Gå til innhold

Vaske dundyne og pute i vaskemaskin

Knøttet

Anbefalte innlegg

Guttungens dunpute må vaskes, men jeg er skeptisk til hvordan jeg skal få det til. Det står på vaskelappen at den kan vaskes på 60 skånsomt (60 med strek under) og at "dun bør renses av spesialrenseri". Selvmotsigende much?

Det er jo greit nok å vaske dyna og puta i vaskemaskinen, men vi har ikke tørketrommel! Sist jeg vasket en dundyne i vaskemaskin var dyna helt flat og "daff" da jeg tok den ut, dunen i den klumpet seg og jeg var sikker på at jeg hadde ødelagt dyna. Heldigvis hjalp det å legge den på varmekablene på gulvet ett døgn, og riste den. Men jeg vet ikke om jeg tør å gjøre dette igjen, da jeg er redd det er skadelig for dyna.

Må jeg virkelig betale flere hundre kroner for å sende dyna og puta på renseri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_tintin_*

Jeg vasker dunputene på normalvask 60 grader uten problem. Jeg skyller ekstra godt, og tar gjeren to vaskesykluser ekstra med høy vannstand for å få ut all såpe. Jeg tar full sentrifugering på 1600 o.i.m

Dyner har jeg ikke turd å ta i maskinen, men mest for maskinens skyld. Det kan bli veldig tung for den. Jeg ser mange nye maskiner takler både 7 og 8 kg tøy og da går det sikkert fint.

Man trenger strengt tatt ikke tørketrommel for dunputene, men man trenger å riste litt i dem av og til mens det tørker slik at dunet løses opp. De pleier å bli veldig fine etter vask, men tar litt tid å tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker dunputene på normalvask 60 grader uten problem. Jeg skyller ekstra godt, og tar gjeren to vaskesykluser ekstra med høy vannstand for å få ut all såpe. Jeg tar full sentrifugering på 1600 o.i.m

Dyner har jeg ikke turd å ta i maskinen, men mest for maskinens skyld. Det kan bli veldig tung for den. Jeg ser mange nye maskiner takler både 7 og 8 kg tøy og da går det sikkert fint.

Man trenger strengt tatt ikke tørketrommel for dunputene, men man trenger å riste litt i dem av og til mens det tørker slik at dunet løses opp. De pleier å bli veldig fine etter vask, men tar litt tid å tørke.

Hvordan skyller du ekstra godt? Tar en ekstra skyllesyklus eller? Aner ikke hvordan jeg tar en vaskesyklus med høy vannstand ... :sjenert:

Da satser jeg på at puta ikke trenger tørketrommel, men tar høy sentrifugering og rister den etterpå. :) Greit å tørke den på varmekabelgulv, eller bedre å henge når den tørker?

Takk for tips! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tintin_*

Hvordan man tar ekstra skylling kommer litt an på maskinen. Har man en manuell "knott" man skrur rund for å velge program står man nokså fritt til å velge en ekstra runde med skyllinger.

Har man har elektronisk panel er man tvunget til å velge fra en liste av programmer. Min har en med ekstraskyllinger og valg for høy vannstand. I verste tilfeller kan du bare starte maskinen en gang til og la den gå på kaldvask. Det er ikke så viktig hva det kalles, bare man finner en måte maskinen gjør det på.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ikke ville lagt puta på varmkablene til tørk. Bedre da å "legge" den over tørkestativet og riste den med jevne mellomrom.

Dyna hadde jeg ikke gjort det med. Har du noen bekjente som har trommel, spør om å låne den til dyna. Legg inn et par joggesko så duna blir slått godt under tørk ellers så klumper duna seg bare.

En ekstra skylling er det en del maskiner som har. Sjekk din bruksanvisning. Står det ikke noe om det der, så kan du kanskje kjøre dyna uten varme på et kortprogram som ekstra skylling.

Tips:

Neste gang du kjøper vaskemaskin, sørg for at du har regulerbar temp. til alle programmer og selvfølgelig om du kan sette den på bare skylling og bare sentrifugering. Jeg synes det er de minste kravene til en maskin jeg skal ha. De koster noe mer enn en mindre avansert vaskemaskin da, men er så kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å vaske i maskin, så ingen fare. Jeg har heller ikke tørketrommel, men henger putene til tørk på tørkestativet (rister/banker de av og til underveis) og lar de ligge på varmekablene når de er nesten tørre for å bli helt tørre. Dundynene har jeg heller ikke problemer med, men mine dyner er sydd i ruter og ikke kanaler, så dunen er i utgangspunktet jevnt fordelt.Rister og banker puter og dyner godt når de er tørre, så blir de like fluffy som før.

Det største problemet er at det tar relativt lang tid å få tørket dyner/puter uten trommel og man bør være nøye med at det blir skikkelig tørt igjenom for å unngå mugg- og bakterievekst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle råd! :)

Har dessverre ingen kjente som har tørketrommel, så det blir verre. :( Spørs om vi må kjøpe det etterhvert, utrolig praktisk å ha når man har småbarn. Men det blir dessverre ikke enda.

Vi har "vanlig" panel på vaskemaskinen, altså ikke elektronisk. Det går an å velge å sette på bare skylling, ser det ut som. Prøver det når puta er ferdigvasket, tror jeg, så får vi se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både dundyner og tørketrommel, men har enda ikke turt å hverken vaske dynene eller å tørke dem i trommel. Innbiller meg at dyna tar alt for mye plass. Det er Asko vaskemaskin og trommel som har normalt med plass.

Har en vanlig voksendyne med ekstra 2,20 lengde. Er det bare å putte dyna i trommelen og la den surre og gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tintin_*

Jeg har vasket dyner i vaskemaskien, i en Miele-maskin. De gikk helt greit, men det er hardt for maskinen. Jeg hadde en enkelt Siemens tørketrommel da, med kun en "skruknott" hvor man stilte tørketid fra 0-90 mintutter. Det tok flere omganger før dynen var tørr, men jeg var aldri bekymret for tørketrommelen. Nå har jeg ikke tørketrommel.

Jeg liker Asko maskinen jeg har nå og har ikke tenkt å ta noen unødige sjanser. Det får bli med putene.

Om du finner et vaskeri har de "heavy-duty" vaskemaskiner, koster 160 kr for å vask og tørk av en dyne, i hvert fall for 6 måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut, med forbehold om at duna tørker ordentlig og ikke blir mugginfisert, ut til at puta blir bra og fluffy igjen! :biggrin: Nå ligger den og tørker på tørkestativet, og blir ristet og "banket" litt i iblant. :)

Er det ikke litt teit å lage dunputer uten kanaler/ruter? Siden da blir det vanskeligere å fordele duna igjen ved vaksing, tenker jeg på. Husker ikke om dyna til småttisen også er kanal-/ruteløs også, men det hadde ikke forundret meg ... Burde kanskje kjøpe med kanaler/ruter neste gang?

Har forresten en slik dyne og tilsvarende pute, om det er av interesse/nytte å vite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tintin_*

Nei da, uten kanaler og sømmer er helt fint. Uansett hvor mange kammer dunen er delt inn i må de fluffes opp. Det er ikke mye som skal til, bare litt risting. Ta tak i to hjørner diagonalt og lat som som puten er et trekkspill, skift så hørner. Det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker mine sammen med 2-3 tennisballer som gjør at dunene ikke klumper seg sammen. Mens de tørker er det bare å riste puten/dyna med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tennisballer og milo, check!

Da blir det vask til sommers, orker ik sove uten dyne vinterstid.

Kan vel lett ta opptil to dager for tørking da vi heller ik har tørketrommel...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...