Gå til innhold

Slanking


IndianRose

Anbefalte innlegg

Hei, kan noen hjelpe meg? Jeg er nemlig desperat og føler meg veldig ulykkelig i min situasjon.

Jeg sluttet å røyke for 10 måneder siden ved hjelp av Champix tablettene som jeg fikk på resept av legen. Å slutte gikk utrolig bra, egentlig for godt til å være sant. Og det var selvfølgelig for godt til å være sant, fodi problemet mitt er at jeg nå har fått en mani etter mat og godterier etter at jeg sluttet. Nå har jeg egentlig bare "byttet" ut røyken med mat, snack og godterier, og er jeg fortsatt "avhengig". Har lagt på meg 15 kilo og føler meg ulykkelig i min egen kropp. Det er kommet så langt at det har blitt sykelig og jeg har ingen kontroll på det lenger. Tidligere har mat ikke vært noe som helst problem og jeg har hadde et normalt og godt forhold til både kroppen min og til kostholdet mitt. Tenkte egentlig aldri over det før, men nå er det noe som sitter i hodet mitt hver dag hele dagen.

Jeg er konstant sulten, ihvertfall så føles det slik. Klarer ikke lenger å skille mellom sult og "lyst på noe godt". Og jeg bare MÅ spise når jeg er sulten. Og da bare spiser og spiser jeg til jeg ikke kan få ned mer, ikke fordi jeg er mett, men fordi det ikke er plass og maten holder nesten på å komme opp igjen av seg selv. Og før jeg visste ordet av det befant jeg meg en dag hengende over toalettet og spydde ut alt jeg hadde spist. Dette er ihvertfall sykt, fordi det er noe jeg ikke klarer å kontrollere eller ta fatt i. Det er noe som skjer daglig, jeg får en enorm spisetrang og spiser absolutt alt jeg kan komme over og spyr deretter alt ut igjen.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har en "stoppknapp" i magen, hvorfor kan jeg ikke føle metthetsfølelse lenger? Den er totalt borte. Og hvorfor tenker jeg på mat og godterier hele dagen? Jeg tenker så mye på det at det er sykt. Klarer ikke konsentrere meg om noe annet enn mat. Jeg er livredd for å legge på meg mer enn det jeg allrede har lagt på meg og vil så gjerne bli kvitt kiloene jeg har fått ekstra så fort som mulig. Er veldig ulykkelig og deprimert pga vekten. Jeg har nesten ikke klær som passer meg lenger, og en ny garderobe har jeg heller ikke råd til. så jeg blir bare mer og mer frustrert. Har snakket med legen for noen måneder siden, men følte ikke akkurat at han tar meg noe særlig alvorlig.

Jeg har fått den såkalte eplefiguren med det farlige fettet rundt magen. Tidligere hadde jeg ikke slik en figur. Jeg var da bare slank og magen var flat. Nå har jeg en stor mage med mye av det farlige fettet i buken rundt organene. Det er dette jeg også sa til legen, men han sa bare at det ikke var så gale, og at jeg heller måtte komme igjen hvis jeg ikke klarte å ta av disse kiloene ved slanking. Det har jeg prøvd, men får det ikke til. Legger bare på meg igjen fordi jeg sprekker og gir etter for spisetrangen min.

Er det noen som har eller har hatt det slik som jeg og kan gi meg gode konkrete råd om hvordan jeg skal bli kvitt søthungeren og at matlysten stabiliseres og at jeg kan føle metthetsfølelssen igjen?

Vær så snill og ikke kom med de vanlige rådene som er allmenn kjent. Som å spise sunn mat, kutte ut søtsaker, spise mer proteiner og fett, drikke mye vann etc etc etc. Dette og utallige andre sunne råd har jeg prøvd ut og det funker ikke. Problemet er at jeg ikke klarer å kutte ut noe som helst og heller ikke styre mengdene jeg inntar. Det er et sykelig problem jeg har.

Please hjelp meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer som røykfri:)

Du har tydeligvis kommet inn i en ond sirkel etter røykeslutten din.

Jeg har også sluttet røyke for noen mnd siden, men har heldigvis ikke gått opp noe særlig i vekt. Og grunnen til det, er at jeg ikke byttet ut røyk med mat, slik du har gjort. Jeg byttet ut røyken med nikotintyggis i steden. Det er tross alt bedre enn å ese ut...

Det virker som at røykkeslutten har gjort deg stresset, og kompenserer for stresset ved å spise. Da sier det seg selv at du går opp i vekt.

Du sier at du ikke vil ha råd om å spise mindre og forandre på kostholdet. Men nå er det engang slik, at endring av spisevaner er det eneste som kan få deg ned i vekt, da. Det er ikke lett å gå ned i vekt, det vet jeg en del om, og det finnes ingen snarveier til et slankere liv, dessverre.

Men når du sier at du ikke klarer å la vær å overspise eller forandre på kostholdet, da har du en innstilling som tilsier at du egentlig ikke er motivert for å bryte ut av dette mønsteret, og da vil du ikke klare å gjøre noe med det heller.

Er det ikke noe du kan gjøre når trangen til mat kommer over deg? Gjøre husarbeid, gå tur eller ta deg et bad f.eks? Prøv å få fokuset over på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å teste ut et mer naturlig kosthold, hvor mesteparten av næringen kommer fra fett og proteiner? Desto mer karbohydrater man spiser (enten de kommer fra brød, poteter, frukt, rent sukker eller godterier), jo mer vil blodsukkeret ditt svinge, og dermed vil også søtsuget ditt bli påvirket.

Ved å holde seg unna karbohydrater vil blodsukkeret (og insulinet osv) bli påvirket minimalt, og de fleste som styrer unna karbohydrater opplever ekstremt sjelden søtsug, til tross for at de kan spise store mengder god mat hver dag, og allikevel gå ned i vekt.

Jeg spiser slik selv, og opplever veldig sjelden søtsug. Har rett og slett vent meg av med sukker, og holder blodsukkeret mitt stabilt.

Les mer på www.lavkarbo.no hvis du er interessert. Supert forum med masse hjelpsomme mennesker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...