Gå til innhold

noen kreative personer der ute ;) ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

tenkte dette var et godt sted å se om noen ville hjelpe :)

Jeg har 800 kroner som jeg skal handle inn mat for til 3 personer, maten må holde i 6 dager ..

både middager,pålegg,brød osv..

hva burde jeg kjøpe? :)

Noen som har tips til noe som er billig, holder lenge osv..

blir kjempe takknemlig for hjelp, siden jeg ikke eier fantasi ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Hva har du i skapene fra før?

Hvor god tid har du til å bake brød selv, lage tidkrevende mat fra bunn osv?

Hvis du har vanlig standardmat i skapene fra før skulle det være en grei sak å få 800 til å rekke en uke. :)

Gjest Gjest_TrineLise_*
Skrevet
Hva har du i skapene fra før?

Hvor god tid har du til å bake brød selv, lage tidkrevende mat fra bunn osv?

Hvis du har vanlig standardmat i skapene fra før skulle det være en grei sak å få 800 til å rekke en uke. :)

Signerer denne!

Hva har du fra før av basisvarer som mel, krydder o.l?

Og ikke minst, hvor bor du eller hvilke butikker har du tilgang til?

Svarer du på dette, skal du få hjelp siden jeg er i det kreative hjørnet i kveld :)

Skrevet

Billig mat på østlandets Rema: (men ikke regnet om til 800,-)

Grønnsaker:

- Gulrøtter

- Kålrabi

- Poteter

- Løk (på Rema får du ca 10 løk i nett til 5 kr)

- Stangselleri

- Kidneybønner på boks

- Tomater på boks

- Frossengrønnsaker

- suppler med ting du syns du har råd til

Frukt:

- Epler

- Appelsiner

- Pærer

Pålegg:

- Påleggsavskjær (finfin spekeskinke til 18 kr)

- Peanøttsmør

- Crabsticksalat fra Salatmester'n (11-13 kr)

- Servelat

- Crabsticks fra frysedisken

- Stor dunk med syltetøy/annet billig syltetøy

Brød:

- Wasa Husman knekkebrød, stor pakke

- Kneipp

Kjøtt/fisk

- Pangasiusfilet eller lignende (4-6 fileter for rundt kr 40)

- (svine)kjøttdeig

- Frosne nakkekoteletter (ofte 4 koteletter til 25-30 kroner)

- Svinekoteletter

- Hel høns

- Hel kalkun (tin og fileter selv, og du har middag til flere uker)

- Ribbe, om du fortsatt finner

Annet:

- Kjøp en urtete-blanding (f.eks. twinings fruktteer) og lag iste i stedet for å drikke saft/brus

- Melk må du sikkert ha uansett, ikke mye prisvariasjon her

- 18-eggs pakke fra first price eller lignende, om du vil.

- Stor pose ris

- Stor pakke spaghetti

Ultrabillige matretter som metter 3 er for eksempel

- Koteletter med poteter og surkål (9 kr pr pakke)

- Grønnsakssuppe med bønner (lag stor porsjon til få kroner og frys/spis neste dag)

- Pangasiusfilet med rotmos og frossen spinat

- Spaghetti med tomatsaus laget av boksetomater, hvitløk og urter, samt finhakket løk og revne gulrøtter, og bønner om du vil.

Skrevet

jeg har tid til å bakee ja :9 har mel, gjær,bake og vaniljepulver,sukker og salt.. ;)

Skrevet
jeg har tid til å bakee ja :9 har mel, gjær,bake og vaniljepulver,sukker og salt.. ;)

å foresten, pepper,grillkrydder,kanel og karri :P hehe

Skrevet
Billig mat på østlandets Rema: (men ikke regnet om til 800,-)

Grønnsaker:

- Gulrøtter

- Kålrabi

- Poteter

- Løk (på Rema får du ca 10 løk i nett til 5 kr)

- Stangselleri

- Kidneybønner på boks

- Tomater på boks

- Frossengrønnsaker

- suppler med ting du syns du har råd til

Frukt:

- Epler

- Appelsiner

- Pærer

Pålegg:

- Påleggsavskjær (finfin spekeskinke til 18 kr)

- Peanøttsmør

- Crabsticksalat fra Salatmester'n (11-13 kr)

- Servelat

- Crabsticks fra frysedisken

- Stor dunk med syltetøy/annet billig syltetøy

Brød:

- Wasa Husman knekkebrød, stor pakke

- Kneipp

Kjøtt/fisk

- Pangasiusfilet eller lignende (4-6 fileter for rundt kr 40)

- (svine)kjøttdeig

- Frosne nakkekoteletter (ofte 4 koteletter til 25-30 kroner)

- Svinekoteletter

- Hel høns

- Hel kalkun (tin og fileter selv, og du har middag til flere uker)

- Ribbe, om du fortsatt finner

Annet:

- Kjøp en urtete-blanding (f.eks. twinings fruktteer) og lag iste i stedet for å drikke saft/brus

- Melk må du sikkert ha uansett, ikke mye prisvariasjon her

- 18-eggs pakke fra first price eller lignende, om du vil.

- Stor pose ris

- Stor pakke spaghetti

Ultrabillige matretter som metter 3 er for eksempel

- Koteletter med poteter og surkål (9 kr pr pakke)

- Grønnsakssuppe med bønner (lag stor porsjon til få kroner og frys/spis neste dag)

- Pangasiusfilet med rotmos og frossen spinat

- Spaghetti med tomatsaus laget av boksetomater, hvitløk og urter, samt finhakket løk og revne gulrøtter, og bønner om du vil.

Her var det mye;) takk for kjempe gode tips ;)

Skrevet
Signerer denne!

Hva har du fra før av basisvarer som mel, krydder o.l?

Og ikke minst, hvor bor du eller hvilke butikker har du tilgang til?

Svarer du på dette, skal du få hjelp siden jeg er i det kreative hjørnet i kveld :)

Butikker jeg i næreheten er rema, coop prix,kiwi,ica og meny ;)

Skrevet

-

det var kjempe smart :) hvordan lager man iste? bare setter ddet i kjøleskapet eller skal jeg tilsette noe ? :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg likar best å lage isteen med varmt vatn, du skal ha spesielle teposar for å lage den direkte med kaldt. Kok opp 1 liter vatn, ha i tre teposar, 1 ss sukker og sitronsaft viss du har. Set i kjøleskapet etter at den har trekt i ti minutt og du har fjerna teposane. Server iskald med isbitar. Ein tidel av prisen på ferdigblanda iste.

Når du skal ha billig middag og har kanel er risgraut perfekt. Lag så mykje at du får graut til overs, og lag rislappar til kaffekos. Sjekk ut denne oppskrifta: http://altgodt.wordpress.com/2009/03/30/ris-til-overs/

Skrevet
Eg likar best å lage isteen med varmt vatn, du skal ha spesielle teposar for å lage den direkte med kaldt. Kok opp 1 liter vatn, ha i tre teposar, 1 ss sukker og sitronsaft viss du har. Set i kjøleskapet etter at den har trekt i ti minutt og du har fjerna teposane. Server iskald med isbitar. Ein tidel av prisen på ferdigblanda iste.

Når du skal ha billig middag og har kanel er risgraut perfekt. Lag så mykje at du får graut til overs, og lag rislappar til kaffekos. Sjekk ut denne oppskrifta: http://altgodt.wordpress.com/2009/03/30/ris-til-overs/

hørtes godt ut! :D takk :)

Skrevet

Jeg lager iste med å koke opp ca 1,5 liter vann, og ha i to teposer. Nå for tiden setter jeg den heller ut på verandaen til kjøling enn i kjøleskapet, så den ikke påvirker de andre matvarene. Jeg lager den alltid flere timer i forveien, slik at den får kjølt seg helt.

Dersom den trenger søtning, syns jeg det er godt med en ss honning i (rør ut mens teen fortsatt er varm for enkelhets skyld). Kan med fordel også piffes opp med lime-/sitronskiver og/eller friske urter - men sistnevnte er jo ikke spesielt billig.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Siden du har bakevarer i huset, så bør du bake brød. Du slipper billig unna i forhold til kjøpebrød, og kan bruke pengene på pålegg osv i stedet. Bak en ladning rundstykker ell mens du er i gang, så har du variasjon og kan kose dere litt også. Varme rundstykker med smør og syltetøy er godt. :)

Grøt, som nevnt, er billig. Det går godt å ha grøt til middag to ganger på seks dager også.

Kjøp smør til brødet, syltetøy, kaviar på tube.

Melk må du ha, og egg.

Margarin til steking.

Lag pannekaker til middag en dag, har du suppeposer i skapet bruker du det. Hvis ikke kjøper du en pakke tørkede gule erter og en løk og lager suppe.

Kjøp til en eller to middager av de fiskeslagene som er nevnt tidligere, eller koteletter feks. Kjøp en sekk poteter og en pakke gulrøtter. Lag gulrotstuing og løksmør til seifilet en dag, raspede gulrøtter til laksen en dag.

Hvis du har ketchup i huset kjøper du den billigste hvitosten du finner og lager ostesmørbrød til middag en dag. I såfall kjøper du en fiskemiddag mindre.

Kjøp en pakke kjøttdeig, eller koteletter ell, det du finner som er billigst, og lag kjøttsuppe av det og poteter, løk og gulrotrestene en dag. Du trenger ikke mye kjøtt til en sånn suppe. Sleng i litt kålrabi eller hodekål hvis du ser at du har råd til det når du har kjøpt alt annet. Buljong fra skapet?

Den siste dagen tar du restene av ertesuppa med restene av påleggsskalker oppi, med rundstykker til.

Ha brødskiver med syltetøy, kaviar eller pålegsskalker til frokost og lunsj, og rundstykker eller grøt til kvelds. Det blir nok egg av en 18-pakning til å koke og ha på rundstykkene til lørdags også. Kanskje også en formkake el.

Det du må kjøpe blir altså, i prioritert rekkefølge:

Melk. 5-6 liter?

Brødmel hvis du ikke har det. (Grov sammalt hvete, havregryn, sammalt rugmel feks)

grøtris

Smør (hvis du ikke har så det rekker)

syltetøy

fisk og evt koteletter el

potet

gulrot

erter

løk

egg

margarin (hvis du ikke har så det rekker)

Påleggsskalker

Kaviar

grønnsaker til kjøttsuppa

Frukt. Epler og bananer feks

Jeg ville kjøpt det som er på lista her først. Det som blir til overs av penger, og det burde bli litt, ville jeg hatt i beredskap i tilfelle det skjer noe. Hvis barnet ditt får ørebetennelse er det lite moro å ikke kunne betale medisiner... Evt kan du spe på uti uka med pålegg, frukt og melk hvis det trengs.

Skrevet
Siden du har bakevarer i huset, så bør du bake brød. Du slipper billig unna i forhold til kjøpebrød, og kan bruke pengene på pålegg osv i stedet. Bak en ladning rundstykker ell mens du er i gang, så har du variasjon og kan kose dere litt også. Varme rundstykker med smør og syltetøy er godt. :)

Grøt, som nevnt, er billig. Det går godt å ha grøt til middag to ganger på seks dager også.

Kjøp smør til brødet, syltetøy, kaviar på tube.

Melk må du ha, og egg.

Margarin til steking.

Lag pannekaker til middag en dag, har du suppeposer i skapet bruker du det. Hvis ikke kjøper du en pakke tørkede gule erter og en løk og lager suppe.

Kjøp til en eller to middager av de fiskeslagene som er nevnt tidligere, eller koteletter feks. Kjøp en sekk poteter og en pakke gulrøtter. Lag gulrotstuing og løksmør til seifilet en dag, raspede gulrøtter til laksen en dag.

Hvis du har ketchup i huset kjøper du den billigste hvitosten du finner og lager ostesmørbrød til middag en dag. I såfall kjøper du en fiskemiddag mindre.

Kjøp en pakke kjøttdeig, eller koteletter ell, det du finner som er billigst, og lag kjøttsuppe av det og poteter, løk og gulrotrestene en dag. Du trenger ikke mye kjøtt til en sånn suppe. Sleng i litt kålrabi eller hodekål hvis du ser at du har råd til det når du har kjøpt alt annet. Buljong fra skapet?

Den siste dagen tar du restene av ertesuppa med restene av påleggsskalker oppi, med rundstykker til.

Ha brødskiver med syltetøy, kaviar eller pålegsskalker til frokost og lunsj, og rundstykker eller grøt til kvelds. Det blir nok egg av en 18-pakning til å koke og ha på rundstykkene til lørdags også. Kanskje også en formkake el.

Det du må kjøpe blir altså, i prioritert rekkefølge:

Melk. 5-6 liter?

Brødmel hvis du ikke har det. (Grov sammalt hvete, havregryn, sammalt rugmel feks)

grøtris

Smør (hvis du ikke har så det rekker)

syltetøy

fisk og evt koteletter el

potet

gulrot

erter

løk

egg

margarin (hvis du ikke har så det rekker)

Påleggsskalker

Kaviar

grønnsaker til kjøttsuppa

Frukt. Epler og bananer feks

Jeg ville kjøpt det som er på lista her først. Det som blir til overs av penger, og det burde bli litt, ville jeg hatt i beredskap i tilfelle det skjer noe. Hvis barnet ditt får ørebetennelse er det lite moro å ikke kunne betale medisiner... Evt kan du spe på uti uka med pålegg, frukt og melk hvis det trengs.

kjempeflott! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...