Gå til innhold

venninna til venninna mi var stygg mot meg...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Jente_*
Skrevet

For noen mnd siden så var jeg og ei venninne ute på byen, vi hadde det gøy og vi skulle møte ei venninne av min venninne igjen, bare for å skravle litt og si hei liksom..

Men når vi traff hu venninna, så forsvant min venninne litt for å snakke med en kompis, og da sa plutselig hu nye venninna:

Hun: "Du er jo svarting"..

Jeg: "ehm..ja?"

Hun: "ja, du er jo jævla svarting"

Jeg: "ja, hva er problemet..hvorfor sier du det?"

Hun: "bare sier det, du er svarting"

....

JEg er en ganske humørfylt person og jeg ler mye og tar ikke ting så alvorlig sånn sett, og om hun hadde sat det med humor og smil så kunen jeg på en måte godtatt det under visse omstendigheter.. Men hun sa det på en så ekkel måte og med ekkelt uttrykk i øynene. Jeg ble jo veldig overrasket/sjokekrt for jeg har møtt henne en gang før og da snakekt jeg ikke med henne men bare stod i bakgrunnen og smilte på en måte, ikke noe frekt eller noe altså!

Og jeg hadde regnet med at vi skulle småprate og skravle og ha det gøy, men så komemr hun med dette.. Jeg gikk til venninna mi og sa "du, venninna står bare og kaller meg svarting" og venninan mi sa "Hæ??nei nå tuller du" og hun gikk bort til sin venninne og sa "kaller du henne for svarting?" og da sa hun "ja, hun er jo en svarting"

Så slang venninna mi med leppa til henne også gikk vi..

Jeg tok ikke tungt i det hele tatt, etter å ha levd i Norge hele livet så har jeg hørt mye rart, men aldri fra en venninne av en venninne slik. (jeg er født og oppvokst i norge, og min mor er helt norsk og hvit og min far er mørk)...så jeg er mulatt..

Venninan mi sa at det var totalt uakseptabelt og dette var utilgivelig osv.. og hun sente flere meldinger til henne om at hun ikke om til å tilgi dette om hun ikke sa unnskyld til meg osv.. men venninna nekta å si unnskyld.

Men nå noen mnd etterpå, så er min venninen blitt god venninne med henne igjen og skriver hyggelige beskjeder til henne på facebook osv..

En helt annen venninna av oss igjen synes dette er totalt feil og at vår felles venninne burde kutta all kontakt med denne rasist-vennen sin. mne vår felles venninne sier at hun har nevnt til meg at hun har gått tilbake til henne, men det kan ikke jeg huske (jeg har veldig dårlig hukommelse, men jeg tviler på at jeg hadde "godtatt" det liksom)

Hva mener dere? Burde jeg ta dette opp med min venninne og si at dette syns jeg var dumt av henne? Hva hadde dere gjort om dere var meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde tatt det opp med henne. Noen ting skal man ikke akseptere. Selvsagt - din venninne skal få velge sine egne venner, men når du opplevde noe så ubehagelig, synes jeg ihvertfall du skal kunne si ifra...

Skrevet

Takk for svar!

Jeg syns det er så ubehagelig å ta opp ting med venninner som gjør at det kanskje da blir en uvennskapelig eller anspent stemning uff.. Men føler at dette plager meg litt at hver gang hun venninna mi skriver noe hyggelig til henne så føler jeg det som et hån mot meg på en måte.

Hva kan jeg si til henne, noen forslag? Hun venninna mi er helt grei og snill mot meg så jeg føler at det liksom ikek passer seg heller men samtidig føler jeg at om hun "rasisten" virkelig hadde vært en god venninne, så hadde hun ikke agt noe slikt til meg, for hun måtte da ha skjønt at dette kom jeg til å reagere på og at hun da ødela denne fine tonen som vi alle 3 kunne hatt. Og videre så måtte hun da ha visst at dette kom til å stille min venninne mellom barken og veden?

Og ingen god venninne gjør sånt med vilje når det er helt unødvendig.. Det hadde ikke jeg ghort. Hadde aldri vært respektløs ovenfor en venninne av en venninne, av respekt for vår felles venninne.

Hva kan jeg si når jeg tar opp dette, hvordan kan jeg begynne..?

Skrevet
Takk for svar!

Jeg syns det er så ubehagelig å ta opp ting med venninner som gjør at det kanskje da blir en uvennskapelig eller anspent stemning uff.. Men føler at dette plager meg litt at hver gang hun venninna mi skriver noe hyggelig til henne så føler jeg det som et hån mot meg på en måte.

Hva kan jeg si til henne, noen forslag? Hun venninna mi er helt grei og snill mot meg så jeg føler at det liksom ikek passer seg heller men samtidig føler jeg at om hun "rasisten" virkelig hadde vært en god venninne, så hadde hun ikke agt noe slikt til meg, for hun måtte da ha skjønt at dette kom jeg til å reagere på og at hun da ødela denne fine tonen som vi alle 3 kunne hatt. Og videre så måtte hun da ha visst at dette kom til å stille min venninne mellom barken og veden?

Og ingen god venninne gjør sånt med vilje når det er helt unødvendig.. Det hadde ikke jeg ghort. Hadde aldri vært respektløs ovenfor en venninne av en venninne, av respekt for vår felles venninne.

Hva kan jeg si når jeg tar opp dette, hvordan kan jeg begynne..?

Klart det er ubehagelig å ta opp ting med gode venner, men det må til føler jeg - først og fremst for å få orden på vennskapet, og dernest for å få sagt ifra dersom en person har gjort noe en ikke liker. Jeg har venner som sier ifra til meg dersom jeg har gjort noe de ikke likte, f.eks. (Spøkene mine blir svært ofte misforstått...)

Jeg tror jeg ville invitert henne på besøk, og sagt at jeg ville snakke med henne om noe, prøvd å lage stemningen så avslappet som mulig, og rett og slett spurt henne direkte om det. Det er viktig at det ikke utvikler seg til en krangel, for det kommer det aldri noe godt ut av. (Etter min erfaring.) Hva med å servere litt vin - ikke mye, altså, føler det skaper en rolig stemning, samt løsner litt på tungebåndet, og da er det gjerne lettere å snakke også? Samtidig hender det jo at folk blir agressive av å drikke også. Men det er jo heller store mengder. :)

Det viktigste er nok å bare spørre henne rett ut, uansett hvor vanskelig det helt sikkert er. Desverre. Lykke til, ihvertfall, dersom du bestemmer deg for å gjøre noe med det! :)

Skrevet

Tror nok ikke du kan bestemme hvem andre venner hun skal ha . Du må bare bestemme deg om du ønsker å fortsette å være venn med henne (din venninne ). Du sier hun er hyggelig og grei , og da er hun sikkert det . Det eneste jeg ser du kan gjøre er å si at du ikke ønsker å være sammen med denne 3. jenta (din venninnes venninne ).

Du får si det og så får hun velge f.eks på byen , hvem hun vil være sammen med , siden begge da ikke er aktuelt .

Skrevet

Jeg har opp igjennom årene hatt venninner som ikke liker hverandre, men som liker meg og som jeg liker. Det er helt fair. Dere trenger ikke å ha omgang med hverandre.

Det skulle bare mangle at man velger sine venner selv. Jeg ville aldri funnet meg i at andre venninner la begrensninger på mine vennskap. Det er ikke sånn det fungerer.

Det var skikkelig ufint, helt enig med deg i det, men du behpver ikke ha noe med henne å gjøre, selv om venninnen din har det.

Og dere er jo faktisk vel voksen...eller er dere ikke det?

Skrevet

Ja, situasjonen var ubehagelig og uakseptabel, men du kan ikke bestemme hvem din venninne skal være venner med...

Det du kan bestemme, er at du ikke ønsker å omgås hun som sa dette til deg.

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke du skal legge deg opp i vennskapet dem i mellom. Venninnen din bestemmer selv hvem hun vil være venn med, og jeg tror ikke det kommer noe godt utav å fremprovosere et ultimatum. Du risikerer at det er du og venninnen din som blir uvenner istedet. Hva vondt gjør det deg at hun også er venn med denne andre personen?

Hun viste jo faktisk støtte og handlekraft da det skjedde. Ja, det var helt uakseptabel oppførsel fra rasistens side, og jeg tror aldri jeg kunne vært venn med en sånn person i utgangspunktet, men jeg synes du er kravstor hvis du forventer at hun skal kutte henne ut helt for alltid.

Skrevet

Nei jeg skjønner at jeg ikek kan velge hvem mine venner skal være venner med, det er en god regel.

Men...syns dere ikek det er litt respektløst av min venninne og da gå tilbake til en som har vært stygg mot meg uten at jeg i det hele tatt har gjort noe annet enn å bli født av en hvit mor og og en mørk far?

Jeg føler litt på den at jeg ikke blir forstått her av dere nå..

Er på en måte den jeg ikke helt kan skjønne at min gode venninne skal være venn med en rasist på en måte.. Joda om hun er rasist så får det bare være, men det blir da veldig uhøflig å være det mot en venninnes gode venninne?

Skrevet
Nei jeg skjønner at jeg ikek kan velge hvem mine venner skal være venner med, det er en god regel.

Men...syns dere ikek det er litt respektløst av min venninne og da gå tilbake til en som har vært stygg mot meg uten at jeg i det hele tatt har gjort noe annet enn å bli født av en hvit mor og og en mørk far?

Jeg føler litt på den at jeg ikke blir forstått her av dere nå..

Er på en måte den jeg ikke helt kan skjønne at min gode venninne skal være venn med en rasist på en måte.. Joda om hun er rasist så får det bare være, men det blir da veldig uhøflig å være det mot en venninnes gode venninne?

Jo, det var helt uakseptabelt. - Og vi skal ikke tolerere rasistiske krenkelser, men jeg ynes du er urimelig om du forventer at din venninne skal kutte denne personen ut for alltid. Hvis du mener dette er så stygt av din venninne, så får du heller kutte henne ut..

Jeg gjentar: hun backa deg faktisk opp da det skjedde.

Skrevet

Du er kanskje frustrert fordi din venninne velger å beholde en venn som så til de grader har opptredt respektløst ovenfor deg. En ting er å være rasist, men en annen ting er å slenge det i tryne på ett annet menneske.

Noen her mener at venninna di ikke har gjort noe galt, det er jo tross alt ikke hun som er rasisten, og jeg syns det er riktig at du ikke kan be henne velge mellom dere. Hadde hun vært voksen nok OG en god venn så hadde hun tatt avstand til det, ikke bare akkurat når denne episoden skjedde, men også i ettertid og forlangt en unnskyldning på dine vegne. Man kan ikke forlange at venninnen til venninnen din skal like deg da.

Selv voldtektsforbrytere og drapsdømte har venner, selv om vennene er klar over hva de er i stand til. Forstå det den som kan.

Jeg vet selv hva jeg ville ha gjort, men vet ikke om det ville vært det beste for alle sammen.

Skrevet

Denne problemstillingen har vært oppe her før, vennnine av venninne som kallet en jente rassist. Hvorfor lager du en nå tråd om akkurat det samme?

Skrevet

Frem til jeg leste hvor gammel dere er, trodde jeg dette var snakk om noen på ungdomsskolen. Venninnen til venninnen din virker ganske umoden, og din venninne virker feig.

Du kan selvfølgelig ta det opp med venninnen din, at du ikke synes noe om at de fremdeles er venninner, men jeg ville ikke gjort det. Det er opp til henne å velge hvem hun vil være venninne med, uansett hvor mye du misliker personen.

Det bestem er rett og slett å heve seg over det, og hvis du møter denne kvinnen igjen og hun sier noe, gi henne klar beskjed om hvor umoden oppførselen hennes er.

Skrevet

Det hadde vært helt uakseptabelt om noen venner av venner i min vennegjeng hadde kommet med en slik uttalelse ovenfor de "svarte".

Meninger må alle få ha, men jeg hadde ikke akseptert at de hadde sagt noe slikt til et medmenneske på denne måten. Jeg hadde nokk hatt store problemer med å forholde meg til en person med slike meninger...

Jeg synes det er utrolig respektløst ovenfor deg at venninna di er gode venner med denne dama nå, uten å ha hatt en samtale med deg om det først.

Skrevet

Oppdatering: Ikveld tok jeg en skikkelig oppvask med 2 av vennene mine som har henne som venn.

Jeg sa til min venninne at jeg syns det var rart at hun ble venner SÅ fort igjen med henne rasisten, og da sa hun at hun rasisten hadde sagt unnskyld til henne og at hun da også "skulle " si unnskyld til meg vistnok, men flere mnd etter har jeg ikke hørt en dritt. Så min venninen skulle snakke med henne. Ikke at jeg komemr til å tilgi hennes oppførsel men dama er 37 år.. Trodde hun var 31.. Men neida.. 37 år.

Det burde være en selvfølge for denne voksne dama å sende meg en unnskyldning om hun er venninne med min venninne. Men vi får np se.. Jeg har absolutt ikke tenkt at min venninne skulle droppe hele kjerringa, men at hun ihvertfall backa meg opp og det har hun vel gjort.. Selvom jeg syns hun var veldig kjapp inn i hennes edderkopp nett.. Men sånn er nå den saken.

Min kompis som er venn/pulevenn med hnne, og som alltid snakker om øre og stolthet og familie og masse sånt. han visste visst om dette ,men han har ikke sagt ett pip til henne. Og da ble jeg veldig overrasket, fordi jeg trodde ikke han visste om det, og når jeg idag fikk vite at han visste det men ikke sa en dritt til henne, ja da ble jeg bare så irritert på han og skuffa.

JEg tok det opp på mld, og sa at EKTE venner hadde sagt ifra om sin misnøye ovenfor hennes forferdelige oppførsel. Men han kunne bare ikke skjønne at han skulle måtte si noe, han ville jo beg\holde begge to som venner.. og han skjønte ikke hvorfor han måtte skjelle henne ut og hva godt det skulle gjøre. Og da sa jeg at han da ikke trengte å skjelle henne ut, men at han ihvertgfall kunne si NOE om hennes oppførsel??

Faens ryggmargsløse 30 åring som faen skal virke som en mann, men er feig som en liten mus. >:(

Ikke snakk om å dumpe henne eller skjelle henne ut, men ÆRLIG TALT!

Ja idag har jeg fått sagt det jeg vil si. og han kompisen min bare skrev "jeg er jo glad i deg som min venn, og henne, jeg vil bare holde meg nøytral"

Han er en forbanna idiot som prøver å snegle seg rundt og prøve å se ut som en mann, men for meg er han bare en liten mus.

Det vennskapet er satt på is ihvertfall. Eller over og ut, det bryr meg mindre. Ikke noe tap om han var så jævla pinglete.

Blitt mer og mer sint idag og kunne ikke holde det inne lenger.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Oppdatering: Ikveld tok jeg en skikkelig oppvask med 2 av vennene mine som har henne som venn.

Jeg sa til min venninne at jeg syns det var rart at hun ble venner SÅ fort igjen med henne rasisten, og da sa hun at hun rasisten hadde sagt unnskyld til henne og at hun da også "skulle " si unnskyld til meg vistnok, men flere mnd etter har jeg ikke hørt en dritt. Så min venninen skulle snakke med henne. Ikke at jeg komemr til å tilgi hennes oppførsel men dama er 37 år.. Trodde hun var 31.. Men neida.. 37 år.

Det burde være en selvfølge for denne voksne dama å sende meg en unnskyldning om hun er venninne med min venninne. Men vi får np se.. Jeg har absolutt ikke tenkt at min venninne skulle droppe hele kjerringa, men at hun ihvertfall backa meg opp og det har hun vel gjort.. Selvom jeg syns hun var veldig kjapp inn i hennes edderkopp nett.. Men sånn er nå den saken.

Min kompis som er venn/pulevenn med hnne, og som alltid snakker om øre og stolthet og familie og masse sånt. han visste visst om dette ,men han har ikke sagt ett pip til henne. Og da ble jeg veldig overrasket, fordi jeg trodde ikke han visste om det, og når jeg idag fikk vite at han visste det men ikke sa en dritt til henne, ja da ble jeg bare så irritert på han og skuffa.

JEg tok det opp på mld, og sa at EKTE venner hadde sagt ifra om sin misnøye ovenfor hennes forferdelige oppførsel. Men han kunne bare ikke skjønne at han skulle måtte si noe, han ville jo beg\holde begge to som venner.. og han skjønte ikke hvorfor han måtte skjelle henne ut og hva godt det skulle gjøre. Og da sa jeg at han da ikke trengte å skjelle henne ut, men at han ihvertgfall kunne si NOE om hennes oppførsel??

Faens ryggmargsløse 30 åring som faen skal virke som en mann, men er feig som en liten mus. >:(

Ikke snakk om å dumpe henne eller skjelle henne ut, men ÆRLIG TALT!

Ja idag har jeg fått sagt det jeg vil si. og han kompisen min bare skrev "jeg er jo glad i deg som min venn, og henne, jeg vil bare holde meg nøytral"

Han er en forbanna idiot som prøver å snegle seg rundt og prøve å se ut som en mann, men for meg er han bare en liten mus.

Det vennskapet er satt på is ihvertfall. Eller over og ut, det bryr meg mindre. Ikke noe tap om han var så jævla pinglete.

Blitt mer og mer sint idag og kunne ikke holde det inne lenger.

Vel, du snakker vel ikke helt pent om dine egne venner selv her?

Synes ikke dine uttalelser om kompisen din her er noe bedre, og dette er en person som faktisk er din venn.. ikke en venn av en venn. Venninna di backet deg opp når situasjonen oppsto, og prøvde å ordne opp i etterkant, hva mer forventer du, egentlig?

Om du ved en anledning hadde oppført deg dårlig mot en venn av en venn, ville det ikke vært trist om din venn kuttet deg ut på grunn av en tabbe? Man må jo kunne tilgi sine venner når de bæsjer på leggen iblant, for det gjør alle innimellom, selv om jeg selvsagt synes dette var et slemt utsagn fra denne venninna av venninna di.. Likevel regner jeg med at hun vanligvis tilfører vennskapet hun har med deres felles venninne noe positivt, siden din venninne velger å fortsette vennskapet med denne damen.

Du bør ikke stille ultimatum i vennskap, det er ikke påkrevd at alle venners venner skal komme overens, og man skal ikke måtte velge mellom dem man er glad i. Din venninne har jo støttet deg og oppført seg br mot deg, og da er det det du må ta i betraktning når det gjelder deres vennskap, ikke hva hennes venninne gjør eller ikke gjør. Dere må vel ikke alltid tilbringe tid med deres felles venninne samtidig? Unngå henne, så er problemet løst!

Skrevet

Din venninnes venninne har opptrådt helt uakseptabelt og det er helt riktig av deg å reagere, men:

Venninnen din har tatt klar avstand fra sin venninnes uttalelser, og har også gjort dette klart direkte overfor hun det gjelder. Hun tok umiddelbart ditt parti i full åpenhet. Da syns jeg hun har gjort det du kan forvente av henne.

Om en venninne av meg hadde stilt ultimatum til meg om å velge mellom mine venner, er det vedkommende selv som ville tapt. Jeg ville ikke latt noen diktere hvem jeg skal omgås.

Og hvorfor i all verden blander du kompisen din inn i saken? Han var jo ikke tilstede engang. Dersom han ønsker å være venn med dere begge er det en helt fair sak. Har store problemer med å forstå hvorfor du krever at han skal blande seg inn i saken når han selv ønsker å være nøytral.

Skrevet

Venninenn min har tatt asvand da det skjedde, men hun stod og langet ut om "dette r utilgivelig, manstår ikke og prater sånn om min venninne " og masse greier om at dette var forferdeig og blablabla. Men etter noen mnd, så er hun god bestevenn med henne igjen, greit nok jeg driter i hvem hun flyr med, det er opp til henne. MEN når jeg ikke har hørt ett kvekk om unnskyldning fra rasisten, ja da kjenner jeg i magen at dette faktisk blir feil altså. Absolutt. Jeg skulle fått en unnskyldning, og den står jeg på.

Kompisen min er venn med denne dama og han har ikke ytret ETT ENESTE ORD om hva som skjedde til henne.

La oss ta deg Salma, som et eksempel:

Du har blitt kalt for en "jævla hore" flere ganger, totalt uoppfordret, av en venn av dine venner. Og INGEN av dem sier noe om dette til han/hun som kalte deg hore, men alle bare fortsetter uten at du få ret gram av respekt. Hadde du likt dette? Jo, ein venninen hadde gjort et halvhjertet forsøk på å si at "dette er upassende".

Hadde du likt dette? Hadde du følt deg mye verdt for dine venner?? Når de flyr mer men den personen enn deg??

Skrevet

Blir ikke du sliten av å starte din personlige krig pga dette ts?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...