Gå til innhold

hva er sunnest/verst..?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Når det gjelder;

-Melk

-Te(drikker nypete med ca 2 små ts sukker i)

-Saft

-Brus

-Juice

Noen som kan svare på hva som er "best" å drikke av det?

Dvs minst kcal og best for kroppen?

jeg har nå kuttet ut brus,og drikker heller saft istedet..innbiller meg at det i alle fall er LITT sunnere. :gjeiper: drakk myye brus før,men i forbindelse med (forhåpentligvis) et lettere og sunnere liv så prøver jeg å holde meg unna det.

ellers så varierer jeg med melk,juice og te..

Noen som har peiling her?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Te med litt sukker er nok den sunneste "kosedrikken" + at det gir minst kcal.

Saft (sukkerfri) er så og si kalorifritt men inneholder kustig søtning (ikke bra for kroppen).

Skummet melk inneholder 33 kcal pr. 100 og gir kroppen mye bra.

Juice inneholder like mye kcal som brus, syre som ikke er bra for tennene og endel sukker.

Endret av Niema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juice inneholder også vitaminer og mineraler, så jeg vil si at juice er mye bedre enn saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun kalorier som teller, eller hva du får i deg av næring? Avhengig av hvilke te du velger, men grønn og hvit er sunen teer med antioksidanter. Kaffe har også en høy andel antioksidanter, men koffein i tillegg, som gjør at man må begrense inntaket.

Du kan fint drikke både melk, juice og saft, men alt med måte. For meg er en god regel å la vann være hovedvæsken, deretter kommer te (grønn og hvit). Drikker melk og juice også, men i langt mindre kvanta, da det ofte blir små måltid i seg selv. Et glass juice kan erstatte en av de 5 om dagen.

Saft og brus er for ekstra kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ofte iste på følgende måte: 2 liter kokt vann + 2 teposer; trekkes til isteen er kjølt. Sett gjerne teen i en gryte/kanne som du kan sette ut i snøen nå for tiden.

Alle slags fruktteer og endel urteteer blir nydelig iste. Vanlig/grønn/hvit te kan lett bli bitter dersom den trekker for lenge, så da kan du overvåke litt ekstra.

I tillegg hiver jeg gjerne oppi litt honning dersom det er en sur type te, og noen lime- eller sitronskiver og frisk mynte/sitronmelisse ved servering. Smaker fortreffelig, har null kalorier uten honning, endel vitaminer og antioksidanter, og ser og smaker veldig fresht ut.

Kan med fordel serveres til gjester. De blir så imponert atte, og så finner du helt sikkert en smak som passer til akkurat det du skal servere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken nypete drikker du? Nypete som inneholder mye nyper er rik på vitamin c (det er derimot verdt å diskutere hvor mye som bevares i kokvarmt vann) :) Men to ts sukker er ikke så veldig lite, synes jeg, prøv å kutt ned til én, det er ofte en tilvenningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor mye du drikker av det. Et glass juice på morgenen, to glass melk til lunsj og en kopp te til kvelds er helt greit. Å bælme innpå te med sukker i gjennom hele dagen + saft til alle måltider ville jeg holdt meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...