Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er begge oppvokst i Oslo, men liker ikke utviklingen Norge har mht innvandring - og da spesielt hvordan Oslo har endret seg drastisk de siste 10-20 årene.

Vi leker med tanken på å flytte vekk fra problemene, men vi er kanskje litt naive?

Det er ikke snakk om rasisme fra vår side, mer et ønske om et mindre konfliktfylt miljø pga for store kulturelle forskjeller o.l.

Og hvis man da skulle ha tatt steget ut i verden, skulle det i tillegg ha vært langt bedre vær enn her i Norge - jeg trenger litt flere soltimer enn det Norge kan tilby - livet er da for kort til å sulle rundt i vinterklær halve året!?

Endret av ulizza
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_line_*
Skrevet

New Zealand blir jo omtalt som ganske likt Norge både natur- og kulturmessig (ut ifra hva jeg har hørt). Men det var kanskje ikke så langt vekk du hadde tenkt deg? Eller hva med Skottland?

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Hvis man bruker "land med homogen befolkning" som søkestreng på Google, er Norge det første som nevnes. De neste treffene er for eksempel Finland og Sør-Korea. Andre etnisk homogene land (også en relevant søkestreng) igjen er Japan og Island.

Husk at hvis du ønsker deg til et land med lite innvandrig, blir du selv innvanderer, kanskje til og med et sted der de ikke er videre begeistret for innvandrere. Derfor ville jeg lagt andre vilkår til grunn for flytting til utlandet enn andel innvandrere (og klima). Sosiale vilkår, jobbmuligheter, helsevesen, barnehage- og skolemuligheter ville vært vel så viktig.

Etter Norge er jo Australia verdens nest beste land å bo i, Island nr 3 og Canada nr 4. Av disse er det vel bare i Australia at du slipper vintertøy flere måneder i året.

I Sør-Europa ligger Spania best an, på 15. plass.

Uten at jeg har dokumentasjon for hånden, vil jeg anta at det er færre og mindre kulturelt betingede konflikter i Norge enn i de aller fleste andre land i verden.

Endret av Spinell
Skrevet

Flytt til Finnmark så møter du førre innvandrere en i en storby. Så slipp du å verte plaga av ktydderlukta også... :kjefte:

Skrevet

Varmere deler av USA? Men åja, der er jo utlendinger der også. Dessuten blir dere utlendiger der..

Australia er temmelig lik oss, må vel blir nærmeste tror jeg.

Tricky!

Men ja: dere er litt naive.

Skrevet
Flytt til Finnmark så møter du førre innvandrere en i en storby. Så slipp du å verte plaga av ktydderlukta også... :kjefte:

Førre invandrere? tipper dette er troll, men la gå.

TS vil ha VARME, og det kan ikke Finnmark skryte på seg. Dessuten er nordlendinger temmelig rare, og ser også ned på "søringa" og har definitivt sin egen kultur. Dessuten masse samer der. Uffamegen.

Skrevet

Tja, kommer vel litt ann på om du har tenkt å emigrere for godt , eller bare noen år i første omgang . Dersom det bare er noen år kunne vel sydspissen av spania være fint . Der er det til og med norske skoler , om dere skal tilbake igjen altså .

Hvis det er for godt , tror jeg jeg ville valgt australia eller new zealand .

Eller dere kan flytte til sørlandet , det er ikke så værst her , særlig ikke om sommeren . Men litt lei av vinter nå jeg da .

Jeg er reumatiker og skulle gjerne slippe å bo i norge om vinteren . Men med mann og barn er det ikke så enkelt å bare reise .

Skrevet

Australia, kanskje, hvis det hadde vært mulig. Men det er vanskelig å få oppholdstillatelse der, og i byene er der store områder med masse-innvandring, slik at hele bydelen består av feks kinesere. Så det måtte kanskje bli et eller annet landt rundt Middelhavet heller..... Ikke lett, det der.

Skrevet
Vi er begge oppvokst i Oslo, men liker ikke utviklingen Norge har mht innvandring - og da spesielt hvordan Oslo har endret seg drastisk de siste 10-20 årene.

Vi leker med tanken på å flytte vekk fra problemene, men vi er kanskje litt naive?

Det er ikke snakk om rasisme fra vår side, mer et ønske om et mindre konfliktfylt miljø pga for store kulturelle forskjeller o.l.

Og hvis man da skulle ha tatt steget ut i verden, skulle det i tillegg ha vært langt bedre vær enn her i Norge - jeg trenger litt flere soltimer enn det Norge kan tilby - livet er da for kort til å sulle rundt i vinterklær halve året!?

Er enig med en av innleggene her, det finnes kommuner i vårt eget land hvor det ikke er innvandrere, Beiarn er en av dem ;-)

Skrevet

Ja, for det er flere soldager i Beiarn enn det er sørpå? Forøvrig har Beiarværingene den ulempen, at dersom fjellet blir stengt, kommer man seg hverken ut eller inn. =P

Men Beiarn er jo absolutt nydelig, spesielt om sommeren.

Skrevet
Er enig med en av innleggene her, det finnes kommuner i vårt eget land hvor det ikke er innvandrere, Beiarn er en av dem ;-)

Irland, grønt det meste av året og en facinerende kultur, samt nydelig musikk!

Skrevet (endret)

Jeg må jo si jeg sliter litt med logikken i å ville emigrere for å unngå kulturelle forskjeller.

Men ok, Alfaz del Pi eller Torvika (Torrevieja) er i så fall den åpenbare løsningen. Der er det jo bare nordmenn likevel. Riktignok en god andel trygdede, smådrankende FrP-pensjonister som krever at spanjolene sperrer av hovedveien så de kan gå i tog på 17.mai, men pytt! Er så hjemmekoselig så :ler:

Skulle jeg emigrert, tror jeg vi ville valgt en sydhavsøy. Bytte ut jobb og vinter med palmehytte og kritthvite strender. Gubben skulle spille steelgitar og åpne kokosnøtter, mens jeg samlet skjell og tok kveldsbad med ungene i solnedgangen... Realistisk? Nope.

Endret av Nigo-san
Skrevet
Irland, grønt det meste av året og en facinerende kultur, samt nydelig musikk!

Har du bodd der?

Masse søppel liggende rundt i gater og smug, mye slossing i helgene, ikke akkurat så veldig mye sol der.

Facinerende kultur og nydelig musikk - ja, men det er nok mest turister som ser det. Det som skjer "bak kulissene" er ikke helt det samme :)

Skrevet

Hmmm, jeg flyttet til Sagene i Oslo i 1997. Den bydelen preges nå av færre alkiser og flere studenter/Grünerløkkafolk. Drikkebulene der er byttet ut med kaffebarer. Nydalen var en haug nedlagte fabrikker. Og Grünerløkka er vel blitt enda mere Grünerløkka enn det var i 1997. Dette er "mitt" Oslo og den utviklingen jeg observerer, og jeg liker det jeg ser.

Og- surprise! Det fantes mange innvandrere i Oslo den gangen også.

Skrevet
Hmmm, jeg flyttet til Sagene i Oslo i 1997. Den bydelen preges nå av færre alkiser og flere studenter/Grünerløkkafolk. Drikkebulene der er byttet ut med kaffebarer. Nydalen var en haug nedlagte fabrikker. Og Grünerløkka er vel blitt enda mere Grünerløkka enn det var i 1997. Dette er "mitt" Oslo og den utviklingen jeg observerer, og jeg liker det jeg ser.

Og- surprise! Det fantes mange innvandrere i Oslo den gangen også.

Det var vel noen som trivdes bedre med alkiser, drikkebuler og nedlagte fabrikker ;)

Liker ikke invandring og løser det hele med å selv emigrere? Hmm..

Skrevet (endret)

Hvis du flytter ut på landsbygda i Gambia er det relativt etnisk homogent..

Varmt er det også, og norske penger holder lenge :D

Endret av Bintou
Skrevet
Det var vel noen som trivdes bedre med alkiser, drikkebuler og nedlagte fabrikker ;)

Liker ikke invandring og løser det hele med å selv emigrere? Hmm..

.. for selv å bli innvandrere... :) Ja, det er jo en måte å gjøre det på.

Skrevet

Er det ikke rart hvordan folk bare leter etter ting de kan ta andre på....

Må man på død og liv like utviklingen der man bor bare fordi en gjeng med venstrevridde folk synes det er helt topp!?

Og det at man selv blir innvandrer i et land, betyr jo ikke at man ikke passer inn i den kulturen! En arabaer ville sikker ha funnet seg bedre til rette i et annet arabaisk land osv... Hvorfor er det greit at innvandrere i Oslo søker områder med sine egne, mens vestlige ikke får følge samme behov??

Folk er så jævlig pc!

Skrevet

Jeg må innrømme at det å flytte fra landet av de grunnene du oppgir her, ville jeg sett på som utslag av både rasisme og fremmedfrykt.

Skrevet (endret)

Sant å si så er det flott å emigrere med barn ;-)

Mange steder har gode internasjonale skoler - som ofte er bedre enn de norske, spesielt i realfag. Dersom dere har god kompetanse og kan skaffe dere gode jobber, så kan dere leve som grever i mange land. Nanny, hushjelp, kokk osv koster ikke noe å ansette, og gir dere mye tid til overs som man ellers bare kan drømme om i den norske stresshverdagen.

Når det gjelder å emigrere for å unngå kulturelle forskjeller så er det heller (dessverre) ikke noe problem å unngå. I de fleste tidligere kolonier fins det store britiske bosetninger, og uavhengig av hvor lenge det er siden selvstendighet er innvilget så lever de fleste briter i sin egen lille boble som bare andre hvite er inkludert i. Så dersom du anser britisk kultur som "nært nok", er det faktisk ikke noe problem.

Når det er sagt, så er det andre måter å leve i landflyktighet som gir et annet utbytte av ting. Selv om det ikke virker som om det er akkurat det dere er ute etter ;-)

Med andre ord: Mitt råd er tidligere britiske kolonier.

Endret av salma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...