Gå til innhold

Trening i [måned], hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har registrert at det for hver måned startes en "trening i [den aktuelle måneden]"-tråd. De som skriver inn er nesten uten unntak jenter/kvinner. Jeg lurer på hva det er som gjør at kvinner har et slikt behov for å meddele på et anonymt diskusjonsforum at de har vært og trent?

Jeg trener jevnt og trutt, men jeg føler ikke noe behov for å meddele omverdenen det. Er det noen som får en ekstra nå-har-jeg-vært-flink-følelse når de kan meddele andre om at de faktisk har vært og trent?

Kan dette ha noen sammenheng med at, i hvertfall slik jeg ser det, kvinner ofte er ytre motivert for trening (få en slankere og smidigere kropp) mens menn er indre motivert (trener fordi det er gøy)? Det fins selvsagt mange unntak her, men dette er slik jeg oppfatter det generelt.

Eller kan det rett og slett være det faktum at kvinner ALLTID føler trang til å meddele alt de gjør til så mange som mulig? :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du KAN ha rett...

Og jeg tror i tillegg det fungerer som et lite løfte til seg selv og et lite push til andre..

Men så er jeg kvinne da! Så... :D

Og det heter jo kvinneguiden - jeg er veldig ny her og lurer på hvor stor andel menn det egentlig er på en slik side som dette!

Skrevet

For meg fungerer den aktuelle tråden som en måte å ha oversikt over treninga mi hver måned og det er motiverende for meg å se at lista blir lengre. Jeg bryr meg veldig lite om de andres lister, men bruker min som motivasjon og huskelapp.

Det som er mer merkelig for meg, Lance, er at du, som jeg har inntrykk av ser på deg selv som litt av en ekspert innefor trening, ikke skjønner hvorfor en slags "logg" over trening kan fungere motiverende - selv når den er så enkel som dette.

Skrevet

Men hvorofor ikke bare ha en privat logg på pc'en isteden? :P

Skrevet

Jeg må si meg enig med Lance.

Jeg ser ikke helt poenget med å legge det ut på nett, hvis vedkommende likevel føler at det må skrives ned.

Og jeg er i direkte drlig form og trener lite når jeg ser på hva folk skriver i de loggene. En del der har aldri hørt om kviledagar..... Samtidig så vet jeg at det kan godt stå "en time spinn og 45 min styrke", men det sier jo null nada om kvaliteten på treningen.

Tror mange som blir bitt av treningsbasillen (og det er bra det) tenker at antall økter er det som bestemmer hvor "flink" man er. Og dermed blir fort kavliteten på den enkelte økt ymse, fordi man trener litt overalt hver dag hele tiden. noen av mine beste økter er på under en time. Men da har jeg 50 min hvor jeg yter det jeg kan, er fokuset, motivert og vet hva jeg vil trene. Og det er ikke sjelden at slike økter er de som gir med DOMS.

Personlig så tar jeg treningen uke for uke. Trener fordi det er gøy, holder ledd og andre potensielle begrensninger i sjakk, og fordi det gir meg overskudd. Merker at utrolig mange (spesielt gjester) vil trene kun pga vekt, for andre og for utseende, mens helsa kommer på delt åttende plass..... Go figure.....

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er i hvert fall forholdsvis stor interesse for de trådene - og hvis det hjelper folk å holde motivasjonen oppe eller noe, så er jo det kjempefint! Vi andre kan jo slippe å lese dem.

Skrevet
Vi andre kan jo slippe å lese dem.

Et sabla godt poeng, vil jeg si.

Og hva slags kvalitet det er på treninga - vel det kan man jo ha oversikt over andre steder. Dette er jo bare ei morsomt og trivelig liste over trening (for meg i det minste).

Og Bergans (og Lance forsåvidt) hvor i alle dager leser dere at de som skriver i disse trådene bare er opptatt av å bli tynne og ikke tenker på helsa si..? Det er da veldig ulike treninger og mengder på de som skriver.

Skrevet
Og Bergans (og Lance forsåvidt) hvor i alle dager leser dere at de som skriver i disse trådene bare er opptatt av å bli tynne og ikke tenker på helsa si..? Det er da veldig ulike treninger og mengder på de som skriver.

Jeg sa ikke at jeg mente det gjaldt for disse trådene, det er mitt generelle inntrykk at kvinner for det meste trener for å bli slanke mens menn trener fordi det er gøy. Og som sagt, det fins mange unntak begge veier.

Skrevet
Et sabla godt poeng, vil jeg si.

Og hva slags kvalitet det er på treninga - vel det kan man jo ha oversikt over andre steder. Dette er jo bare ei morsomt og trivelig liste over trening (for meg i det minste).

Min utheving: Det var ment som en generell betraktning på ymse innlegg, ikke rettet mot akkurat den treningstråden. Skulle ha presisert det. Mai bæd.

Skrevet

Jeg tenker som så at dette bare er et av mange forum der folk diskuterer og holder logg på treningen sin. På dette forumet er det tilfeldigvis flere kvinner enn men, kan ha noe med navnet å gjøre - ikke vet jeg. Jeg har iallefall ikke lagt merke til at det er flere kvinner generelt som er opptatt av å vise omverdenen hvor "flinke" de er.

Personlig tror jeg det er mange grunner til at man velger å bidra til en slik tråd. Noen gjør det nok bare for oversiktens skyld, andre for å skryte selv om man da bare lurer seg selv.

Skrevet
Jeg har registrert at det for hver måned startes en "trening i [den aktuelle måneden]"-tråd. De som skriver inn er nesten uten unntak jenter/kvinner. Jeg lurer på hva det er som gjør at kvinner har et slikt behov for å meddele på et anonymt diskusjonsforum at de har vært og trent?

Jeg trener jevnt og trutt, men jeg føler ikke noe behov for å meddele omverdenen det. Er det noen som får en ekstra nå-har-jeg-vært-flink-følelse når de kan meddele andre om at de faktisk har vært og trent?

Kan dette ha noen sammenheng med at, i hvertfall slik jeg ser det, kvinner ofte er ytre motivert for trening (få en slankere og smidigere kropp) mens menn er indre motivert (trener fordi det er gøy)? Det fins selvsagt mange unntak her, men dette er slik jeg oppfatter det generelt.

Eller kan det rett og slett være det faktum at kvinner ALLTID føler trang til å meddele alt de gjør til så mange som mulig? :gjeiper:

Alt blir så mye tryggere og ukomplisert når man generaliserer, ikke sant? :filer: "Menn er slik og slik", "kvinner er sånn og sånn"...

Grunnen til at du finner flest kvinner i treningstråden, og i alle andre tråder her på forumet, er nok ikke mer mystisk enn at dette er et forum hvor kvinner er i klart flertall. ;)

At DU ikke føler behov for å bli motivert av andre og snakke om treningen din, betyr forøvrig ikke at dette gjelder for alle andre menn. Sjekk treningsforum.no's treningsdagbøker for eksempel! ;) Mange menn som skriver opp både hva de spiser og hvordan de trener hver dag!

Skrevet

Jeg tror du er inne på noen i den grad at DE (uavhengig av kjønn, for din kjønnsfordeling der er jeg helt uenig med deg i) som hovedsakelig trener fordi de synes det er gøy, ikke har samme behov for motivasjonstråder (som jeg ser på dem som) som en som trener fordi han/hun "må".

Når trening er noe ikke egentlig er førstevalget, man liker det helt sikkert mens man holder på, og etterpå, men når det er slik (som det er for mange) at det kan være vanskelig å holde motivasjonen oppe, så tror jeg slike tråder er ment for akkurat det. Å holde motivasjonen oppe og kanskje hjelpe litt på motivasjonen til hverandre også.

De av oss som trener fordi vi finner trening eller treningsformen så givende at det er motivasjon i seg selv, trenger kanskje ikke dette i like stor grad?

Jeg føler ikke for å fortelle noen hvor ofte og mye jeg trener, rett og slett fordi jeg ikke trenger den pushen eller motivasjonen det ofte gir å se noe svart på hvitt. Jeg elsker treningen min, og gjør den så ofte som mulig. Det finnes ikke vanskelig å komme seg opp av sofaen for å dra på en treningsrunde eller tre, rett og slett fordi jeg gjør det hovedsakelig fordi jeg liker treningen så godt.

Det er i hvert fall forholdsvis stor interesse for de trådene - og hvis det hjelper folk å holde motivasjonen oppe eller noe, så er jo det kjempefint! Vi andre kan jo slippe å lese dem.

helt enig.

De som har nytte av en slik tråd, bruker den. De som ikke skjønner greia med dem, eller ikke føler de trenger det, lar være.

Skrevet

Og gjester skriver i de trådene... Så hvem bryr seg om "gjest" er flink?

Jeg kikker innom og skriver av og til fordi jeg føler at jeg da har noen å sammenligne meg med. At jeg ikke trener og "lurer" meg selv, eller overtrener og sliter meg ut. Jeg plukker med meg tips til andre typer trening. Og ser at jeg passer inn i den jevne statistikken med tanke på tidsbruk. Blandt annet.

Greit å vite at man er "normal". :jepp:

Skrevet

Jeg skriver der fordi jeg har lyst, enkelt og greit. Det er heller tvilsomt at noen husker, eller bryr seg om hvor mye jeg har trent.

Skrevet

Jeg er relativt ny her, og la også merke til tråden med treningsloggen ganske kjapt. Må innrømme at jeg ikke helt skjønte hva det dreide seg om jeg heller, har ikke skrevet ned treningen min siden valgfag "egentrening" på videregående :gjeiper:

Så jeg skal være helt ærlig og si at jeg gjorde det nettopp fordi "alle" andre gjorde det, og jeg ser selvsagt at det ikke er mye annet poeng i dette enn egen motivasjon og eventuelt skryt. Men folk må da jammen meg ha lov til å skrive en treningslogg om de vil det, det er jo tydeligvis mange som har interesse av dette.

For meg har trening vært en naturlig del i hele oppveksten, noe jeg har gjort fordi det er gøy, og i voksen alder er jeg også opptatt av å holde formen.

Jeg ser i hvert fall ikke problemet i at mange her inne vil dele sine treningsøkter med andre. Om det er for å skryte, for å bli motivert eller pur treningsglede som driver oss - er det virkelig så irriterende?

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

De som skriver på Kvinneguiden generelt er i hovedsak jenter/kvinner. Det gjelder ikke kun for treningsloggen.

Jeg har gjerne et mål for hvor mye jeg skal trene hver måned. I loggen holder jeg oversikt over hvor mye jeg har trent og hvor mye jeg har igjen. :) Synes det er like greit å logge her som i word eller ei skrivebok.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Gammel tråd, men jeg søkte opp Lance, da jeg mener han flere ganger har delt råd med meg og jeg lurte på hvem han var :fnise:

Jeg er ikke med på treningstrådene, men dele trening? Hør nå her:

I fjor startet bedriften min en egen Nike+ challenge med konkurranse mellom de skandinaviske kontorene.

Jeg skal love at man kom ut på de turene man ikke hadde så lyst på når kilometrene lå åpent til skue & misunnelse etterpå! Å klatre oppover listen og se hvor mye man måtte løpe for å slå de over... ah, max motiverende.

I høst lagde jeg og en del kolleger profiler på yourtrainings.com hvor du til enhver tid kan sammenlikne deg med vennene dine, og dessuten kan se treningene i kalendr og få statistikker over type trening etc.

Og det er helt klart en ekstra bonus å "flaunt your stuff", selv om man trener for sin egen del og fordi man liker det.

Det er som å invitere venner i selskap og så får man gaver i tillegg :ler:

Alle monner drar, og så lenge det er gøy - hvorfor ikke?

Skrevet

Gammel tråd, men jeg søkte opp Lance, da jeg mener han flere ganger har delt råd med meg og jeg lurte på hvem han var :fnise:

Jeg er ikke med på treningstrådene, men dele trening? Hør nå her:

I fjor startet bedriften min en egen Nike+ challenge med konkurranse mellom de skandinaviske kontorene.

Jeg skal love at man kom ut på de turene man ikke hadde så lyst på når kilometrene lå åpent til skue & misunnelse etterpå! Å klatre oppover listen og se hvor mye man måtte løpe for å slå de over... ah, max motiverende.

I høst lagde jeg og en del kolleger profiler på yourtrainings.com hvor du til enhver tid kan sammenlikne deg med vennene dine, og dessuten kan se treningene i kalendr og få statistikker over type trening etc.

Og det er helt klart en ekstra bonus å "flaunt your stuff", selv om man trener for sin egen del og fordi man liker det.

Det er som å invitere venner i selskap og så får man gaver i tillegg :ler:

Alle monner drar, og så lenge det er gøy - hvorfor ikke?

Dette skulle mange flere bedrifter gjort!!

Enig med det siste du skriver, om å registrere sin trening her i KG gjør at de er fornøyd med seg selv så synes jeg dette er en postiv tråd!

Skrevet (endret)

Det er en veldig flott tråd for de som føler de har bruk for den! :)

Jeg brukte den vel to-tre måneder, men gikk fort lei. Var liksom ikke noe jeg følte ganget meg noe særlig. Har ganske så god oversikt over treningen min i løpet av en uke, så trenger ikke å skrive ned. Hver mandag lager jeg et kjapt "program" i hodet mitt. Noen uker flytter jeg litt om på hvor og når jeg trener, noen uker trener jeg mer og noen uker trener jeg mindre. Det fungerer for meg, og derfor bruker jeg ikke den tråden.

Der synes jeg faktisk at kostholdstråden var mye mer nyttig. :) Men nå er ikke den lovlig lenger, noe som også er forståelig.

Det er sikkert de som skriver opp i den tråden for å få "status" som flink, men so what? Hvis det er det som skal til for at de klarer å motivere seg selv til å trene og ha en sunn livsstil, så er jo det kjempefint? :)

Men jeg tror at flertallet bruker tråden kun for sin egen del, for å holde oversikt og for å motivere seg selv ved å se at de er flink til å trene ofte og gjerne variert. :)

Endret av Teriyaki
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det gir ett push i baken å se hvor flinke andre har vært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...