Gjest kokka Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 Hva pleier du å lage når du skal lage middag til venner, kjæreste/date, familie, fest? Har en del venner som er veldig flinke til å lage mat (er ikke så verst selv altså) og jeg har bestemt meg for å bli flinkerer til å invitere på middag. Er litt lite inspirert for tiden, og har ridd på tapasbølgen litt for lenge nå, så vil finne på noe nytt. Tidligere har mine spesialiteter vært: Vegetarlasagne, chili og tapas. Trenger tips og oppskrifter til gode middager. Liker godt smakfulle retter med mye tilbehør. Gjerne spansk, italiensk eller mexikanskinspirert.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 Innbakt indrefilet har vært en sikker vinner hos oss i 25 år Jeg bruker ikke sjampignon i kjøttdeigen, men kokt ris, fetaost eller annet som passer til tilbehøret. Du kan steke indrefiletten og røre kjøttdeigen ferdig i god tid - om så kvelden før, så det er en rett som er veldig fin å servere hvis man ikke vil stå og stresse på kjøkkenet helt inntil gjestene kommer.
Tropehus Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Litt avhenig av sesong og hvor mange vi er, men: * Indisk spicy kylling laget fra scratch med grønnsaker/ris/nan & mangochutney passer stort sett hele året, og vil påstå at den jeg lager er like god, om ikke bedre enn den man får ute. * Lammeskanker med søtpotetpurè eller grillede grønnsaker en favoritt om høsten. Ser flott ut på tallerkenen og passer seg stort sett selv, men som regel får man ikke plass til mer enn 6-8 skanker i ovnen så det begrenser antallet litt. Og så gjelder det å ha en killer saus til! * Grillmat - imponer året rundt med å grille ute, og kan varieres i det uendelige.
pusla Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 Vi har heldigvis venner og familie som blir lett imponert Jeg har slått meg litt på gryter som stroganoff, kjøttboller i tomatsaus som har putret leeenge eller annen type kjøttgryte. Gir man det god tid, blir det veldig god mat og det fine er at man kan kose seg med gjestene mens maten står på plata. Brasiliansk indrefilet helstekt i ovnen med godt tilbehør og hjemmelaget bearnes er også en vinner
Sessipn Skrevet 5. februar 2010 #5 Skrevet 5. februar 2010 (endret) * Indisk spicy kylling laget fra scratch med grønnsaker/ris/nan & mangochutney passer stort sett hele året, og vil påstå at den jeg lager er like god, om ikke bedre enn den man får ute. Har du ei oppskrift på den? Hørtes veldig god ut, så fikk lyst til å prøve den Er ikke så flink til og lage mat, så her går det mest i kaker Men har fått skryt for både delfiakaka (til og med den som jeg syns ble misslykka) og sjokolademuffinsene mine. Endret 6. februar 2010 av Sessipn
Colargol Skrevet 5. februar 2010 #6 Skrevet 5. februar 2010 (endret) Fruktfromasj! I tilfeller der det "skal" lages kake så lager jeg fruktfromasj (mamma's "spesielle" oppskrift). Det som er moro er at selv om det står ti kaker på samme bord så kan du nesten vedde på at fromasjen er den eneste som blir spist opp. For barn er dette en vinner og det er mange voksne der ute som ikke er spesielt glad i kaker. Den er kanskje ikke så "imponerende" og vi snakker jo dessert og ikke middag her, men det er nå den jeg vet funker hver gang jeg vil lage noe "ekstra". Endret 5. februar 2010 av Colargol
Maud Skrevet 5. februar 2010 #7 Skrevet 5. februar 2010 Sist jeg hadde gjester laget jeg masse sushi, det var falt godt i smak hos gjestene!
Tropehus Skrevet 5. februar 2010 #8 Skrevet 5. februar 2010 Har du ei oppskrift på den? Hørtes veldig god ut, så fikk lyst til å prøve den Oppskrift har jeg ja. Du trenger en god del krydder og ofte er jeg skeptisk selv til å handle inn spesielle ting for å lage en rett, så jeg har sakset bort et par ting slik at det stort sett er basiskrydder i denne retten som jeg bruker i andre ting også. (for spesielt interesserte kan man med fordel tilsette bukkehornkløver og nellik i marinaden) Du trenger: 4-6 kyllingfileter 3 gule løk 1-2 røde paprika sopp (jeg synes det er godt til) Saus: 2 ss smør 4 ss maisolje 1 ts tørket ingefær 1 ts chillipulver 1 krm kardemumme 1 boks hermetiske tomater 3 ss tomatpurè 1 boks kokoskrem salt sukker evt litt melk/fløte Varm opp smør og olje og tilsett krydderet. La det surre et par minutter uten å ta farge. Tilsett tomatene og tomatpureen, la det surre ytterligere et par minutter. Tilsett kokoskremen og smak til med salt og sukker (for å balansere tomatene). La småkoke en liten time og smak evt til med melk/fløte. Hvis man skal flotte seg ekstra, kan man godt ha peanutter eller cashewnøtter i også. Jeg lager ofte dobbel porsjon, kan fryses. Marinade: 1 ss paprikapulver 4 store hvitløksfedd 1 ts malt muskat 1 ts tørket ingefær 1 ts chillipulver 1 ts salt 1 ts kanel 1 1/2 ts malt koriander 1 1/2 ts spisskumin 1 ss sitronjuice 3 ss maisolje 3 dl yoghurt naturell Rør sammen krydder, hvitløk og sitronjuice med olje og tilsett yoghurten. Skjær kyllingen i mindre biter (jeg skjærer som regel en filet i 4) og mariner så lenge du har tid. Det går fint ann å steke den pronto også, men blir mer smak av å marinere lenger. Kutt opp grønnsakene og ha de i en vid, ildfast form sammen med kyllingen og resten av marinaden. Stek på 200grader i ca 1/2 time. Serveres med ris, naan & mangochutney, evt raita. Det er godt med noen båter sitron til å skvise over kjøttet.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2010 #9 Skrevet 5. februar 2010 Høres kjempegodt ut, men kokoskrem? ikke kokosmelk altså?
Tropehus Skrevet 6. februar 2010 #10 Skrevet 6. februar 2010 Høres kjempegodt ut, men kokoskrem? ikke kokosmelk altså? Jepp, men kan nok bruke melk også, men evt ikke hele boksen - så den ikke blir for tynn.
Rosenrød Skrevet 6. februar 2010 #12 Skrevet 6. februar 2010 Vil gjerne ha oppskrift på fruktfromasjen også, jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå