Gå til innhold

begynner på internatskole, er lesbisk

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Jente_*
Skrevet

Jeg har kommet inn på en skole til høsten, hvor det er internater hvor jenter bor sammen to og to. Det har seg slik at jeg er lesbisk, og lurer da på om jeg burde si ifra om dette, evt søke alenerom ellernoe? Det kan jo hende at noen jenter syns det er ubehagelig å dele rom og bad med noen som liker jenter.

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Heihei_*
Skrevet

Gratulerer med at du kom inn!

Jeg ville ikke syntse det var ekkelt eller rart hvis romkameraten min var lespisk. Jeg tror det er litt hips som haps om du sier det eller ikke. Ikke så farlig fra eller til :) Men det spørs kanskje litt hva slags skole? gjetter for eksepel på at jenter på kristene skoler kanskje er litt mer usikkre på det? Men generelt er jenter veldig lite redde for homofili, verre for gutta tror jeg.

Går det ann å bytte rom? I så fall kan du jo fortelle at du er lespisk, hvis hun ikke synes det er greit (hvem kan synes det?) så kan du bytte rom. Men hvis du bestemmer deg for å bo på alenerom, si i fra eller ikke så burde du gjøre det for din egen del, ikke de andre jentene.

Lykke til :)

Skrevet

Hmmm :P

lite peiling på dette: |

Men du kan jo si ifra, finnes mange slags rare folk der ute som desverre er homofob?...

Går sikkert bra at du deler rom med jenter, så lenge du ikke begynner og sex trakaserer dem:P og være forsiktig med hva du sier og blabla, bare noe jeg tenker.

Skrevet

Jeg gikk på folkehøgskole og der gikk det to homofile.. begge delte rom med gutter.. det kom frem senere at de var homofile og de guttene de delte rom med tok det helt fint.. Jeg støtter den over at du kan spørre hun du kommer til å dele rom med om hun synes det er ok.. Jeg ville ikke sagt fra på forhånd, og hvis du skal søke enerom er det kun fordi du vil bo alene.. Jeg ville ikke reagert hvis min roomie var lesbisk.. Det er jo ikke akkurat slik at man sikler på alle jentene man har rundt seg..

:)

Skrevet (endret)

Gratulerer! :)

Det finnes mange grunner til å ønske eget rom på internat, men om dette hadde vært meg så ville jeg ikke byttet for å "skjerme" andre.

Om du føler deg trygg på deg selv og legningen din, så vil også andre ta deg for den du er. Om du ber om å få eget rom så vil folk begynne å lure med en gang -og du gjør deg selv til noe andre kan få en "fremmedfrykt" over.

Vær åpen med den du havner på rom med og ta en kjapp samtale om det første dagen om det lar seg gjøre. Pass på å la samtalen handle om andre ting også, bak det gjerne inn i "bli kjent-fasen" om interesser, hvor du kommer fra, hvilken linje skal du gå osv., slik at det ikke blir en "greie" ut av det. Fortell henne hvorfor du nevner legningen din og si at du ikke har noe i mot å bytte rom om hun synes det er rart. (Sannsynligvis så vil denne samtalen ufarligjøre hele greia for henne, mer enn om du holder tyst og hun finner det ut gjennom andre eller senere). Om du har et ønske om at hun ikke skal spre det rundt, så si også det.

Og for all del -vis folk generelt at du er trygg på deg selv, ikke bare til henne. De av mine homofile/bifile venner som "klarer seg best" er de som klarer å likestille seg selv med hetrofile. Med en gang du begynner å unnskylde deg for den du er, så reagerer folk. (Det handler jo ikke bare om legning, men generelt.) Det betyr at du heller ikke trenger å presenterer deg selv som "Hei jeg heter Nina og jeg er lesbisk" -selv om du tar en prat med den du skal dele rom med.

Det ER teit at du i det hele tatt må tenke over denne saken -men du viser jo allerede her at du er ei jente med en bra personlighet som bryr deg om andre. La DET være den jenta de andre blir kjent med, ikke "lesbiske Nina som bor på alenerom" (og som de av akkurat den grunn ikke tørr å dusje i fellesdusjen med for "hjeeelp, tenk om hun ser oss nakne og blir opphissa av det? Det MÅ jo være grunnen til at hun ikke tør/vil/gidder å bo sammen med noen av oss" -og dermed er rykteflommen i gang ;)

Lykke til med skolen -det blir sikkert noen kjempeår! :)

Endret av Colargol
Skrevet

Signerer Colargol :goodbye:

Lykke til på skolen! :)

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noenting. Slik jeg ser det har ingen rett til å vite noe om mion seksuelle legning. Det er jo meg de skal bli kjent med, og det er langt flere sider ved meg enn bare min seksuelle legning. Ingen har rett til å vite eller få vite andres seksuelle legning. Dersom du har lyst til å fortelle noen hvilket kjønn du foretrekker, så gjør det for din egen del, og ikke fordi noen kan synes det er ekkelt å dusje i en fellesdusj med en som liker personer av samme kjønn.

Skrevet

Jeg signerer igrunn både Colargol og Bobeline. Egentlig mener jeg at ingen har noen som helst rett til å vite om min seksuelle legning, i alle fall ikke i samme setning som presentasjon av navn. Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at mange synes at dette med homofili er vanskelig å forholde seg til.

TS, jeg ville nok introdusert meg for vedkommende, også latt dagen gå. Når forholdene roer seg ut over kvelden (første dag på internatskole er gjerne stressende, nesten ingen kjenner hverandre, mange nye ansikter, regler, rutiner osv å forholde seg til) ville jeg snakket med roomien på egen hånd, uttrykt at jeg ikke hadde hatt noe problemer med det men at jeg hadde hatt forståelse om roomien synes det er vanskelig. Jeg ville også sagt at dersom det er et problem ville jeg byttet rom.

Lykke til på skolen :)

Skrevet

Hvorfor skal man gi den andre valget om å bytte rom?

Hva skal til for at man skal få bytte? At den andre snorker? Skjærer tenner i søvne? Står opp og begynner lage lyder ualminnelig tidlig? Legger seg altfor seint? Er et rotemenneske som ikke klarer å holde orden i sin del av rommet?

Hva hvis TS er en rolig jente som ikke gjør noen av de tingene jeg ramser opp, er det da noen saklig grunn til at hun skulle bytte?

Skrevet

Diskuterte noe lignende med en kompis her om dagen, han sa at en del gutter i klassen hans faktisk hadde følt seg litt "ført bak lyset" da det kom frem at en klassekamerat av dem var homofil. Men av en eller annen grunn tror jeg det er litt annerledes for menn. Ei i klassen min som jeg har dusjet med i gymmen hundre ganger ble også plutselig lesbisk, jeg tenkte ikke over det at hun har sett meg naken et sekund engang.

Jeg hadde ikke stresset med å si det. Tror du skal ha litt uflaks hvis du ender opp med ei som synes det er ubehagelig.

Skrevet
Hvorfor skal man gi den andre valget om å bytte rom?

Hva skal til for at man skal få bytte? At den andre snorker? Skjærer tenner i søvne? Står opp og begynner lage lyder ualminnelig tidlig? Legger seg altfor seint? Er et rotemenneske som ikke klarer å holde orden i sin del av rommet?

Hva hvis TS er en rolig jente som ikke gjør noen av de tingene jeg ramser opp, er det da noen saklig grunn til at hun skulle bytte?

Noen saklig grunn? Tja, TS' fremtidige romvenninne kan være konservativt kristen som mener at homofili er grunnleggende galt.

Jeg sier ikke at dette er en "riktig" tankegang, jeg sier bare at om noen tror det er grunnleggende galt er antakelig ikke dette en person som homofile vil gå godt overens med, uansett hvor snill, rolig og stillesovende den homofile er. Dette fordi dere grunnleggende verdier og moral er så totalt forskjellige. Om dette hadde vært tilfelle hadde jeg syntes det var riktig om romvenninnen hadde byttet rom, og ikke TS.

Skrevet
Jeg har kommet inn på en skole til høsten, hvor det er internater hvor jenter bor sammen to og to. Det har seg slik at jeg er lesbisk, og lurer da på om jeg burde si ifra om dette, evt søke alenerom ellernoe? Det kan jo hende at noen jenter syns det er ubehagelig å dele rom og bad med noen som liker jenter.

Takker for svar!

Jeg synes ikke at du skal se på dette som et problem. Se heller an hvordan ting utvikler seg. Jeg regner med at du pr. nå ikke vet hvem du skal dele rom med. Det kan jo hende at hun du skal dele rom med ikke har noen problemer med å dele med deg. Jeg synes ikke at du skal "advare" på forhånd at du er lesbisk. Du velger selv å si det når det kjennes naturlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...