe
robotkalle Skrevet 5. februar 2010 #26 Skrevet 5. februar 2010 Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre her... Det skyldes nok også den svært så presise tittelen på tråden som gir hver og en av oss en fin anledning til å ri sine kjepphester.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #27 Skrevet 6. februar 2010 Å gå på skole i Norge er bare bortkastet tid. Om noen lærer noe så er det fordi de leser hjemme. Hvis man hadde innført 1 eneste time med intensiv læring hver dag med nulltoleranse for bråk og resten fri (noe jeg kan tenke meg hadde blitt populært blant elevene) hadde man lært mye mer i løpet av den timen enn man gjør i løpet av en skoleuke slik det er nå. Fakta er at skolen bare er en barnehage elevene oppholder seg i mens foreldrene er på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #28 Skrevet 6. februar 2010 En lærer kan ta ut en elev som bråker og dermed ødelegger for resten av klassen ved å frakte eleven inn på kontoret til andre skoleansatte (rektor/inspektør/andre). Dessverre så stemmer ikke dette. Dersom eleven ikke vil bli med kan man ikke fysisk ta med seg elever dersom det ikke er fare for andre. Bråk i timen regnes ikke som fare for andre. (Og selv i de tilfeller hvor det er fare for andre kan man kun gjøre det aller mest nødvendige for å avverge situasjonen. Å holde fast en elev har man omtrent ingen gyldig grunn til. Om man ikke ha annet valg og må holde igjen et barn er det en bunke med skjemaer som må fylles ut og registreres.)
Gjest Gjest_..._* Skrevet 6. februar 2010 #29 Skrevet 6. februar 2010 Tving dem til å stå i skammekroken med hvit kjeglehatt på hode. Da lærer dem nok fort!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå