Gjest Gjest_Pusur_* Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Jeg lurer på hva man skal regne ut bidrag fra. Fast månedslønn, eller den reelle lønnen (inkludert bonus/etterbetaling osv?) Det er her snakk om privat avtale.
Far til 2 Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Jeg lurer på hva man skal regne ut bidrag fra. Fast månedslønn, eller den reelle lønnen (inkludert bonus/etterbetaling osv?) Det er her snakk om privat avtale. Hvis bonus/etterbetaling er en del av den forventede inntekten, f.eks. ved at bonus har blitt utbetalt jevnlig over et visst beløp i flere år, så kan dette sees som en del av bidragsgrunnlaget. Dette gjelder både for bidragsmottagere og bidragsytere. Hvis det derimot er en engangs utbetaling som ikke kan forventes ofte/hvert år vil det ikke bli en del av bidragsgtunnlaget. Om bonusen varierer en del vet jeg andre har valgt å definere det minste av de 3 siste årenes bonus som fast inntekt. En privat avtale sier som oftest ingenting om hva som skal legges til grunn som inntekt, men det er likevel vanlig ? at en tar utgangspunkt i det som juridisk er definert som bidragsgrunnlag. En privat avtale kan forøvrig kreves omgjort til en avtale gjennom NAV sitt regelverk når som helst.
Gjest Gjest_Pusur_* Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Bonus/etterbetaling har vært mer eller mindre fast de siste årene. Er kanskje mer usikkert på hvor mye det kan bli i år. Er det vanlig å justere dette underveis - og hva om man følger kun fastlønn, og så viser det seg at den reelle lønnen er kr 100 000,- mer. Etterbetaler man da?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Skulle tru det var siste års bruttolønn på begge som skal være grunnlaget for utrekning av bidraget. Og så får den som synest at det skal justeres etter hvert ta det opp og få det utrekna på nytt.
Gjest Gjest_Pusur_* Skrevet 6. februar 2010 #5 Skrevet 6. februar 2010 Tusen takk for svar! Min ekssamboer har mulighet til å trikse med lønn, dvs kan ta ut lite månedslønn og heller ta ut mye på slutten av året. Hvordan blir det med tilbakebetaling da? Man står helt uten rettigheter om man da velger privat avtale?
Far til 2 Skrevet 6. februar 2010 #6 Skrevet 6. februar 2010 Tusen takk for svar! Min ekssamboer har mulighet til å trikse med lønn, dvs kan ta ut lite månedslønn og heller ta ut mye på slutten av året. Hvordan blir det med tilbakebetaling da? Man står helt uten rettigheter om man da velger privat avtale? Du står ikke uten rettigheter med privat avtale ettersom begge parter når som helst kan velge å gå inn for en avtale ihht NAV's regler. Du må imidlertid kreve det du mener er riktig bidrag. Du har et ganske godt grunnlag å beregne dete utifra. Hvis dere ikke kommer til enighet kan du gå til NAV og be de beregne det. De vil sansynligvis inkludere en god del av bonusen om det har vært utbetalt bonus i flere år. NAV kan også be om uttalelse fra arbeidsgiver mht forventet lønn, etc.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå