Gjest Gjest_liz_* Skrevet 4. februar 2010 #1 Skrevet 4. februar 2010 ja som det står i overskriften... hvis jeg bruker sammalt hvetemel 50 % i brødbaksten, blir det da et GROVT brød??
Brunhilde Skrevet 4. februar 2010 #2 Skrevet 4. februar 2010 (endret) Nei, det blir vel mer type kneip, og det ser jeg ikke på som et grovt brød. Edit: Hvis du bruker grov sammalt hvete, så hjelper det litt - men fin sammalt hvete og siktet hvetemel blir ikke grovbrød. Endret 4. februar 2010 av Brunhilde
Belima Skrevet 4. februar 2010 #3 Skrevet 4. februar 2010 Sjekk denne: http://www.mollerens.no/produkter/mel/Hvet...mmalt_fint.html Med 50% sammalt hvete, så blir brødet av typen grovbrød.Utrolig mange butikkstekte brød er mye mindre grove enn det. Les når dre handler. Når jeg baker brød, så bruker jeg noe sammalt grovt mel, men det er bare for at jeg har det i huset. Har også bakt brød med dette melet blandet med vanlig fint hvetemel. http://www.mollerens.no/produkter/fibra/fi...s_hvetemel.html Bruker også Fibra i vafler og pannekaker. De blir bare litt brunere når jeg steker dem.
Gjest ts Skrevet 4. februar 2010 #4 Skrevet 4. februar 2010 takk for gode svar men jeg gir meg ikke helt enda... hva med RUG da? blander jeg dette 50% med hvetemel, DAAA får jeg vel et grovt brød? eller hva slags mel bruker dere for å få et grovt, men godt brød??
Gjest ts Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 takk for gode svar men jeg gir meg ikke helt enda... hva med RUG da? blander jeg dette 50% med hvetemel, DAAA får jeg vel et grovt brød? eller hva slags mel bruker dere for å få et grovt, men godt brød??
Gjest Gjest_P_* Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 Rugmel finnes også i grovt og siktet. 50% rugmel er for mye til å bake vanlig brød. Det blir tungt, vanvittig tungstekt, og klissete. Rugbrød er godt, men må heve og steke på en annen måte enn vanlig grovbrød. Søk etter oppskrift på rugbrød. Jeg bruker sammalt hvete, grov og fin, sammalt rugmel og havregryn. Hvis jeg har i huset bruker jeg også byggmel. Jeg bruker noe mindre enn 50% grovt mel, kanskje ca 350 g av hver til 2 kg hvetemel.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Fin sammalt hvete er forresten like grovt som grov sammalt hvete. Begge deler er laget på hele hvetekorn, i motsetning til siktet hvetemel som er bare kjernen i kornet. Forskjellen på fint og grovt sammalt mel er bare størrelsen på bitene. Det er heller ikke sånn at brødet blir grovere om du har solsikkefrø eller valnøtter i. Det som gjør brødet grovt er kostfibre, og de finnes i skallet på kornet. Altså må du ha hele hvetekorn, frø med skall, eller lignende for at det skal bli grovt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå